How to: Glappande hastighetsmätare

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
Post Reply
Message
Author
User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

How to: Glappande hastighetsmätare

#1 Post by YocaL »

Eftersom det verkar som att det är mer än jag som har haft problem med glappande hastighetsmätare, så tänkte jag visa vad som var problemet på min bil hur det fixas till. Problemet för mig var det att sensorn hade släppt i lödningen.

Till att börja med så är sensorn för mätaren placerad ovanpå växellådan i en hylsa,
på denna sitter det en kontakt av Boschtyp (alltså, den sitter fast med ett clips).
Ta bort clipset och skruva sedan bort hela hylsan. En smart grejj kan vara att rengöra ordentligt runt om hela hylsan så det inte finns risk för att det trillar ner skit i lådan.

När hylsan är väck, ta då bort hela överdelen, denna sitter bara iklämd, så det ska gå ganska smidigt.
När den är borta så ser man kretskortet med sensorn, sensorn är böjd neråt.
Böjj försiktigt upp sensorn och löd dit den/de pinnar som har släppt, böjj sedan tillbaka sensorn och montera ihop allting igen. - KLART!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by YocaL on 2008-07-06 15:56:33, edited 1 time in total.
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#2 Post by broberg »

Kan lägga till beskrivning för 944 82-85a, dock inga bilder än.

På de tidigare bilarna är det mer analogt, hastighetsmätaren har en vajer som går direkt ner till navet på vänster sida, om du erfar att din hastighetsmätare-nål "hoppar" så är troligen änden på vajern nernött och behöver bytas.

1. lossa instrumentpanelen (du kan kanske behöva ta bort ratten för att få bort panelen)
2. lossa hastighetsmätarvajern bakom panelen
3. plocka bort det vänstra hjulet
4. lossa segerringen som håller fast en liten fyrkant mitt i locket för navet.
5. när segerringen är borta så kan du bakifrån navet bara dra ut vajern
6. fortsätt att dra igenom vajern inne i motorutrymmet, det kan vara en god ide att använda den gamla vajern som genomdragning för den nya. (tejpa fast den nya till den gamla när du drar vajrarna igenom de hål som vajern går igenom)
7. När du har dragit igenom den ny vajern på samma ställen som den gamla så är det dags att montera tillbaka vajern i navet, kan behövas lite tålamod men den kommer glida tillrätta, lås fast den med segerringen!
8. montera tillbaka vajern i instrumentet och sätt tillbaka panelen.
9. Voila! Nu studsar inte mätaren längre :D
Last edited by broberg on 2009-04-17 21:44:54, edited 1 time in total.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#3 Post by YocaL »

Jag ändrade titeln så den gäller båda modellerna. :)
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

Matte944
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2008-07-06 19:31:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#4 Post by Matte944 »

Jag har samma problem där. Jag är inte så jätteduktig på porsche än så länge då jag är ganska ny i porsche-branschen, men jag har de runda mätarna i min bil. Blir det 85b då eller?
Mathias E.

Porsche 944 targa -85

Tobbe H
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-07-25 21:45:54
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by Tobbe H »

Lyfter rejält, Har haft isär givaren och lödningarna ser bra ut.

Är det troligaste att givaren är körd då? Bara att beställa en ny antar jag.

Eller är det möjligt att mäta upp kablarna för att se så det inte glappar nån annan stans?

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#6 Post by YocaL »

Har tyvärr inte en aning.
Men en sån kan väl inte kosta allt för mycket tro?
I så fall kanske det kan vara värt o testa.
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users