Var jordar/slutar generator-kabel D+ ? (Laddningsproblem)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Frostyfog
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Var jordar/slutar generator-kabel D+ ? (Laddningsproblem)

#1 Post by Frostyfog »

Problem: Jag har för nuvarande ingen ström från generatorn på min 924 -78.

Generatorlampan lyser aldrig, inte vid "tändning på" och inte med motorn igång. Lampan kontrollerad och kontakterna sitter på ok, inget synligt oxidlager på kontakter bakom instrumentpanelen eller på jordpunkten vid vänster fot.
Övriga lampor och givare verkar fungera och ge vettiga utslag.

Kabel generator-startmotor är nybytt, kabeln generator D+ ->trippelkontakten i motorrummet vid batterifack är tjuvkopplad med fräsh för felsökning.
Jordfläta generator-motorblock verkar tjänstduglig men inte ny.
Laddregulator sägs vara bytt (Biltema, vet ej art.nr), men jag har ej rört denna.

Enligt Haynes elschema är den utåtgående (svarta) kabeln från lampan kopplad till jord bla via handbroms-brytaren, som hos mig inte aktiveras då bromshandtaget inte vill lägga sig så långt ner (går att rycka ner och få lampan att slockna, men sen studsar den upp igen) - men detta borde väl ändå inte påverka strömförsörjningen?

Jo, jag har sett goto737 och bosses fina felsökningstips, har spänning mellan B+ och D+ med tändning på, osäker men tror att samma spänning finns även med motorn igång.

Var skall jag fortsätta felsöka?

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#2 Post by 944_Driver »

Här har vi väl det hela på två bilder.
Image

Image

När motorn står stilla (ingen laddning) ska du ha 0V på D+ och lampan lyser pga att den matas från 15-spänning (12V, tändning på) i säkringsboxen och jordas via D+. Strömmen går då genom generatorn och magnetiserar den samtidigt.

När sedan generatorn börjar ladda får man 12V på D+ också och slampan slocknar.

Vill du kolla kabeln till D+ och lampan mm så lossa kabeln från D+ och jorda den mot nått lämpligt med tändningen på. Då ska lampan lysa annars ligger felet där.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Frostyfog
S2-Poster

#3 Post by Frostyfog »

Stort tack, jag verkade ha missförstått funktionen något.

Har spänning vid lampan och kan få den att lysa genom att jorda kabeln mot motorblocket, däremot verkar D+ kontakten på generatorn vara isolerad - dår inte att jorda mot den och ingen spänningspotential mot varken + eller - på batteriet
Får kolla närmare imorn.

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe

#4 Post by Mattias 924 »

Då är det ofta kolen i generatorn som är slut.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Frostyfog
S2-Poster

#5 Post by Frostyfog »

Mattias 924 wrote:Då är det ofta kolen i generatorn som är slut.
Så sant så... bytte laddregulator och den laddar helt ok nu.
kolen på den gamla var rejält nedslitna, fast det kan även ha varit att den ytan som D+blecket jordar mot på regulatorn var rejält rostig/ärgad som var boven.

ett annat roligt små-problem som jag sett nämnas här på forumet tidigare blev tydligt iom att gladdnignen kom igång: samtliga mätare i mitt-konsolen hoppar till och sjunker i värde när man slår på ljus/elförbrukning, och ökar i om man varvar motorn lite.

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86

#6 Post by 944_Driver »

Frostyfog wrote: ett annat roligt små-problem som jag sett nämnas här på forumet tidigare blev tydligt iom att gladdnignen kom igång: samtliga mätare i mitt-konsolen hoppar till och sjunker i värde när man slår på ljus/elförbrukning, och ökar i om man varvar motorn lite.
Samma skit på min 83:a (samma elsystem som 924). Troligen är det någon jordning som är lite tveksam. Elsystem på dessa bilar är dock lite tveksamt så jag är inte helt säker på att man kan få bort det genom att bara rengöra jordpunkter.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply