Porsche 924: Vägmätare och tripp funkar bara ibland
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-05-02 12:38:17
- Contact:
Porsche 924: Vägmätare och tripp funkar bara ibland
Hej!
Jag har pratat med en säljare till en Porsche 924 -80 som gick första gången -87 där trippmätaren nu står på ca 9000 mil och samma hos Bilprovningen men säljaren säger nu att mätaren och trippen bara funkar ibland, går det att fixa lätt och billigt? Tror ni jag skjuter mig själv i foten om jag köper den? Den kan ju ha gått många mil mer.
Jag har pratat med en säljare till en Porsche 924 -80 som gick första gången -87 där trippmätaren nu står på ca 9000 mil och samma hos Bilprovningen men säljaren säger nu att mätaren och trippen bara funkar ibland, går det att fixa lätt och billigt? Tror ni jag skjuter mig själv i foten om jag köper den? Den kan ju ha gått många mil mer.
- Jesper von Wowern
- Turbo-Poster
- Posts: 678
- Joined: 2007-07-05 12:40:22
- Telefon: 0701751401
- Bilmodell: 912-65, 944-84
- Årsmodell: 1984
- Location: Vellinge
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-05-02 12:38:17
- Contact:
Jag tror den ska vara bra, den har stått still ganska länge, ingen rost, ej import, hel inredning, nya insprut, ny koppling och nya tänddelar.Jesper von Wowern wrote:När det gäller en så pass gammal bil så är skicket mycket viktigare än milen. 1000 mil i stan = 4000 på landsväg...
Men en mätare kan ju vara ganska viktig också, hur viktig vet bara ni Posche-proffs

- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
Finns bok.. Alla bes.prot. som styrker milen då kan ju vara även 19000 29000 mil bilen har kort räkneverk..
Håller på skicket Jag
Håller på skicket Jag
Last edited by jerker67 on 2009-05-04 22:31:39, edited 2 times in total.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
På en gamal 924:a vet man aldrig om den gått 9000, 19000 eller 29000 mil. Känn på bilen och jämför med andra och skapa dig en upfattning hur det bör kännas!
Finns kanske någon på forumet i din närhet som kan visa upp sin bil eller kanske även följa med på en titt!
Finns kanske någon på forumet i din närhet som kan visa upp sin bil eller kanske även följa med på en titt!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Har samma problem på min 924. Först gick den inte alls, efter lite pill med spruckna drev å så gick den någåt år och för att sedan gå lite då och då. Det som troligtvis behöver göras är att ta ut mätaren och byta ett palstdrev som har en tendens att spricka. 9 19 eller 29 tusen mil bör märkas vid en titt på bilen..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-05-02 12:38:17
- Contact:
Tack för alla svaren!
Jag har sett bilder på interiören och på motorn och det enda som behövs är lite avdammning, motorn däremot vet jag inte hur det ska se ut men mycket sladdar var det.
Nu till det negativa: Det finns ingen servicebok och all service är utförd privat, t.ex. den nya kopplingen, tänddelarna och insprutet.
Vad göra?
Jag har sett bilder på interiören och på motorn och det enda som behövs är lite avdammning, motorn däremot vet jag inte hur det ska se ut men mycket sladdar var det.
Nu till det negativa: Det finns ingen servicebok och all service är utförd privat, t.ex. den nya kopplingen, tänddelarna och insprutet.
Vad göra?

