Raceriggad 924s?
-
- Carrera-Poster
- Posts: 339
- Joined: 2005-02-01 22:38:59
- Bilmodell: 924s,944n/a,968cs,911t
- Årsmodell: 1988
- Location: Mo i Rana
- Contact:
Raceriggad 924s?
Jippie, har bestämt mig för att ordna mig en lämplig bil att köra på bana med. Har en -88 mod 924s som skulle vara brukbar, tyvärr så fick jag igår missljud från motorn igår under körning på en av nord europas bästa bana ( ACR banan i Mo i Rana).
Min tanke är att köpa en skadad 968 eller s2, och ta drivlina och bromsar från den. Jag vet att det inte lönar sig, men jag tycker att min s förtjänar mera motor. Min fråga till er som kanske har gjort detta är om att det passar "rakt" av, eller om det kanske inte går alls. Vill gärna behålla 924:ans smala karroseri så långt det går, men annars så måste det ju bli gt-kit på den. Så kom igen och ge mig feedback på detta prosjekt
Min tanke är att köpa en skadad 968 eller s2, och ta drivlina och bromsar från den. Jag vet att det inte lönar sig, men jag tycker att min s förtjänar mera motor. Min fråga till er som kanske har gjort detta är om att det passar "rakt" av, eller om det kanske inte går alls. Vill gärna behålla 924:ans smala karroseri så långt det går, men annars så måste det ju bli gt-kit på den. Så kom igen och ge mig feedback på detta prosjekt
Last edited by Per on 2009-06-27 22:22:51, edited 1 time in total.
...-88mod 924s,-83mod 944n/a,-93mod 968cs,-72mod 911t,67mod type3 Notch 3.2,87mod T3 Doka 3.6 :D
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
fråga "FSN" på detta forum, han har ju byggt precis detta.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Motorn är naturligtvis bolt-on (både S2 och 968). Elen är ett kapitel för sig, för att ha en rimlig chans att få till det krävs rätt kabelhärva.
Vi har fixat det tre gånger (från 924S till 944S, från 944S till 944S2 och från 944S2 till 968) ingen gång helt utan problem, alltid nån liten skitkabel som vi har glömt eller inte förstått betydelsen av men vi har efter några timmars klurande, felsökning och bläddrande i diverse kopplingsschema alltid löst det så det är inget som oroar mig. Vi sålde nyligen en 944S motor till Easec här på forumet och så vitt jag vet så har han inte fått ordning på elen ännu så det kan helt klart vara problem.
Växellådan passar "nästan", det är inte samma växellådsfäste i karossen på en S2 och en 924S. En 968 låda är ytterligare lite klabb, kräver antagligen att reservhjulsbaljan tas bort. Upphängningen är ytterligare lite krångligare men vi har gjort det och det fungerar. 968-låda kräver 968 drivaxlar, S2-låda fungerar med original 924S drivaxlar.
Med S2 motor så kan du använda original 924S transaxel. Med 968 motor så måste du antingen byta till en omsvarvad S2 (eller om det var turbo?) koppling eller byta transaxel. På växellådssidan så passar original transaxel oavsett S2- eller 968-låda (ev. att det var en liten skillnad på sprängkåpan (minns inte riktigt) men det fungerar utan några problem. Generellt så är det lättare att behålla originaldelar om du byter till S2 istället för till 968.
Hur det är med S2, 968 bromsar vet jag inte jag kör med Boxster ok men det är ju knappast ett problem som inte går att lösa med adaptrar.
Vi har fixat det tre gånger (från 924S till 944S, från 944S till 944S2 och från 944S2 till 968) ingen gång helt utan problem, alltid nån liten skitkabel som vi har glömt eller inte förstått betydelsen av men vi har efter några timmars klurande, felsökning och bläddrande i diverse kopplingsschema alltid löst det så det är inget som oroar mig. Vi sålde nyligen en 944S motor till Easec här på forumet och så vitt jag vet så har han inte fått ordning på elen ännu så det kan helt klart vara problem.
Växellådan passar "nästan", det är inte samma växellådsfäste i karossen på en S2 och en 924S. En 968 låda är ytterligare lite klabb, kräver antagligen att reservhjulsbaljan tas bort. Upphängningen är ytterligare lite krångligare men vi har gjort det och det fungerar. 968-låda kräver 968 drivaxlar, S2-låda fungerar med original 924S drivaxlar.
Med S2 motor så kan du använda original 924S transaxel. Med 968 motor så måste du antingen byta till en omsvarvad S2 (eller om det var turbo?) koppling eller byta transaxel. På växellådssidan så passar original transaxel oavsett S2- eller 968-låda (ev. att det var en liten skillnad på sprängkåpan (minns inte riktigt) men det fungerar utan några problem. Generellt så är det lättare att behålla originaldelar om du byter till S2 istället för till 968.
