Våren, värmen och överhettningarnas tid...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

Våren, värmen och överhettningarnas tid...

#1 Post by P.P. »

Min 944-83 har börjat uppträda skumt. Jag har bytt vattenpump till en sån här http://tinyurl.com/qc7zj2 och efter bytet har jag avluftat enligt alla sortens regler, men bilen går ändå 15 grader varmare än vad den gjorde förra året (landar mellan 95 och 105 grader, enl. båda de tempmätarna jag har monterade). Jag får inte heller ut någon värme ifrån värmepaketet. Termostaten byttes också nu, och kylaren är inte mer än ett år. Och i samband med det bytet sköljdes systemet igenom med mammas vattenslang.

Hur tar jag reda på om det är en elak luftficka som trots 8 luftningar (i kid you not) fortfarande sitter i vägen eller om det är min nya pump som är skit?

Uppdaterade länken till något kortare... .//Patand
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Luft, skit i systemet eller problem med termostaten. Om pumpen varit konstig borde du sett det innan du montera den. Detta att du inte får värme talar för luft eller skit (ovanligt) i systemet.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

#3 Post by P.P. »

Jag var helt inne på din linje ända till i förmiddags då jag ringde en bekant som äger bilverkstad. Han hade samma fenomen på Seatar, och där var det (plast)hjulen på pumphjulen som gett upp. Därför är pumpen med på "misstänkta"-listan.
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

#4 Post by P.P. »

Om jag vänder lite på det då... Hur mycket flödar en frisk vattenpump? Låt oss säga att jag tar loss slangen vid ventilen, inloppet till värmepaketet? Vad skall jag då vänta mig? Fontän? Lagom rinnande? Några droppar?

Förresten, tack för länkändringen, Patrik.
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#5 Post by Nahpets »

Du har en 83a ... är inte dessa vattenpumpskovlar gjorda av stål ?

Du säger att du luftat enligt konstens alla regler ... och konst ... ja det är ju som baken. SÅ hur har du gjort?
Du har en luftningbult till vänster om kamaxelkåpan, framför 1ans cylinder ... tror jag. Jag jämför med min 86a. Har du provat lossa denna, ställa värme på max i uppförslut?

När får du uppvärmningen? Körning, stillastående, bådadera?

Mvh
Stephan

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

#6 Post by P.P. »

Jo, plasten hänvisade till Seat-bilarna. Men om hjulet släpper ifrån axeln skulle ju effekten bli densamma.

Senaste luftningen gick till så här: Bil upp på pallbockar, nästan i lite framåtlutande läge. Värmepkt fullt öppet, av med locket till vattenbehållaren och sedan skruvades avtappningen på kylaren bort och det fick rinna tills det tog slut. Tillbaka med pluggen och ställ ner baken på backen igen.

Sen losade jag slangarna in och ut ifrån värmepkt och fyll på direkt in i det. När det var fullt lossade jag slangen vid kylaren som går in vid avluftningsventilen och även just ventilen, och fyllde på via slangen in i motorn tills dess att det började rinna ut ur hålet för värmepkt. Paketets slangar, som fästs upp i högläge anslöts nu, kylarslangen sattes tillbaka och expansionstanken lossades. Sen höll jag den i högläge och fyllde på tills dess att det bubblade över i avluftningen.

Sen startades motorn upp och det fick bubbla, skvätta och rinna precis som det ville ur ventilen tills dess att motorn var varm och kylfläkten hade varit igång och stängt av sig själv. Allt medans jag fyllt på vatten i samma takt som det rann ut. Sen togs framänden ner och jag proovkörde och fann ingen bättring.

Nu har jag inte stått i kö med den nån längre tid, men på landsväg lägger den sig på en nivå och verkar inte ändra sig nämnvärt oavsett om man kör 100 eller 200. I alla fall inte under de korta stinter vi vågade...
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#7 Post by Pehr Johnsson »

Varför i medlut när det bör göras i motlut?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#8 Post by Nahpets »

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

#9 Post by P.P. »

Pehr Johnsson wrote:Varför i medlut när det bör göras i motlut?
Medlutet är ju bara när jag tömmer den, sen sätts ju bakänden ner på backen och fronten står kvar på pallbockarna.

Avluftningen sitter ungefär likadant på min N/A som på Turbo-bilden.
Trycksättning har jag inte testat ännu, måste bara hitta lite prylar till att kunna göra det. Har också hört om metoder med vacumpump, men det är inte låätt att hitta såna prylar heller...
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#10 Post by Pehr Johnsson »

Okej! Jag missförstod dig där lite. :)
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Nilsson
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-05-27 10:59:43
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

#11 Post by Nilsson »

Angående vakumpump, du kanske har en i garderoben som du kan modda.... :lol:
Leksak: Porsche 944 turbo

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

#12 Post by P.P. »

Tänkte annars ta din gamla egofläkt och nyttja...

Nu kan man köra ungeför 6km innan värmemätarna ligger i botten... Kan inte vara mycket flöde i motorn nu. Suck, fjärde pumprivningen på mindre än ett år på G. Måste vara svårslaget.
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

michael rasmussen
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2008-05-20 20:13:15
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Annelöv, Skåne
Contact:

#13 Post by michael rasmussen »

Även jag har tömt kylsystemet ett antal ggr sista tiden, både frivilligt och ofrivilligt. Sättet att lufta på låter i mina öron ( jag kan ju ha fel) knasigt.

Jag har luftat som vilken tradisionell bil som helst, fyllt systemet kört varmt utan lock tills det kommer vatten i luftskruven, full värme på.

Efter detta så har jag stängt luftskruven och låtit bilen svalna, efterfyllt vatten i exp tanken vid behov. Värme direkt och inga problem med tempen, ialla fall inte efter min externa mätare.

Jag förstår inte vitsen att fylla vatten i värmepaketet. Pumpen sköter ju detta själv. Dock sitter ju luftskruven "lågt" så mer än en luftning kanske behövs.

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

#14 Post by P.P. »

Min tanke var att det skulle sitta en luftfick just där, som med tanke på små slangar, trånga kanaler och en placering så långt bort ifrån pumpen man kan komma. Så lite manuell hjälp kunde ju inte skada, då 7 normala luftningar inte hjälpt...
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#15 Post by FSN »

Mystiskt. Provat att koppla loss in till värmepaketet och kollat om du har flöde? Låt det inte rinna på förlänge bara, det ökade tryckfallet gör att flödet genom motorn minskar.

Jag hade plockat bort termostaten och provat utan termostat bara för att börja nån stans. Inget tyder på att det är nåt fel på den och även om den var kass så skulle du få värme genom värmepaketet men jag skulle göra det ändå (bara temporärt).

Det är ingen som hällt i nån kylartätning eller nåt sånt som gäggat igen på nåt olämpligt ställe?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users