Coata grenrör och turbo - gruppköp

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Coata grenrör och turbo - gruppköp

#1 Post by gegge »

Såg annonsen på rejsa från www.weirdperformance.se och de har en kanonprodukt i Techline Black Satin. Man kan även köpa färgen löst för 595:- för 125ml vilket jag tycker är våldsamt med tanke på att den kostar £23 hos Demon Tweeks UK.

Jag tänkte beställa, någon som vill vara med?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#2 Post by gegge »

Jag har nu köpt två förpacknigar och har en över om intresse finns.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#3 Post by JBlom »

Håller det bra?
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#4 Post by gegge »

Jag har inte provat ännu men med tanke på att weirdperformance använder produkten och om man googlar på den verkar det ok.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by safe »

Coatar man ut eller insidan av header?

Dry Film Lubricants är intressant, man undrar om detta kan ersätta järn pläteringen av alukolvar i alusilblock?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#6 Post by gegge »

Insidan vore effektivare tycker jag, men samtidigt finns risken att det släpper och gasflödet kanske påfrestar ytskicket mer. Är inte avgaskanalerna i 944 turbo coatade?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by safe »

gegge wrote:Insidan vore effektivare tycker jag, men samtidigt finns risken att det släpper och gasflödet kanske påfrestar ytskicket mer. Är inte avgaskanalerna i 944 turbo coatade?
Spelar det stor roll om det släpper? Det är ju ett väldigt tunt skick, borde ju inte skada något. Det ska ju vara en barriär mot värme så det måste väl ändå vara inne den ska appliceras.

Jo, men det är nog mer liner än coating på turbon. 964an har också något keramiskt i avgasportarna, det brukar ha farit bort när bilen har gått ~20000 mil.

Tillägg: Har ju sett att folk använder sådan här coating i förbränningsrummet på kolvar och i toppen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#8 Post by mijo »

Avgasporten på turbon har keramisk beläggning. Hörde om en flisa som lossnat och kilat fast turbinhjulet på turbon.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#9 Post by gegge »

Jag har faktiskt sett coating både på kolvtoppar och förbränningsrum. Frågan är bara hur länge det håller och vart det tar vägen på en turbobil? Sedan är jag inte säker på att det är en bra lösning, avgasventilen får ta väldigt mycket värme som inte absorberats av andra delar.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by safe »

Avgasventilen får å andra sidan sin primära kylning genom kontakten med ventilsätet och ventil styrningen. Så om toppen går svalare borde den kylas bättre. :)
All extra värme man kan få ut genom avgaserna är nog bra.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#11 Post by mijo »

Är väl bara själva utloppet (änden mot grenröret) som har keramisk beläggning på turbon. Det gör ju väl toppen lite svalare och alltså kyls avgasventilerna bättre? Coata ventilsätet är väl inte lämpligt.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users