Hur det är med S2, 968 bromsar vet jag inte jag kör med Boxster ok men det är ju knappast ett problem som inte går att lösa med adaptrar.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 339
- Joined: 2005-02-01 22:38:59
- Bilmodell: 924s,944n/a,968cs,911t
- Årsmodell: 1988
- Location: Mo i Rana
- Contact:
Ok, kanon med snabba svar. Har ringt på en 968 cs idag, ser ut som att det kan bli den som blir donator. I så fall så blir det altså 924s karrosseri med 968 motor och drivlina, tror att jag går før att byta ut framvagnen mot 968an också. Återkommer när jag har mera delar
...-88mod 924s,-83mod 944n/a,-93mod 968cs,-72mod 911t,67mod type3 Notch 3.2,87mod T3 Doka 3.6 :D
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Hoppas inte att det är en fullt fungerande 968, du kan ju inte köpa en 968 och slakta för att peta in prylarna på en 924. Otrolig kapitalförstöring. Jag har en S2 motor till salu. Ragga en låda eller kompletera din befintliga med en quaif diff och leta upp 4st lämpliga bromsok och ett par långa bärarmar så är du där....Per wrote:Ok, kanon med snabba svar. Har ringt på en 968 cs idag, ser ut som att det kan bli den som blir donator. I så fall så blir det altså 924s karrosseri med 968 motor och drivlina, tror att jag går før att byta ut framvagnen mot 968an också. Återkommer när jag har mera delar
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 339
- Joined: 2005-02-01 22:38:59
- Bilmodell: 924s,944n/a,968cs,911t
- Årsmodell: 1988
- Location: Mo i Rana
- Contact:
Hehe..nejdå, är tyvärr varken gjord av pengar eller galen nog till att förstöra en av mina favoritbilar. Den jag vet av är kraftigt skadad runt om, lönar sig knappast att bygga upp den. Men det är klart kan inte du sända mig en pm angående den motorn som du har? Vart köper man quaif diffen billigast förresten? Min växellåda är ju fin som den är, men den behöver en diff för att göra bilen rättvisa.
...-88mod 924s,-83mod 944n/a,-93mod 968cs,-72mod 911t,67mod type3 Notch 3.2,87mod T3 Doka 3.6 :D
-
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2004-03-29 12:40:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kalmar
- Contact:
- osendosen
- S-Poster
- Posts: 168
- Joined: 2008-04-13 15:14:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Nacka/danvikstull/sthlm
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 339
- Joined: 2005-02-01 22:38:59
- Bilmodell: 924s,944n/a,968cs,911t
- Årsmodell: 1988
- Location: Mo i Rana
- Contact:
Idag kom jag hem efter 331mil med iltransport, på släpet stod den 968 cs som kanske blir donator till min 924s. Men skadorna på karrossen ser ut att kanske gå ann att fixa, går det så bygger jag upp den. Men med på köpet fikk jag med 2 framskärmar, huv och fronfångare i glasfiber. om någon är intressera av ett byte mot orginaldelar så får ni ge ett vink, delarna är helt ny och kanonkvalitet.
...-88mod 924s,-83mod 944n/a,-93mod 968cs,-72mod 911t,67mod type3 Notch 3.2,87mod T3 Doka 3.6 :D
-
- Carrera-Poster
- Posts: 339
- Joined: 2005-02-01 22:38:59
- Bilmodell: 924s,944n/a,968cs,911t
- Årsmodell: 1988
- Location: Mo i Rana
- Contact:
...hämtar upp denna tråden, har idag köpt en drivlina från en s2 med 8000mil, detta skall in i 924s:en. Blir motor, växellåda och bromsar från s2, detta skall återigen bli min vardagsbil och 968an jag köpte som vrak är under uppbyggnad till ren racebil...detta blir skoj!!!
...-88mod 924s,-83mod 944n/a,-93mod 968cs,-72mod 911t,67mod type3 Notch 3.2,87mod T3 Doka 3.6 :D
-
- Carrera-Poster
- Posts: 339
- Joined: 2005-02-01 22:38:59
- Bilmodell: 924s,944n/a,968cs,911t
- Årsmodell: 1988
- Location: Mo i Rana
- Contact:
Nu är motor tvättad och monterad, har inte fått hem ledningssystemet och hjärnan så det tar lite tid innan den kan starta. Har tänk på en sak, är det någon som monterat en diff från någon annan bil i en 944 vxl, tänkte närmast på en audi diff av något slag? Finns det någon firma i sverige som kan tänkas ha polybussningar till framvagnen utan att måsta beställa dem? Blir orginala plåt bärarmar framme med s2 fjäderben och 26.8 mm krängningshämmare.
...-88mod 924s,-83mod 944n/a,-93mod 968cs,-72mod 911t,67mod type3 Notch 3.2,87mod T3 Doka 3.6 :D
- po944
- S2-Poster
- Posts: 202
- Joined: 2004-04-27 00:08:22
- Bilmodell: 924 S
- Location: Hjärup
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 339
- Joined: 2005-02-01 22:38:59
- Bilmodell: 924s,944n/a,968cs,911t
- Årsmodell: 1988
- Location: Mo i Rana
- Contact:
Re: Raceriggad 924s?
Trådlyft...jepp
Många bilar gör att några prosjekt tar lite längre tid. På den här har följande hänt, S2 motorn skall in i min 944 istället. 924:an har fått en 2.5 16v monterad på orginal drivlina, Spax chassie är beställt och blir monterat i december. Blir nysydd svart skinninredning med standard comfortstolar, ny lackering i svart orginalfärg blir det också. Tror jag satsar på D90 fälgar 7+8", kort och gott blir den nu en fin "nästan" orginalbil.
Många bilar gör att några prosjekt tar lite längre tid. På den här har följande hänt, S2 motorn skall in i min 944 istället. 924:an har fått en 2.5 16v monterad på orginal drivlina, Spax chassie är beställt och blir monterat i december. Blir nysydd svart skinninredning med standard comfortstolar, ny lackering i svart orginalfärg blir det också. Tror jag satsar på D90 fälgar 7+8", kort och gott blir den nu en fin "nästan" orginalbil.
...-88mod 924s,-83mod 944n/a,-93mod 968cs,-72mod 911t,67mod type3 Notch 3.2,87mod T3 Doka 3.6 :D
- Sebastu
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2013-11-16 09:42:21
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Raceriggad 924s?
Häftig tråd. Kul att du lyfte den efter 8 år
Men bilder då?
Men bilder då?
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Raceriggad 924s?
Vad hände med 968an? Hur ser den ut idag?
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Who is online
Users browsing this forum: No registered users