944 N/A eller MB 190E 2.6 Sportline?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Alexander
S-Poster
Posts: 94
Joined: 2007-11-22 21:25:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

944 N/A eller MB 190E 2.6 Sportline?

#1 Post by Alexander »

Har funderingar på att köpa tillbaka någon av mina tidigare bilar, antingen min 944 -84 eller min MB 190E 2.6 Sportline. :wink:

Är det någon av er som har jämfört hur dessa modeller (alltså MB 190 resp Porsche 944 N/A) uppför sig på bana? Hur reagerar de på uppstyvning och chassiförbättringar? Jag har kört mycket med 190:an (även hög fart i Tyskland) men aldrig på bana. 944 har jag kört på bana vid ett par tillfällen, men bara med halvslitet standardchassi.

Med lite större bromsar kan nog 190:an orka med bankörning. Den har sportigare stolar än 944:an, sportchassi, ABS och ASD (diffbroms + elektrohydraulisk diffspärr), manuell låda och varvvillig 6:a på 160hk. Tyvärr har den lite fler kg att släpa på än Porschen. :?

Har ni synpunkter på vad man skall välja?

/Alexander

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3326
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by johan944 »

Lite partisk eftersom du ställer frågan här på forumet ;)

Självklart ska du välja 944an :D:D:D
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Mercan är ju ett lite ovanligare val :)

Henrik (glömt efternamnet) från N Vram har flera 190 ex DTM, en av dom går ohyggligt fort runt Knutan (typ 1:06), trots eller kanske tack vare, volvomotor. Fast det kanske skiljer lite på en DTM hundranittia och en 2.6E sportline :)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
osendosen
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2008-04-13 15:14:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Nacka/danvikstull/sthlm
Contact:

#4 Post by osendosen »

ÖÖÖH DAH! Sorry om jag svarar en aning syrligt nu men.... Jag har svårt att ens i en perfekt värld tro att denna BLYSLÄDE till bil Mercedes presenterar i nämda modell har MINSTA chans mot 944an på bana. Naturligtvis handlar det ju om hur mycket pengar man vill spendera. Porschen är redan från fabrik (oskruvad) rättså snabb på bana. Dvs
du behöver inte lägga en förmögenhet på delar och expertis.

Jag inser nu att jag egentligen inte svarar på din fråga: Är det någon av er som har jämfört hur dessa modeller (alltså MB 190 resp Porsche 944 N/A)

Men snälla Alexander köp tillbaka 944an! Har du tänkt att använda bilen året runt? Då kan det ju vara en tanke kanske att satsa på Mercan med tanke på utrymmet och ljudkomforten. Men som banbil njäää!

Jag försöker stenhårt att inte låta jävig i frågan, :)
Att njuta är att köra Porsche!

Alexander
S-Poster
Posts: 94
Joined: 2007-11-22 21:25:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#5 Post by Alexander »

Tack för svaren! :D

Blysläde? Min fd Mercedes? :cry: :wink:

Bilen (vilken det än blir) skall köras BÅDE på bana och till vardagskörning. Jag är inte nödvändigtvis ute efter den SNABBASTE banbilen, men den skall orka med en förmiddag på Knutan...

Ingen förmögenhet på delar till Porschen? T ex koppling och vattenpump måste vara de dyraste som finns till någon bil med den (låga) motoreffekten? :wink:
Mercedes original är billigt som Biltema jämfört med Porschedelar. (Även hos Utzon mfl blir det dyrt...)

Men båda två är byggda för att kunna hållas liv i lääänge. :D
Och dessutom vara kul under tiden... 8)

/Alexander

User avatar
osendosen
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2008-04-13 15:14:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Nacka/danvikstull/sthlm
Contact:

#6 Post by osendosen »

Ok du har nog rätt. Köp tillbaks Mercan, Bestycka den med ny billig vattenpump och koppling. Sen är du klar för riktiga höjdartider på knutstorp. :)
He he skojar bara lite juh.

Jag röstar på porschen. Eller varför inte snegla på en s2a eller turbon. Då kommer du nog att glömma den gamle blyslä..... nej sorry Mercedesen.
Att njuta är att köra Porsche!