- Jesper von Wowern
- Turbo-Poster
- Posts: 678
- Joined: 2007-07-05 12:40:22
- Telefon: 0701751401
- Bilmodell: 912-65, 944-84
- Årsmodell: 1984
- Location: Vellinge
- Contact:
Det beror ju även på vad den kostar och vad Du är ute efter. Min erfarenhet säger att en 10kkr bil kostar minst 10 till innan den är en 20kkr bil. (Sen vill många sälja 10kkr bilar för 20, men det är en annan sak.) Är Du ute efter en vagn i 10 klassen skall Du köpa en sådan, annars är det alltid bäst att köpa en så bra som plånboken tillåter. De kostar sällan mer än 30.
Det kommer att gå sönder saker. Du kommer att vilja göra förbättringar. Du kommer att hitta konstiga gamla lagningar.
Verkar den vara i det skick Du vill ha så gör det inget om papperna saknas, det är ju tämligen billiga och verkligen prisvärda bilar. Fråga någon forummedlem i närheten om hjälp med att titta på den.
Det kommer att gå sönder saker. Du kommer att vilja göra förbättringar. Du kommer att hitta konstiga gamla lagningar.
Verkar den vara i det skick Du vill ha så gör det inget om papperna saknas, det är ju tämligen billiga och verkligen prisvärda bilar. Fråga någon forummedlem i närheten om hjälp med att titta på den.
/Jesper von Wowern
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Har du alla besiktningsprotokoll sedan 1987 har du en chans att kolla hur långt den har gått. Men som tidigare inlägg belyst: Bilen är 30 år gammal så skicket är betydligt viktigare än antal mil.
Börja med att köra den, ser och känns bilen ok kan den vara bra. Troligen behöver en hel del slitdelar bytas ändå. Känns det inte rätt bör man låta bli och satsa på finare.
Det är istort sett ALLTID billigare i längden att köpa en så fin bil man har råd med.
Min bil köptes osedd med trasig motor, avställd och utan någon som helst historik. Blev den billig..?
Börja med att köra den, ser och känns bilen ok kan den vara bra. Troligen behöver en hel del slitdelar bytas ändå. Känns det inte rätt bör man låta bli och satsa på finare.
Det är istort sett ALLTID billigare i längden att köpa en så fin bil man har råd med.
Min bil köptes osedd med trasig motor, avställd och utan någon som helst historik. Blev den billig..?

Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-05-02 12:38:17
- Contact:
Jag är ute efter en förstabil som rullar men jag kan stå ut med att vissa saker kommer behöva fixas efterhand men helst inga stora fel som gör att bilen inte alls kan röra på sig.
Priset ligger dock på 25.000kr och jag antar att det är lite väl högt.
Jag försöker bifoga några bilder.
Utisdan ser bra ut också, ingen rost eller repor vad jag kunde se.
Priset ligger dock på 25.000kr och jag antar att det är lite väl högt.
Jag försöker bifoga några bilder.
Utisdan ser bra ut också, ingen rost eller repor vad jag kunde se.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-05-02 12:38:17
- Contact:
Jag förstår att skicket är viktigare än milen, men man kanske gärna vill veta vad som gjorts på den?gegge wrote:Har du alla besiktningsprotokoll sedan 1987 har du en chans att kolla hur långt den har gått. Men som tidigare inlägg belyst: Bilen är 30 år gammal så skicket är betydligt viktigare än antal mil.
Börja med att köra den, ser och känns bilen ok kan den vara bra. Troligen behöver en hel del slitdelar bytas ändå. Känns det inte rätt bör man låta bli och satsa på finare.
Det är istort sett ALLTID billigare i längden att köpa en så fin bil man har råd med.
Min bil köptes osedd med trasig motor, avställd och utan någon som helst historik. Blev den billig..?
Insidan ser ju iaf fin ut, får byta stereo och lite småsaker när det finns pengar över.
Motor och andra delar kan jag väldigt lite om, har väl några personer runtom som kan lite mer.
Jag tror inte att din bil blev billig

- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-05-02 12:38:17
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
25.000:- är mycket för en 924 2.0 men den ser fin ut. Perfekt om man vill ha en 951 med driftsekonomi. Vill du byta fälgar så passar bla Peugeot (och Saab vill jag minnas?)
Gällande din fråga om fixa mätaren, kolla http://www.furious.se/porsche/ och nyheter så har du en förklaring på hur man gör. Kostar någon hundralapp.
Gällande din fråga om fixa mätaren, kolla http://www.furious.se/porsche/ och nyheter så har du en förklaring på hur man gör. Kostar någon hundralapp.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-05-02 12:38:17
- Contact:
Tack för tipset!gegge wrote:25.000:- är mycket för en 924 2.0 men den ser fin ut. Perfekt om man vill ha en 951 med driftsekonomi. Vill du byta fälgar så passar bla Peugeot (och Saab vill jag minnas?)
Gällande din fråga om fixa mätaren, kolla http://www.furious.se/porsche/ och nyheter så har du en förklaring på hur man gör. Kostar någon hundralapp.
Tycker ni jag ska byta fälgarna eller? Jag tycker dom är skitsnygga iofs

Who is online
Users browsing this forum: No registered users