Rökt toppackning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

#271 Post by Henka »

Hamnar kompet där det inritade stecket är eller där pilen visar?
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#272 Post by lasse59 »

Henka wrote:Hamnar kompet där det inritade stecket är eller där pilen visar?
Där strecket är, lite högre med fullt ös på nyckeln.

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

#273 Post by Henka »

Ok
Är de andra cylindrarna i närheten ska det inte vara så dåligt att den inte startar för det.
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#274 Post by lasse59 »

Henka wrote:Ok
Är de andra cylindrarna i närheten ska det inte vara så dåligt att den inte startar för det.
Cylindrarna är ok, det känns som jag får ge mig och lämna in bilen på verkstan, helt bedrövligt att inte kunna fixa en gammal skuta, skillnad hade varit om det varit ett nyare elektroniskt schabrak, de gamla kärrorna är ju normalt relativt enkla.

Hade den här bilen varit tex en Volvo hade skroten fått satt klorna i den och skickat in den i plåtpressen.

Men fördelen är ju när problemet är löst, så är ju den här tråden som värsta felsökningsguiden (tjockare än Haynes) :lol: som kanske andra har nytta av, det är väl det enda positiva.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#275 Post by emm »

Hur går det, är den levande nu?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#276 Post by lasse59 »

emm wrote:Hur går det, är den levande nu?
Jag eller bilen :lol:

Den står i garaget, tog semester från den ett tag. Men den går astungt när man vrider på nyckeln.

Men inte när man vrider kam/vevaxel var för sig, men så fort remmen kommer på är det som om det vore hoprostade bromsok i maskineriet.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#277 Post by makkanftw »

Löper spännaren lätt? Funderar på om man kan sätta den fel på något sätt..?

Trevligt att se att du inte gett upp ännu förresten! :D
- Marcus

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#278 Post by firefish »

Om veven går lätt och kammen går lätt så borde den även gå lätt att dra runt för hand med remmen på plats (bortsett från kompet). Du skriver att den går tungt när du vrider på nyckeln, har du uteslutit att du inte har problem med strömförsörjningen till startmotorn eller att startmotorn är kass??? Provade du att rulla igång den?
Magnus W
www.bike.se

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#279 Post by lasse59 »

firefish wrote:Om veven går lätt och kammen går lätt så borde den även gå lätt att dra runt för hand med remmen på plats (bortsett från kompet). Du skriver att den går tungt när du vrider på nyckeln, har du uteslutit att du inte har problem med strömförsörjningen till startmotorn eller att startmotorn är kass??? Provade du att rulla igång den?
Den går tungt med remmen på även när man vevar manuellt.

Veven går halvtungt manuellt - kammen går lättare än veven manuellt.
Vågar inte rulla igång den ifall nåt är fel.
Last edited by lasse59 on 2009-10-08 16:22:34, edited 2 times in total.

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#280 Post by lasse59 »

makkanftw wrote:Löper spännaren lätt? Funderar på om man kan sätta den fel på något sätt..?

Trevligt att se att du inte gett upp ännu förresten! :D
Spännaren är ett år gammal och går bra.

Man måste vara hängiven eller galen som håller på, jag tror hmm :lol:

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#281 Post by lasse59 »

Jag tror jag har det............

Vatten/glykol i oljan är inte bra, särskilt inte när sörjan når kolvarna/ringarna, därför tror jag att kolvarna/ringarna kärvar i cylindrarna.

Ska spruta i 556 eller ( hälla i deisel ) med en förlängningsslang i tändstiftshålen sen får den stå några timmar och verka och lösa upp sörjan.

Ju längre han stått still ju tyngre har han gått, så logiskt sett så är min teori som Einsteins :lol:

Sen pån igen med startförsök.

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#282 Post by lasse59 »

Sprutade i rostlösande olja i tändstiftshålen och nu går det lätt, alla remskivor följer med utan problem.

Bästa medlemmar, tänk på att olja in kolvar och cylindrar efter toppackshaveri om bilen efter det står still en tid.

Hoppas jag inte krökt ventiler eller nåt annat i villervallan, fattas bara.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#283 Post by makkanftw »

Men... du kan väl inte lägga ett sånt inlägg utan att ha rapporterat ett startförsök!? Nu blir vi ju alla hängandes framför datorn, hamrande på F5 för att läsa om just detta..! :lol:
- Marcus

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#284 Post by emm »

makkanftw wrote:hamrande på F5...
Se där, fick man lära sig något nytt idag oxå, fantastiskt forum det här!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Startar ej..

#285 Post by Amoz »

Trådlyft deluxe?

Hur gick det sen?

Har stått i ett par veckors tid och gjort samma saker här med min motor nu.
Alla markeringar på veven och kammen ser ut att vara korrekt.
Läste om markering på insidan av kamdrevet, mitt drev har markeringen på utsidan,
sitter på samma sätt som innan packningsbytet, skall kolla om jag hittar någon inre markering?
Min topp har också varit demonterad på verkstad,
och jag litar på att de fått ihop den som den skall vara.
Tändföljden är 1-3-4-2, och ventilerna är stängda i samma ordning.
Motorn går igång på tomgångsvarv ibland, fast gasspjället är på fullt..
Har justerat skruven vid bränslevågen, då det såg ut att vara för fet blandning,
sotiga stift när jag kollade idag. Har säkert skruvat bort mig totalt där nu :roll:

Min käre garagegranne påstår dock att jag har fyrans cylinder där jag tror ettan är,
så lite osäker är jag nu, då motorn inte fortsätter gå vid startförsök.
Enligt dokumenterande bilder sedan tidigare då bilen startat har ettans cylinder varit vid torpedväggen,
och fyran vid kylaren, är detta korrekt?

Som vanligt dras batteriet ur efter ett flertal startförsök, men det laddas efter varje urdragning,
så det finns ström till nästa försök. Har kollat anslutningar till generatorn, och de sitter som de skall,
dock tror jag inte att det gör så stor skillnad, generatorn börjar ju inte ladda förrän man fått motorn att gå, eller laddar den när man kör på startmotorn också?

Hoppas snart hitta felet, och få ut bilen i solen igen..

:#944burn:
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: muskö