köra utan balansaxlar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
jonaslarsson
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

köra utan balansaxlar

#1 Post by jonaslarsson »

är det någon här som kör utan balansaxlar. har lite lekage på packboxarna för balansaxlarna så jag funderar på att plocka bort dom istället någon som har erfarenhet av detta?

sanden rekomenderade mig att inte ta bort balansaxlarna för han påstod att det mesta vibrerde sönder. men jag har tidigare i år kört med felinställda balansaxlar och inte känt några jätte vibrationer. känns som detta är en mycket dålig konsturktion på vår bilar och det blir lätt överkuggning.

någon som har några erfarenheter?
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

gus_e_gus
S2-Poster

Re: köra utan balansaxlar

#2 Post by gus_e_gus »

jonaslarsson wrote:någon som har några erfarenheter?
Balansaxelremmen försvann vid senaste kamremsbytet, och när jag har kört under sommaren har det inte vibrererat så att man har tänkt på det iaf.

Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

#3 Post by Henka_E »

Surrade med Sanden om detta förra veckan. Han menade på att 2.5:an var lugn utan balansaxlar - på de större tyckte han det var en dålig ide. Han hade gjort en ganska intressant test. På nåt långloppsteams bil hade de först kört utan balansaxel. Upplevelsen då var att bilen kändes piggare. Ett par rejs senare hängde de tillbaka remmen igen. Frågan från team-medlemmarna var "Vad har du gjort med bilen? den går ju så bra". Hur som helst - jag tror det är ganska mycket placebo i detta. Visst, det finns kanske effekt och vikt att spara men om man tittar på de potentiella problemen, tex oljepickup + andra aux som hänger en bit ut från motorn (minns inte vilka han nämnde) som helt plötsligt braa går av/lossnar/viker sig och följderna av det blir ju tyvärr ofta katastrof... Well, då är det nog lika att låta grejjerna hänga kvar där. Tråkigt svar men jag har varit inne på att ta bort dem ända till jag pratade med Sanden.

Jagermister
NA-Poster

#4 Post by Jagermister »

Tjenare!

När jag köpte min bil så hade den inte någon balansaxelrem. Någon som har försökt sig på att trimma. Har precis hängt dit en när jag bytte kamremen och den går så mycket mjukare och tystare nu. Helt underbart att åka i den!

Nackdelarna är väl att jag faktiskt känner en viss ned gradering i accelerationen, den drar inte riktigt lika bra! Men om man jämför med minde vibrationer och tystare gång så är det helt klart värt det.
En annan sak jag märkt är att man får ett vinande ljud från balansaxlarna. Tycker att det låter lite väl mycket, lite vinande ska det tydligen vara men jag tycker att det låter lite för mycket. Någon som kanske vet vad det beror på? Något lager eller liknande som e slut?

jonaslarsson
Turbo-Poster

#5 Post by jonaslarsson »

komforten spelar inte någon roll för mig så jag tror jag kommer ta bort balansaxlarna också i värsta fall får jag la slänga dit dom igen. har inte denna bilen för att finåka kommer mestadels gå på bana.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008

Jagermister
NA-Poster

#6 Post by Jagermister »

Enkelt val. JAG kände skilnad så ska du åka bana så tror jag att du kommer känna skilnad.

Lycka till.

headline
Addict

#7 Post by headline »

Avgassystemet gick av, fuelrailen fick en spricka och började läcka samt att olje-pickup:en gick av. Felorsaken var en felinställd balansaxel. Tror säkert att det kan funka utan axlarna men det blir ju definitivt negativa bieffekter och den eventuella vinsten är nog knappt mätbar. Jagar man vikt så visst, teoretiskt finns det ju en lite vinst men jag har inte sett någon mätning på det. Placeboeffekten kan ju vara väl viktig den med!

Jag skulle hellre åka utan balansaxlar än med felinställda, så roligt är det inte att renovera motorer...
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

jonaslarsson
Turbo-Poster

#8 Post by jonaslarsson »

jag har själv råkat ut för överkuggning av balansaxel och detta verkar vara vanligt därför kanske det e bättre att åka utan balansaxlar? jag har nästan alldrig varit med om att någon racemotor har balansaxlar m3 e30 motorerna kan man ju ta upp til 2.9 liter och dom varvar ofta över 8000 och dom har ju inga balansaxlar.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#9 Post by Maxx »

Hur många sekunder per varv ger borttagna balansaxlar?

Hur mycket större är risken att t ex oljepickupen går av om man kör utan balansaxlar? Har någon med en motor med rätt inställda balansaxlar fått brott på oljepickupen eller andra vibrationsskador, dvs är risken för vibrationsskador lika stor oavsett balansaxlarna är kvar eller ej?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Henka_E
Addict

#10 Post by Henka_E »

Tycker faktiskt också det är bra konstigt att det ska behövas balansaxlar egentligen. M3E30 (son jonas nämner) och Volvo EVO är ju exempel på bilar som varvar mycket med stor volym ohne problemer.

Frågan är ju vad som är störst risk då - felkuggning eller vibrationsskador på fuelrail/pickup...

Fries
NA-Poster
Bilmodell: Porsche 928

#11 Post by Fries »

Vi har kört vår 944 utan balansaxlar hela säsongen, utan att ha observerat problem. Långtidsfenomen är förståss alldeles för tidigt att kunna ha någon idé om.
Tyvärr gjorde vi så mycket mer med motorn för att kunna "bevisa" vad balansaxlarna gjorde isolerat.

/Henrik
/Henrik Fries

Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

#12 Post by Pehr Johnsson »

Henka_E wrote:Tycker faktiskt också det är bra konstigt att det ska behövas balansaxlar egentligen. M3E30 (son jonas nämner) och Volvo EVO är ju exempel på bilar som varvar mycket med stor volym ohne problemer.
Kan man jämföra rakt av på det viset utan att ta hänsyn till kolvarnas storlek, massa samt slaglängd?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

headline
Addict

#13 Post by headline »

Pehr Johnsson wrote:
Henka_E wrote:Tycker faktiskt också det är bra konstigt att det ska behövas balansaxlar egentligen. M3E30 (son jonas nämner) och Volvo EVO är ju exempel på bilar som varvar mycket med stor volym ohne problemer.
Kan man jämföra rakt av på det viset utan att ta hänsyn till kolvarnas storlek, massa samt slaglängd?
Håller med! Bara för att der går på en viss modell betyder det inte att det behövs på en annan. Frågan är om man satt dit balansaxlarna pga komfort eller pga. andra problem som uppstår utan dem. Bara för att man kört en eller ett par säsonger utan så kan man inte säga att det inte är något problem. Möjligt är att motorfästen slits fortare utan axlar vilket var fallet med mina (dom behövdes bytas också). Det kom ju uppdaterade motorfästen efter -85 om jag inte minns helt fel. Kanske räcker det med sådana? Är det en ren komfortåtgärd så ska det ju vara lugn men det tror inte jag. Ska man köra utan så ska man nog säkra motorn med stöddigare motorfästen så man håller ner amplituden på vibrationerna, det är min teori!
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Henka_E
Addict

#14 Post by Henka_E »

Nej, det kan man ju naturligtvis inte. Men - de ligger ju väldigt nära varandra. Båda har ca 80mm i slag och 100mm kolvar. Däremot vet jag inte längden på stakarna till Porschen och det påverkar ju såklart. Borde ju gå att ta reda på. Effekt uttag är väl hyfsat lika, potential på 100hk per liter. EVO och Porsche 8v, M3E30 och S2/968 16v.

Asså, jag inser ju själv att det var en ganska stor generalisering, men garanterat finns det varvtal som är jobbiga även för EVO och M3. Kanske inte just 2600rpm. Det kanske är så illa att vibrationerna kommer som en konsekvens av att man redan hade alla dimensioner fasta pga att 928:ans motor redan var färdig - man klöv den bara i bandsågen för att bygga 4:an... Så, klart till okalrt alltså, men jag tror inte att det borde vara såå stoor skillnad dem emellan. Volvo har ju på sina B230 balansaxlar - fenomenet blir nog knappast mindre när man klappar på 7deciliter till! Att köra utan dem verkar ju funka utan problem - B23 har ju inte dem!

Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

#15 Post by Pehr Johnsson »

Är inte 2.3 liter brytpunkten för hur stor en radfyra bör vara (utan balansaxlar), det finns ju en inbyggd obalans från start i desigen.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Post Reply