Lite förvirrad!!

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

Lite förvirrad!!

#1 Post by Mikael Evertsen »

Jag undrar om det finns någon som vet lite om 931:ans ursprung.
Jag har förstått att 924:an var ett VW/Audi projekt och byggdes
på deras fabriker. Men 931:an blir jag inte klok på.
Så vitt jag förstår så tog Porsche över produktionen av 924:an och skapade då 931:an som byggdes på deras egen fabrik i Zuffenhausen.
Det är här jag tappar tråden ,eftersom det står att 931:an har en Audimotor. Tillverkade Porsche en Audimotor? é de en Porschemotor?
Var det bara motorn som tillverkades på Porschefabriken eller bara karossen? För att göra förvirringen total har jag också läst att det först
var S2:an som tillverkades på Porschefabrik.
Till sist säger man att det först var 944:an som var en "riktig" Porsche???

Min förvirring är total. :roll:

Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Joakim »

Lite info som kanske hjälper i djungeln..

Porsche och Audi:s försök att ersätta VW-Porsche 914 modellen är utvecklingen av 924 modellen som från början skulle bli en ny sportcoupé från Audi. (modell 477) Ett nytt kontrakt upprättades, (kodnamn EA425) men Audi insåg snart att de inte hade pengar till att utveckla modellen som det var tänkt.
Porsche såg genast möjligheten med den nästan färdiga modellen och köpte därför loss konceptet, vilket innebar rättigheterna att tillverka en 4 cylindrig, vattenkyld motor som de sedan stoppade i 924 karossen.
Porsche startade utvecklingen av EA425 efter deras egna 928 projekt som redan passerat konceptstadiet. Det är därför det är förståligt att EA425 (924) delar många designbitar från just 928.
VW-Audi alltså VAG hade samtidigt kommit överens med Porsche om att de skulle använda så många VAG delar som möjligt. 924:an kom därför att vara en effektiv, nedskalad, lågpris version av 928:an.

Åter till år 1982: I Porsche fabriken i Zuffenhausen byggde man en helt ny 2,5 liters 4:a som man stoppade i en ny kaross, 944. Utvecklingen av 944:ans kaross kommer från 924 Carrera GT, en raceversion av 924 med pånitade skärmar för bredare hjulhus. Den nya modellen blev mycket populär, och man tyckte att 944:an var ett bra alternativ till den tidigare slöa 924:an. Och för att bli kvitt tidigare vibrationsproblem som 924;ans motor hade, använde man dubbla Mitsubishi balansaxlar, dock duktigt utvecklade av Porsche, som själva menade att motorn faktiskt är en halv 928 motor.
Karosstillverkningen och den slutliga monteringen av 944 skedde då i Neckarsulm.
Trots modellens nya breda och aggressiva utseende fick den behålla 924:ans instrumentering, vilken i mitten av 1985 ersattes med den nya inredningen.
1987 kom 944 S med 4 ventilsteknik och 190hk. Här är jag osäker på 944:an för jag vet att man 1988 sänkte den vanliga 944:ans effekt till 160hk jämt. Exakt info om 944 och 944 S får någon gärna fylla på med!
Här nångång fick S (super/sport) modellen också 16 ventilsteknik, vilken man senare 1989 använde i S2 modellen.
Under 1991 flyttade man med Audis hjälp produktionen från Neckarsulm till Porsches Zuffenhausen (Stuttgart) fabrik, där man tillverkade de sista S2:orna bredvid 928:ans line.

Karossen är alltså byggd hos Audi i Neckarsulm och motererna på Porsches egna fabrik i Zuffenhausen

1986 kom Turbon, 1988 blev det Turbo S, och 1989 hette modellen bara Turbo. 1989 kom också S2, och 1991 slutade man tillverka 944:an strax innan man släppte ca 500 Turbo cabbar (olika info från olika håll) vilka hamnade på den europeiska marknaden. I USA ser man knappt några sådana bilar.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

#3 Post by Mikael Evertsen »

Tack Jocke!
Dimma börjar lätta!

Jag tackar för detta. Jag är rätt grön som Porscheägare så jag försöker lära mig så mycket som möjligt om min bil. Detta är dock inte det lättaste då historien förändras från bok till bok, och på nätet finns där inte många
som är överens.
En sak fick jag inte klart för mig.
Utzon har en artikel på sin hemsida där det står:

-Vad få känner till är att 924 turbomotorn hela tiden har byggts i Zuffenhausen, parallellt med motorerna till 911, 928 och (1982) 944.

Jag tolkar ditt inlägg som att det var -82 som den första motorn i serien
tillverkades och då till 944 ,eller menar du att samtliga motorer 924,
928 och 944 tillverkades i Zuffenhausen.

