Ljud vid högersväng

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Ljud vid högersväng

#1 Post by M-Nilsson »

När det går lite snabbare i kombination med högersvängar så hörs ett ljud som tycks komma från vänster sida nått. Det låter inget när jag svänger åt vänster och inte rakt fram heller utan endast när vänster sida blir belastad. Det låter inte högt men tillräckligt för att jag skulle höra det..och lite högre ju snabbare och kvickare man svänger.

Jag lät ju byta hjulllager för inte så länge sedan kan jag nämnad. I förgår byttes oxå vänster spindelled och vänster bakhjul där bromsen låg på lite..fast har svårt att tro att det är nått av det som låter. Nån som vet vad det kan va?
Last edited by M-Nilsson on 2009-03-15 15:38:54, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by Spånet »

Efterdragit hjullagret?

MVH Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#3 Post by M-Nilsson »

Spånet wrote:Efterdragit hjullagret?

MVH Lasse
Nopp..måste man göra det? :?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by Spånet »

M-Nilsson wrote:
Spånet wrote:Efterdragit hjullagret?

MVH Lasse
Nopp..måste man göra det? :?
Jupp :wink:
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#5 Post by M-Nilsson »

Spånet wrote:
M-Nilsson wrote: Nopp..måste man göra det? :?
Jupp :wink:
Hade jag inte en susning om. Jag lämnade ju in bilen för byte av hjullager så det är inget jag själv har nån erfarenhet av, men för mig låtet det som om jag ska låta bli att göra det själv, för det är väl inget som vem svensson som helst ger sig på eller?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by Spånet »

M-Nilsson wrote:
Spånet wrote: Jupp :wink:
Hade jag inte en susning om. Jag lämnade ju in bilen för byte av hjullager så det är inget jag själv har nån erfarenhet av, men för mig låtet det som om jag ska låta bli att göra det själv, för det är väl inget som vem svensson som helst ger sig på eller?
Det är ett jobb som vem som hest kan göra, bara man har en stor momentnyckel eller fingertoppskänsla.

Av med hjulet, bort med sprinten, koppla på 32mm hylsan(om jag minns rätt) och dra så hårt du kan med så stor hävstång som möjligt :wink: .

Har för mig att momentet ska vara omkring 500 Nm= 50 kg med 1m hävstång.

Någon kan säkert rätta mig :wink:

MVH Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#7 Post by mijo »

Är ju skillnad på att dra åt hjullager fram eller bak:

Fram - fingertoppkänsla
Bak - :twisted:-hårt (alu 500 Nm, stål 380+70? Nm enligt 944 WS-manualen)

Är väl vanligare att man måste efterjustera fram (koniska) än bak, eller :roll:

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by Spånet »

mijo wrote:Är ju skillnad på att dra åt hjullager fram eller bak:

Fram - fingertoppkänsla
Bak - :twisted:-hårt (alu 500 Nm, stål 380+70? Nm enligt 944 WS-manualen)

Är väl vanligare att man måste efterjustera fram (koniska) än bak, eller :roll:
Jag skulle vilja påstå att man skall efterdra alla nymonterade lager, dom "sätter" sig efter en stunds användade.

Framhjulslagren måste efterjusteras med jämna mellanrum allt eftersom dom slits (inte bara en gång).

I detta fall så kan det lika järna vara något annat som tex drivknutar, men man måste ju börja felsöka någonstans.

MVH Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#9 Post by M-Nilsson »

Spånet wrote:
mijo wrote:Är ju skillnad på att dra åt hjullager fram eller bak:

Fram - fingertoppkänsla
Bak - :twisted:-hårt (alu 500 Nm, stål 380+70? Nm enligt 944 WS-manualen)

Är väl vanligare att man måste efterjustera fram (koniska) än bak, eller :roll:
I detta fall så kan det lika järna vara något annat som tex drivknutar, men man måste ju börja felsöka någonstans.

MVH Lasse
Det var det jag funderade på oxå, drivknutarna. Men om det skulle va nån drivknut så skulle det väl vara ett mer klonkande ljud? Men nu låter det mera jämnt om man säger så..
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#10 Post by 944_Driver »

Drivknutar brukar som sagt knaka eller smälla när man belastar de, lager är mera susande eller sjungande ljud.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#11 Post by Adde_k »

om du har AC, kolla så att inte kompressorn sitter väldigt nära krängningshämmaren. Så var det för mig, visade sig att bakre infästningsbulten till kompressorn trillat av så den satt snett
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#12 Post by M-Nilsson »

Adde_k wrote:om du har AC, kolla så att inte kompressorn sitter väldigt nära krängningshämmaren. Så var det för mig, visade sig att bakre infästningsbulten till kompressorn trillat av så den satt snett
Vad är AC? Du menar takluckan? :wink:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#13 Post by Adde_k »

ja precis. kolla så inte takluckan slår i krängningshämmaren, gör den det så är det fel ;)
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users