Skillnader på olika 968 CS?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#16 Post by Maxx »

Egentligen ... är det någon större skillnad på sena 944, 944 S, 944 S2, sena 944 turbo och 968 chassimässigt?

Samma delar i grunden så alla går att uppgradera till samma nivå. Eller? Utöver det skiljer sig naturligtvis de olika motorversionerna men annars borde det väl att få till lika bra väghållning i alla modeller ovan?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

#17 Post by Robert Örebro »

Jag har ju haft min på blocket också men jag tänker nog ha den i 2 år till tror jag. Kanske för alltid med tanke på mitt begärda pris........ :lol:
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#18 Post by SebStein »

Jo, jag har tittat på din Robert :) Men det är lite över min budget tyvärr. Är den gatlegal? Står säkert i annonsen, men jag minns inte nu. Det är lite av grejen för mig.

Jag har en banbil idag som måste släpas överallt och det är för bökigt. Vill kunna köra den till och från banorna. Här till Gotland Ring ful-kör jag ju den till bana, bor inte så långt ifrån, men det är ju alltid en risk att bli stoppad.

Seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

#19 Post by Robert Örebro »

Min är gatlegal, ACC med Ra134 funkar kanon, 4 st 9x17 med 255:or MPSC, OMP (förarstol AIRFLOW) 2009 FIA stolar, bälten, All inredning, Diff, Lite prep i motor, superskön bil det är bara föraren som sätter begränsningen.

Kul att du med din erfarenhet av många superbilar hyllar 968: an :d=:



MVH
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#20 Post by SebStein »

Var det den som låg ute för 239k ? Borta nu?

/Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

#21 Post by Robert Örebro »

Ja jag hade min ute för 239. Tänkte testa intresset innan jag börjar lätta den med plastskärmar, huv, vinge mm.

Jag har den kvar. Efter körning på Gelleråsen idag kan jag bara säga att jag är kär igen. Bilen är helt underbar....... :D

Men det är klart, allt är till salu för rätt pris :roll:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#22 Post by Dan Winberg »

firefish wrote:En CS är något lättare i grunden än en vanlig 968 och har lite färgmatchande detaljer som spoiler etc. En CS med M030-paket och M220 (torsendiff) eller M221 (lamelldiff, endast '92) är en trevlig kombination även om det för riktigt seriös banattack verkar som om de flesta väljer att byta ut åtminstone fjäderben och lite bussningar hit och dit varför M030 inte är speciellt viktigt egentligen.
M030 skiljer sig från standard med större bromsar fram (928 S4) andra krängningshämmare, fjäderben, topplagringar, spindlar och nav.
Vad gäller vikten så är det bara ett par timmars jobb att få ner en coupe i samma vikt som CS, förutsatt att du byter till samma typ av skalstolar i båda osv. Inte alla CS har elhissar med mera men det är inte speciellt tungt och CS innebär inte per automatik AC delete (jag gillar AC). Men en CS är en CS...
De första 15-20 hästkrafterna är lätt tillgängliga via diverse luftburksmoddar och chip. Själv kör jag med RS Barn stage 1 och är väldigt nöjd. Avgassystem och insugs sägs vara knepiga saker att hålla på med och det ska tydligen vara lätt att göra bort sig och därmed göra mer skada än nytta. Tror liksom patand att lättning är melodin. Det har iofs dykt upp ett nytt kompressorkit i USA som är bolt on och du kan ha kvar AC'n som utan kompsänk eller liknande lämnar knappt 300 (typ 295) vevaxelhästar vilket är knappt 60 hk upp mot original och det med original mjukvara. Med chargecooler och mappning, vem vet? Priset för det kitet är ca 4500 USD vilket är bra pris per hk. Oprövat än så länge men jag är sugen...
Vad gäller bromsar finns det massor att välja mellan om du tycker att det behövs - här är det kylning som är A och O.
Fjäderben finns det också lite olika. Jag och många andra kör Leda tack vare Jonas Jarlmark som tyvärr inte längre sysslar med Leda i någon större utsträckning.

Vilken firma (hemsida) säljer de kompressorkit du pratar om?

//
Välkommen!
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#23 Post by firefish »

http://www.928motorsports.com/parts/968 ... er_kit.php

Jag är själv spekulant men skulle vilja få lite feedback på hur väl deras kit fungerar irl. På ett annat forum följde jag utvecklingen av detta kit och det gick väldigt fort att utveckla, nästan FÖR fort. Iofs har de storerfarenhet av att kompressormata 928 men ändå.

Köp ett kit och berätta :)
Magnus W
www.bike.se

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#24 Post by SebStein »

Jag återgår till mitt ämne då ;)

Är det nån här som kört sin 968 el 944 på slicks? Jag har möjlighet att få ärva använda STCC-slicks och det skulle va intressant att testa.

Ven vad jag förstår så sätter det en grym påfrestning på drivaxlar och leder som tar mycket stryk.

Är det nån här som har erfarenhet av det?

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]