Det är förmodligen jag som inte riktigt fattar, men jag har läst så många
varianter på detta ämne att det förmodligen tar en stund att förstå.

Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Maxx »

Jag blev bara förvirrad av texten Joakim klistrade in. Att täcka in 924:ans historia på ett kort inlägg är svårt. Hela 924/944/968-serien är omöjligt. :wink:

Jag rekommenderar någon av Peter Morgans böcker, förslagsvis "Original Porsche 924/944/968" om man vill veta mera om 924/944/968. Michael Cottons bok är också läsvärd.

Vad gäller 924 turbo:s motor så skedde det på följande sätt:
Block (samma som i 924, dvs ett block från VAG-sortimentet) med vevaxel, vevstakar och kolvar monterades i Neckarsulm, fraktades till Zuffenhausen där motorn byggdes färdigt, provkördes och sedan fraktades tillbaka till Neckarsulm där den monterades i sin väntande 931-kaross. Så 924 turbo byggdes i Neckarsulm, medans motorn till största delen byggdes i Zuffenhausen. Motorn till 924:an byggdes helt i Neckarsulm. Produktionen 924/944 sköttes av Audi i Audis fabrik i Neckarsulm men övervakades av Porsche.

924 var till att börja med ett gemensamt projekt mellan Volkswagen och Porsche, en fortsättning på vad de började med 914. 924 skulle först säljas som en Volkswagen och baserades därför på VAG-delar i så stor utsträckning det var möjligt. 924 skulle senare tas över av Porsche och bli deras instegsmodell, med vissa "porschefieringar". Dock så drog sig Volkswagen ur samarbetet strax innan 924:an skulle börja tillverkas. Oljekrisen gjorde att VAG inte trodde på marknaden för sportbilar. Porsche såg att deras chans till en instegsmodell höll på att gå förlorad och köpte ut hela projektet för en stor summa pengar. (Jag kommer inte ihåg hur mycket men jag har skrivit det i någon tidigare tråd tror jag.) Porsche gjorde en överenskommelse med VAG att VAG skulle producera 924:an åt Porsche, i och med att Porsche själva inte hade kapaciteten för produktionen och VAG skulle ha en fabrik som annars skulle stå tom.

Det där med att det först var 944 som var en "riktig" Porsche beror just på att det var med 944 som bilen fick en "riktig" Porsche-motor. Fast egentligen fick redan 924 och i synnerhet 924 turbo en riktigt Porsche-motor då den inte fanns i VAG:s sortiment utan är konstruerad av Porsches tekniker men baserad till stor del på VAG-delar. Vad jag har för mig så är t ex blocket i VAG:s format bara på 1,8 l jämfört med 924:ans 2,0 l.

Porsche 924 är konstruerad av Porsches tekniker, inte Volkswagens oavsett vad vissa obildade journalister vill påstå. (Nämner inga namn men han jobbar för Expressen.) Hela projektet är framtaget av Porsche, iofs för Volkswagens räkning, men det gör det inte till mindre Porsche för det. Så även 924 och 924 turbo är riktiga Porschar.

Till sist ... Det var väl med 968:an produktionen flyttades till Zuffenhausen? Jag kan ju minnas fel så rätta mig i så fall. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

#5 Post by Mikael Evertsen »

Tack så mycket både Jocke & Michael!

Nu fattar nog till och med jag (men håll med om att det är rörigt).
Jag skall genast kolla upp böckerna.

Det känns ju rätt skönt att kunna försvara sig lite när det
kommer nån besservisser och säger att man inte har en riktig Porsche.
Inte för att det är det viktigaste för mig. Jag älskar att köra, och se på,
min bil vare sig det står Porsche på den eller inte.

Tack än en gång!

Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Maxx »

Håller med om att det är rörigt. En del böcker säger olika i vissa detaljer, man kan hitta en del bra info på nätet men en hel del skräp också. Eftersom man inte har varit med själv är det svårt att veta vad som stämmer och inte. :wink: Man får helt enkelt läsa en massa och jämföra. Sen kanske man vet litegrann. :roll: Det vore kul att få höra någon som var med beträtta historien om 924.

För övrigt låter du redan som en 931-ägare. :mrgreen:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Bara en nyfiken fråga... var bor du mevert?

Verkar som det runt sthlm finns några 931 ägare på detta forum... sen har vi några på västkusen också... men inte så många därimellan vad det verkar... :)

Fin bil förresten (kollade garaget) ser inte ut som en 924 iof... men fin iaf! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

#8 Post by Mikael Evertsen »

Hej Patrik!

Jag finns i Landskrona. Kul att du gillar bilen.
Jag har bara ägt den i knappt ett år, och den tiden har
jag spenderat på att göra vid bilen rent maskinellt:
Renoverat topp, bytt ventiler, lite slangar o.dyl
samt renovering av bromsskivor, nya klossar osv.
I år har jag tänkt att lägga på det yttre.
Den är i rätt fint skick invändig samt kaross (de mesta e ju plast :wink: )
men lacken är så där och så är det lite lister och så som
behöver fixas.
Jag vet att den inte liknar en 931:a, men den är inte helt
lik en 944 heller, och så vill jag ha de.
Jag har faktiskt funderat på en baklucka i plast (jacquemond)
för att få den ännu mindre lik 944:an.

Någon som vet om det finns sådana luckor att köpa i sverige?

Vi hörs
Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

Kul att du jobbar vidare på bilen! :)

Förslag: lägg upp en tråd under "Våra bilar" så vi får lite mer info om bilen och kan följa dina planer och utvecklingen! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

#10 Post by Mikael Evertsen »

Hej igen!

Jag måste bara göra en korrigering.
Det är inte jag som renoverat motorn, jag har bara betalat ! :cry:
Det är Jan Tolli som har gjort jobbet.
Jag kan ännu inte så mycket om motorer och sedan har
jag tyvärr ingen stans att mecka. (och så köper han en gammal
Porsche säger nog vissa)
- Ja, va F-n, man kan inte vara både klok och vacker :lol:

Vad det gäller bakluckan så fick jag just en prislista från
Jacquemond, så jag får nog gå och lägga mig ner ett tag (2299 euro) :shock:

Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

Carrera GT
NA-Poster
Posts: 37
Joined: 2004-03-29 21:09:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södra Vram
Contact:

#11 Post by Carrera GT »

Ingen som läst Karl Ludvigsens "Excellence was Expected" Porschebibeln. Är numera i tre band o kostar drygt 2.000. Tycker att den är värd det. Det är väl den boken som innehåller minst fel.

Var på fabrikens arkiv i september och Karl Ludvigsen hade bokat in sig för besök då han samlade fakta till en ny bok. OCH DÄR finns fakta.

//CGT

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#12 Post by Maxx »

Carrera GT wrote:Ingen som läst Karl Ludvigsens "Excellence was Expected" Porschebibeln. Är numera i tre band o kostar drygt 2.000. Tycker att den är värd det. Det är väl den boken som innehåller minst fel.

Var på fabrikens arkiv i september och Karl Ludvigsen hade bokat in sig för besök då han samlade fakta till en ny bok. OCH DÄR finns fakta.

//CGT
Jag får erkänna att jag har "Excellence was expected", men jag har tyvärr inte hunnit läsa så mycket än. :oops:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#13 Post by Bengt »

Porsche 924 är konstruerad av Porsches tekniker, inte Volkswagens
Ja det är ju viktigt. Porsches tekniker är ju såå mycket bättre.
Tänk om några tekniker följde med projektet från Volkswagen (så brukar man göra) Är det fortfarande Porsche då?
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

#14 Post by Mikael Evertsen »

Det handlar för min del inte om vem som har duktigast tekniker.
Jag försöker bara lära mig lite om historian bakom min bil,
och då é de ju kul om man kan få det så rätt som möjligt.
Bengt wrote:
Porsche 924 är konstruerad av Porsches tekniker, inte Volkswagens
Ja det är ju viktigt. Porsches tekniker är ju såå mycket bättre.
Tänk om några tekniker följde med projektet från Volkswagen (så brukar man göra) Är det fortfarande Porsche då?
Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#15 Post by Maxx »

Bengt wrote:
Porsche 924 är konstruerad av Porsches tekniker, inte Volkswagens
Ja det är ju viktigt. Porsches tekniker är ju såå mycket bättre.
Tänk om några tekniker följde med projektet från Volkswagen (så brukar man göra) Är det fortfarande Porsche då?
Ju mer jag läser ditt inlägg, ju mindre fattar jag vad det är du vill säga. För du är inte lite syrlig ...

Jag poängterade bara att det var Porsche som konstruerade 924. Viktigt eller ej är upp till var och en att bedöma. Men då många ser ner på 924 för att det är en "misslyckad fusk-Porsche konstruerad av VW" tycker jag att det finns en viss poäng att påpeka faktum.

Ja, det är fortfarande en Porsche även om så halva VW flyttades över till Porsche. Vad är din åsikt i frågan?

Anser du att Volkswagen är Porsche?
Deras koncernstyrelseordförandes mor hette som ogift Porsche, han började inom Porsche och hade en stor del i Porsches framgångar på racingbanorna. Själv anser jag att en högt uppsatt chef, vd eller koncernstyrelseordförande har betydligt större påverkan på ett företags identitet än ett fåtal tekniker som ingår i en större grupp. Vad tycker du?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users