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#7 Post by Pehr Johnsson »

190... enda fyrdörrarsbilen med två sittplatser. ;)
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Alexander
S-Poster
Posts: 94
Joined: 2007-11-22 21:25:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#8 Post by Alexander »

Nja, Mercan står ca 20.000 kr lägre än Porschen, så man kan göra mycket med den innan den närmar sig 944:ans pris. Och 944:an är helt standard i chassit, och dessutom sliten. Ingen av dem skulle göra några bra tider på bana i dagsläget, om man säger så. :)

951 eller S2 är inte aktuellt. För mycket pengar att försäkra, reparera och riskera sätta i räcket. Dessutom verkar ju "alla" dessutom ändå byta ut bromsar, fjödrar/dämpare/krängare på dessa modeller OCKSÅ?
Det skall på "big red", leda, nya armar osv. :wink:

/Alexander

Alexander
S-Poster
Posts: 94
Joined: 2007-11-22 21:25:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#9 Post by Alexander »

Men tillbaka till frågan,
Är det någon som har erfarenheter i frågan?

Har man nytta av MBs multilänk-upphängning och styva kaross? Eller är de extra 140 kilona så utslagsgivande?

MBn är privatimporterad, så den är vägd av SBP till 1440kg tjänstevikt, Porschen är angiven till 1300kg. Samma effekt, men bredare effektregister i Porschen. Lägre däck i original på MB:n (55% i stället för 60%.)

/Alexander

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#10 Post by Pehr Johnsson »

Du ska kanske söka svar på Rejsa? Där finns säkert folk som har svar.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

#11 Post by P.P. »

Jämförelsen haltar FÖR mycket. Om du ändå sagt 2,3 16 så hade det ju varit lite match.

Men till sist är det bara du som kan avgöra. Gör en så direkt jämförelse som möjligt är, fundera noga över vad du uppskattar mest och köp sen.
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

Alexander
S-Poster
Posts: 94
Joined: 2007-11-22 21:25:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#12 Post by Alexander »

Men bilen jag pratar om är i princip identisk med 2.3 16, förutom motor och Getrag-låda! :?
Den har diffbroms, samma korta styrväxel, samma chassisättning, 3,92:1 i slutväxel (varvar ut på femman), samma inredning (dock inte extrainstrumenten i konsolen), samma hårda bussningar i fram- och bakvagn osv.

Det är lätt och inte dyrt att montera bromsar från större Mercedes, och då överträffar man enkelt 2.3:ans bromsresurser.

"Motorbristen" hade jag tänkt lösa med byte av maskin. 3.0 12-ventilare eller 2.8/3.0/3.2 24-ventilare passar direkt, och SBP lär inte se någon skillnad. Då får man 180, 195, 220 eller 220 hk.

/Alexander

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#13 Post by Pehr Johnsson »

Vad kostar ett sånt kalas? 190 + Motor och byte av bromsar?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Alexander
S-Poster
Posts: 94
Joined: 2007-11-22 21:25:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#14 Post by Alexander »

Bilen kostar max 15.000kr.

Bromsar kommer högst på priolistan. En hyfsat kapabel lösning är att ta alltihop från en W124 300TE 24 (alltså en E-kombi med 220hk motor). En sån bil har vi haft, och bromsarna är inte dåliga. Ventilerade skivor runt om, 295 + 278mm, ATE fyrkolvsok fram.

Bremboskivor fram: 675 kr/st
Bremboskivor bak: 850 kr/st (450 kr/st för solida)
Bosch belägg runt om 1100 kr
4 begagnade ok max 2000 kr?
Slangar 500 kr?

Motor är väl det sista att byta. Finns från 5000 kr, men kan kosta mycket mer. En vanlig 300E (som är lite tyngre än 190:an och har högre slutväxel) utan kat har 188 hk, och hänger med en vanlig 944 i accet och har högre toppfart.

2.6:an är känns verkligen som en halvmesyr. 3:0 är en betydligt starkare maskin. Jag antar det ligger en hel del politik att det inte blev en 190E 3.0, både för att inte oroa försäljningen av 2.3 16 / 2.5 15 och även för att inte de som körde 300E skulle bli ifrånåkta av en 190:a... :wink:

Sen kan man såklart lägga lägga mycket pengar på chassit...

/Alexander

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#15 Post by Pehr Johnsson »

Det blir ju inte så farligt pengamässigt, men du måste bestämma dig om du vill ha en sportig bil eller en sportbil.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users