Problem: Jag har för nuvarande ingen ström från generatorn på min 924 -78.
Generatorlampan lyser aldrig, inte vid "tändning på" och inte med motorn igång. Lampan kontrollerad och kontakterna sitter på ok, inget synligt oxidlager på kontakter bakom instrumentpanelen eller på jordpunkten vid vänster fot.
Övriga lampor och givare verkar fungera och ge vettiga utslag.
Kabel generator-startmotor är nybytt, kabeln generator D+ ->trippelkontakten i motorrummet vid batterifack är tjuvkopplad med fräsh för felsökning.
Jordfläta generator-motorblock verkar tjänstduglig men inte ny.
Laddregulator sägs vara bytt (Biltema, vet ej art.nr), men jag har ej rört denna.
Enligt Haynes elschema är den utåtgående (svarta) kabeln från lampan kopplad till jord bla via handbroms-brytaren, som hos mig inte aktiveras då bromshandtaget inte vill lägga sig så långt ner (går att rycka ner och få lampan att slockna, men sen studsar den upp igen) - men detta borde väl ändå inte påverka strömförsörjningen?
Jo, jag har sett goto737 och bosses fina felsökningstips, har spänning mellan B+ och D+ med tändning på, osäker men tror att samma spänning finns även med motorn igång.
Var skall jag fortsätta felsöka?
Var jordar/slutar generator-kabel D+ ? (Laddningsproblem)
-
- S2-Poster
- Posts: 295
- Joined: 2008-05-27 18:06:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Här har vi väl det hela på två bilder.


När motorn står stilla (ingen laddning) ska du ha 0V på D+ och lampan lyser pga att den matas från 15-spänning (12V, tändning på) i säkringsboxen och jordas via D+. Strömmen går då genom generatorn och magnetiserar den samtidigt.
När sedan generatorn börjar ladda får man 12V på D+ också och slampan slocknar.
Vill du kolla kabeln till D+ och lampan mm så lossa kabeln från D+ och jorda den mot nått lämpligt med tändningen på. Då ska lampan lysa annars ligger felet där.
//Magnus


När motorn står stilla (ingen laddning) ska du ha 0V på D+ och lampan lyser pga att den matas från 15-spänning (12V, tändning på) i säkringsboxen och jordas via D+. Strömmen går då genom generatorn och magnetiserar den samtidigt.
När sedan generatorn börjar ladda får man 12V på D+ också och slampan slocknar.
Vill du kolla kabeln till D+ och lampan mm så lossa kabeln från D+ och jorda den mot nått lämpligt med tändningen på. Då ska lampan lysa annars ligger felet där.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- S2-Poster
- Posts: 295
- Joined: 2008-05-27 18:06:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Stort tack, jag verkade ha missförstått funktionen något.
Har spänning vid lampan och kan få den att lysa genom att jorda kabeln mot motorblocket, däremot verkar D+ kontakten på generatorn vara isolerad - dår inte att jorda mot den och ingen spänningspotential mot varken + eller - på batteriet
Får kolla närmare imorn.
Har spänning vid lampan och kan få den att lysa genom att jorda kabeln mot motorblocket, däremot verkar D+ kontakten på generatorn vara isolerad - dår inte att jorda mot den och ingen spänningspotential mot varken + eller - på batteriet
Får kolla närmare imorn.
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 295
- Joined: 2008-05-27 18:06:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Så sant så... bytte laddregulator och den laddar helt ok nu.Mattias 924 wrote:Då är det ofta kolen i generatorn som är slut.
kolen på den gamla var rejält nedslitna, fast det kan även ha varit att den ytan som D+blecket jordar mot på regulatorn var rejält rostig/ärgad som var boven.
ett annat roligt små-problem som jag sett nämnas här på forumet tidigare blev tydligt iom att gladdnignen kom igång: samtliga mätare i mitt-konsolen hoppar till och sjunker i värde när man slår på ljus/elförbrukning, och ökar i om man varvar motorn lite.
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Samma skit på min 83:a (samma elsystem som 924). Troligen är det någon jordning som är lite tveksam. Elsystem på dessa bilar är dock lite tveksamt så jag är inte helt säker på att man kan få bort det genom att bara rengöra jordpunkter.Frostyfog wrote: ett annat roligt små-problem som jag sett nämnas här på forumet tidigare blev tydligt iom att gladdnignen kom igång: samtliga mätare i mitt-konsolen hoppar till och sjunker i värde när man slår på ljus/elförbrukning, och ökar i om man varvar motorn lite.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users