"Klonk" i bakvagn - 968 CS

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

"Klonk" i bakvagn - 968 CS

#1 Post by SebStein »

Tjenis!

Jag hör ett klonkljud från höger bak på min 968 CS. Typ när man kör över ett brunnslock eller liknande. Som att nåt inte är ordentligt åtdraget eller en bussning som gett upp.

Vill bara kolla om det finns nåt som är känt/klassiskt för modellen innan jag börjar leta? Skall ha upp den på lyft ikväll och hoppas hitta nåt som är skitenkelt att fixa till :D

Tack på förhand!

/Sebbe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by Spånet »

Det första du bör kolla är avgassystemet och det behöver du inte ens hissa upp bilen för att göra.

Slit och dra i ändpipan och lyssna om det tar i någonstans.

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#3 Post by SebStein »

Ok, skall kolla det! Dock har jag känslan av att det kommer från hjulupphämgningen eftersom det kommer när just höger bakhjul går över nån ojämnhet.

/Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

#4 Post by Robert Örebro »

Tjenare
Det där hade jag också på LIEBLING och det var inte avgasasystemet. Självklart är det där du ska leta först men troligtvis är det nått annat.
Det tråkiga med klonket jag hade då var att när någon annan provade och gasade friskt för att lyssna klonkade det aldrig.
Ev upphängningen växellåda? Motorfästen? ???
Kolla med Sjösgärd som har LIEBLING idag om han åtgärdat något.

Lycka till
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Maxx »

Jag har inte fått det bekräftat, men jag misstänker att växellådsfästet och motorfästena på Liebling behöver bytas ut.

Sen tror jag att jag har ett till problem, och det är att stötdämparna är lite trötta och i kombination med att Liebling är maximalt sänkt så slår det igenom ibland.

Lite normalt slitage helt enkelt, så det blir till att byta lite delar, renovera och höja bilen i vinter. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#6 Post by Highway »

Jag skulle nog gissa på som du själv är inne på krängarbussningarna eller drivknutarna
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by Dan Winberg »

Har något liknande på min, också klonkljud från bakpartiet.... Jag har länge trott att det är växellådsupphängningen så har tänkt att byta det i år...kan ju vara krängaren med..
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

#8 Post by Robert Örebro »

968:a sjukan....
Min blå har dock ej insjuknat i detta.
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#9 Post by SebStein »

Halloj!

Hade den uppe på lyft nu ikväll. Kollade över alla ställen i bakvagnen men hittade INGENTING. Bände lite lätt och kollade.
Allt var stumt och fint som det skall vara. Jämförde naturligtvis sidorna med varann.

Hmmm, mysteriet tätnar... :)

Vill bara lägga in som avslutning att JAG ÄR KÄR i min nya smurf!! :)

/sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#10 Post by Spånet »

Kan vara bussningarna i torsionstuben.

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#11 Post by SebStein »

Tjena Lars!

Jo, vi funderade på om det kunde vara nåt där inne. Hur sitter dom? Svåra att komma åt?
Måste hela staven ur och så då eller? Kan det leda till nåt annat elakt om den är dålig, eller är det bara klonket man får leva med?

Nån som har en sprängskiss på det`?

Många frågor på en gång, jag vet :/

/Seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#12 Post by Spånet »

Låna en bild från en annan tråd, vet inte om det ser exakt lika ut men principen är den samma.

Se grön inringning.

//Lasse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#13 Post by SebStein »

Stort tack!

/Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

Lapponia
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2009-11-20 17:19:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Roffe Västerås
Contact:

#14 Post by Lapponia »

Hej! Spånet har förmodligen rätt här, alltså yttre bussningen på torsionsaxeln är slut. Det finns en fin dokumentation av Ian på 944 OnLine där man kan se vad som händer och hur det ser ut där på stället. Hur jobbigt det är att fixa vet jag ej (har ej hittat någon beskrivnig). Lycka till.
Hälsningar Lapponia
Lapponia

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#15 Post by SebStein »

Tjena Lapponia!

Har letat runt där ett tag nu, men inte hittat dokumentationen. Kan du hitta den så posta gärma en länk här.

mvh Seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users