Jag hör ett klonkljud från höger bak på min 968 CS. Typ när man kör över ett brunnslock eller liknande. Som att nåt inte är ordentligt åtdraget eller en bussning som gett upp.
Vill bara kolla om det finns nåt som är känt/klassiskt för modellen innan jag börjar leta? Skall ha upp den på lyft ikväll och hoppas hitta nåt som är skitenkelt att fixa till
Tack på förhand!
/Sebbe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
Tjenare
Det där hade jag också på LIEBLING och det var inte avgasasystemet. Självklart är det där du ska leta först men troligtvis är det nått annat.
Det tråkiga med klonket jag hade då var att när någon annan provade och gasade friskt för att lyssna klonkade det aldrig.
Ev upphängningen växellåda? Motorfästen? ???
Kolla med Sjösgärd som har LIEBLING idag om han åtgärdat något.
Lycka till
PCS/R # 9755
Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)
Jag har inte fått det bekräftat, men jag misstänker att växellådsfästet och motorfästena på Liebling behöver bytas ut.
Sen tror jag att jag har ett till problem, och det är att stötdämparna är lite trötta och i kombination med att Liebling är maximalt sänkt så slår det igenom ibland.
Lite normalt slitage helt enkelt, så det blir till att byta lite delar, renovera och höja bilen i vinter.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Har något liknande på min, också klonkljud från bakpartiet.... Jag har länge trott att det är växellådsupphängningen så har tänkt att byta det i år...kan ju vara krängaren med..
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285
Hade den uppe på lyft nu ikväll. Kollade över alla ställen i bakvagnen men hittade INGENTING. Bände lite lätt och kollade.
Allt var stumt och fint som det skall vara. Jämförde naturligtvis sidorna med varann.
Hmmm, mysteriet tätnar...
Vill bara lägga in som avslutning att JAG ÄR KÄR i min nya smurf!!
/sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
Jo, vi funderade på om det kunde vara nåt där inne. Hur sitter dom? Svåra att komma åt?
Måste hela staven ur och så då eller? Kan det leda till nåt annat elakt om den är dålig, eller är det bara klonket man får leva med?
Nån som har en sprängskiss på det`?
Många frågor på en gång, jag vet :/
/Seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
Hej! Spånet har förmodligen rätt här, alltså yttre bussningen på torsionsaxeln är slut. Det finns en fin dokumentation av Ian på 944 OnLine där man kan se vad som händer och hur det ser ut där på stället. Hur jobbigt det är att fixa vet jag ej (har ej hittat någon beskrivnig). Lycka till.
Hälsningar Lapponia