Fördjupning av KONI gula M030
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Fjäderbenen är inte på ännu, men hoppas att få tid till helgen. Jag har alltså inte testat hur det blir, men skillnaden i hårdhet mellan dessa och S2 orginal är ju inte så stor så visst finns funderingar på hårdare fjädrar. Finns det något hårdare lättillgängligt som passar rakt på?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Funderar på gula Koni insatser till cabben, när jag byter till broderns gammla 968CS fjäderben. Men jag är inte ute efter speciellt hårda dämpare (bara nya)
Så...... Hur mjukt kan man ställa gula Koni
Bosse
Så...... Hur mjukt kan man ställa gula Koni


Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Genomslagsgummit på bakdämparna satt hårt, ganska svara att få loss.
Skulle jag kunna kladda på ex. hjullager fett eller liknade för att göra eventuell demontering igen lättare?
Skulle jag kunna kladda på ex. hjullager fett eller liknade för att göra eventuell demontering igen lättare?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Är fjäderben på sena 951 M030 55mm i diameter mot 50mm för vanliga ben? vad är dpå yterdiametern på gängorna, 60mm? Är det standargängor dvs passar de med andra delar från ex Bilstein?
Tidiga M030 har 50mm fjäderben som smalnar av till 47mm, men ytterdiamtern på gängorna är 60mm. Frågan är om de är utbytbara? Passar tallrikar och muttrar?
Tidiga M030 har 50mm fjäderben som smalnar av till 47mm, men ytterdiamtern på gängorna är 60mm. Frågan är om de är utbytbara? Passar tallrikar och muttrar?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
YD är 55mm på alla 951/S2 jag sett. Därav passar inte gängade hylsor på 50mm ID.gegge wrote:Är fjäderben på sena 951 M030 55mm i diameter mot 50mm för vanliga ben? vad är dpå yterdiametern på gängorna, 60mm? Är det standargängor dvs passar de med andra delar från ex Bilstein?
Tidiga M030 har 50mm fjäderben som smalnar av till 47mm, men ytterdiamtern på gängorna är 60mm. Frågan är om de är utbytbara? Passar tallrikar och muttrar?
Notera att jag aldrig sett något M030 ben.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Tidiga M030 är det de du har på bild i din biltråd? Är gängningen orginal på de och vad är det för infästning mot spineln, tidig (20mm) eller sen (18mm)? Skiljer väl även på c/c mellen bulthålen.gegge wrote:Är fjäderben på sena 951 M030 55mm i diameter mot 50mm för vanliga ben? vad är dpå yterdiametern på gängorna, 60mm? Är det standargängor dvs passar de med andra delar från ex Bilstein?
Tidiga M030 har 50mm fjäderben som smalnar av till 47mm, men ytterdiamtern på gängorna är 60mm. Frågan är om de är utbytbara? Passar tallrikar och muttrar?
Jag har bilstein clubsportben och vill minnas att gängan är ca 51mm, till denna gänga har jag både orginal porsche fjädersäte som passar och fjädersäte för standard 60mm fjädrar. Tror clubsportbenen är likadana som Turbocup som också tillverkades av bilstein och målades gröna.
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Nu är helt inne på mitt spår.
Jag har tidiga M030 som satt på 924S men har 944 nummer. Ja, 20mm stämmer och annat c/c. Ville då uppgradera hårdheten och upptäckte att 250lbs Weltmeister passar perfekt. Problemet var bakvagnen, även med 25,5mm stavar tror jag den blir lite understyrd - men det går nog att kompensera med 968 M030 krängare. Så det var chassiet jag tänkte ha - perfekt för snabba småvägar.
Men... jag kom över 30mm ihåliga stavar och turbocup fjädar vilket är rätt precis vad jag vill ha i hårdhet. Vad jag missade var att fjädrarna var koniska och passar inte 924S M030 tallriken. Frågan är då om den passar 951 M030 tallriken/benen?
Jag har tidiga M030 som satt på 924S men har 944 nummer. Ja, 20mm stämmer och annat c/c. Ville då uppgradera hårdheten och upptäckte att 250lbs Weltmeister passar perfekt. Problemet var bakvagnen, även med 25,5mm stavar tror jag den blir lite understyrd - men det går nog att kompensera med 968 M030 krängare. Så det var chassiet jag tänkte ha - perfekt för snabba småvägar.
Men... jag kom över 30mm ihåliga stavar och turbocup fjädar vilket är rätt precis vad jag vill ha i hårdhet. Vad jag missade var att fjädrarna var koniska och passar inte 924S M030 tallriken. Frågan är då om den passar 951 M030 tallriken/benen?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Har för mig Sanden sa att nedre tallriken var olika för Turbocup fjädrar och vanliga Turbo (M030) fjädrar. På mina medre tallrikar har det suttit S2 fjädrar som hade några mm för liten diameter för att passa bra, vill minnas tallrikarna var för ca 86 mm innerdiameter. Kolla med sanden, han kanske har något liggandes, om inte annan vet han nog vad som finns och hur det passar.gegge wrote:Men... jag kom över 30mm ihåliga stavar och turbocup fjädar vilket är rätt precis vad jag vill ha i hårdhet. Vad jag missade var att fjädrarna var koniska och passar inte 924S M030 tallriken. Frågan är då om den passar 951 M030 tallriken/benen?
Om du vill kan jag kolla artikelnummer och mäta innerdiameter för fjädern på mina tallrikar om det gör dig klokare.
Förresten, du vet inte var/om man kan tänkas få tag i spindlar med 3,5" (89mm) bromsokfäste, satt väl sådana på Carrera GT eller GTS, borde vara en baggis

- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
De där spindlarna är nog rätt hopplösa, finns en kille "IDEOLA" på www.924.org som har en uppsättning över. Annars satt de på 933 i USA, så de går att få fatt på - men ingen förstår dess värde och har väl slängt dem. 3,5" gör att bromsarna blir lite lättare att hitta. De hette 933 099 341 17 : Spindle - left och 933 099 341 18 : Spindle - right och hade justerbara styrändar i höjdled för att minska bump-steer
Du går gärna mäta dina tallrikar - det gör mig betydligt klokare!
Så dina fjädrar var för små för tallrikarna, men du körde ändå? Precis mitt problem!
Kan prova, men det känns fel att bända ut den smala änden som har tunn tråd så att den passar tallriken. Kan heller inte vända på fjädern, tjockändan har visserligen rätt ytterdiameter - men för smal innerdiameter.
Du går gärna mäta dina tallrikar - det gör mig betydligt klokare!
Så dina fjädrar var för små för tallrikarna, men du körde ändå? Precis mitt problem!
Kan prova, men det känns fel att bända ut den smala änden som har tunn tråd så att den passar tallriken. Kan heller inte vända på fjädern, tjockändan har visserligen rätt ytterdiameter - men för smal innerdiameter.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Mina tallrikar har nummer 951 343 525 32. Vad jag kan se i PET är de till de sena M030 benen. De passar på mina bilstein där gängan är ca 52 mm.
Mäter jag på tallriken ser det ut som den är för fjäder med innerdiameter 85 mm. S2 fjädrarna har innerdiameter 81 mm. Jag har aldrig kört med S2 fjädrarna men han jag köpte benen av körde så (ca 100 mil).
Vad är det för innerdiameter på Turbocup-fjädrarna i smala änden?
Mäter jag på tallriken ser det ut som den är för fjäder med innerdiameter 85 mm. S2 fjädrarna har innerdiameter 81 mm. Jag har aldrig kört med S2 fjädrarna men han jag köpte benen av körde så (ca 100 mil).
Vad är det för innerdiameter på Turbocup-fjädrarna i smala änden?
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Hmm.. Fattar inte - hur kan en gänga på 52mm passa på ett fjäderben som är 55mm? Mailade Sandén som är väldigt snabb på att svara, han hävdar att Bilstein är 50mm..?
Turbocup fjädrarna har inner-yttermåtten:
tunnände 86-103mm
tjockände 94-123mm
tråddiameter stiger från 8,5mm till 14,5mm
Då innebär det att TurboCup fjädrar passar fint på 951 M030 benen vilket alltid är något.
Mina 937.343.525.01 tallrikar har 60mm gängor och passar fjädrar med 96mm innerdiameter, förutom vanliga dessutom Weltmeister som är 97-122mm
Turbocup fjädrarna har inner-yttermåtten:
tunnände 86-103mm
tjockände 94-123mm
tråddiameter stiger från 8,5mm till 14,5mm
Då innebär det att TurboCup fjädrar passar fint på 951 M030 benen vilket alltid är något.
Mina 937.343.525.01 tallrikar har 60mm gängor och passar fjädrar med 96mm innerdiameter, förutom vanliga dessutom Weltmeister som är 97-122mm
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Varför inte bygga om till något som ger dig lite valfrihet: 60mm, 2,25" eller 2,5"?? Då blir livet lättare!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- S-Poster
- Posts: 157
- Joined: 2007-04-17 16:51:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skövde
- Contact:
Körde du alltså med gula Koni kombinerat med S2 originalfjädrar?Pehr Johnsson wrote:Fjäderbenen är inte på ännu, men hoppas att få tid till helgen. Jag har alltså inte testat hur det blir, men skillnaden i hårdhet mellan dessa och S2 orginal är ju inte så stor så visst finns funderingar på hårdare fjädrar. Finns det något hårdare lättillgängligt som passar rakt på?
Det är den kombination jag kommer att ha till sommaren så jag är nyfiken på dina erfarenheter. Trots att jag har en bil utan tak

//Knubbe
Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91
Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Jag körde med M030 fram med dess orginalfrjädrar och standard stavar bak. Jag upplevde att baken var för mjuk (fast det var den ju fram också;)Knubbe wrote:Körde du alltså med gula Koni kombinerat med S2 originalfjädrar?Pehr Johnsson wrote:Fjäderbenen är inte på ännu, men hoppas att få tid till helgen. Jag har alltså inte testat hur det blir, men skillnaden i hårdhet mellan dessa och S2 orginal är ju inte så stor så visst finns funderingar på hårdare fjädrar. Finns det något hårdare lättillgängligt som passar rakt på?
Det är den kombination jag kommer att ha till sommaren så jag är nyfiken på dina erfarenheter. Trots att jag har en bil utan tak.

Man bör styva upp bak också!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]