Hjälp att identifiera bränsleslang!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#16 Post by Anton N »

Björn.C wrote:Då är det den här slangen isåfall?
Såg inte ut som det var alltför svårt att byta, se till så man inte spiller på tok för mycket bensin bara...

Pris på Porsche Center
944-110-413-02 LEDNING 469,00 exkl moms 587,00 inkl moms

Vart ute och kollade, och min egen, är allt sliten den också :(
En fråga här däremot. I PET ser det ju ut som att slangen ansluter direkt på "diapraghm damper (nr: 4)" men på bilden som jag skickade in längst upp går slangen ifrån fuelrailen. Hur kommer detta sig?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#17 Post by Björn.C »

Det fungerar som så, att bränslet kommer in i "diapraghm damper (nr: 4)" och går sedan vidare via den slangen som är dålig på din bil, den går från undersidan av "diapraghm damper (nr: 4)" och in till fuelrailen.

Så det är rätt och slätt ingående slang till fuelrailen, som går via fuel dampern.

Har varit ute med farsan och inspekterat min egen, och kom fram till att samma slang på min bil var dålig sprucken, så tog med den till lokala hydralfirman Tools Sjögrens i Trollhättan, som återanvände kopplingarna och pressade på en ny slang för det facila priset av 65 kr.
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#18 Post by Anton N »

Björn.C wrote:Det fungerar som så, att bränslet kommer in i "diapraghm damper (nr: 4)" och går sedan vidare via den slangen som är dålig på din bil, den går från undersidan av "diapraghm damper (nr: 4)" och in till fuelrailen.

Så det är rätt och slätt ingående slang till fuelrailen, som går via fuel dampern.

Har varit ute med farsan och inspekterat min egen, och kom fram till att samma slang på min bil var dålig sprucken, så tog med den till lokala hydralfirman Tools Sjögrens i Trollhättan, som återanvände kopplingarna och pressade på en ny slang för det facila priset av 65 kr.
Ok, då är jag med. Var det bara att skruva av slangen eller? Rann det ut mycket bensin?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#19 Post by Björn.C »

För min del, var jag tvungen att ta av fuel dampern, tyvärr, men är inget större problem, kom inga större mängder bränsle, och jag släppte även på trycket på den "Mutter" längst ut på fuelrailen.

La dock en trasa för att suga upp det som kom ut.

Verktyg som behövs är 19 mm blocknyckel, och för fueldampern 24 mm blocknyckel.

(Utöver det lossade jag tornstaget i ena änden, för att komma åt bättre, men det är överkurs)
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#20 Post by Notch »

Björn.C wrote:Har varit ute med farsan och inspekterat min egen, och kom fram till att samma slang på min bil var dålig sprucken, så tog med den till lokala hydralfirman Tools Sjögrens i Trollhättan, som återanvände kopplingarna och pressade på en ny slang för det facila priset av 65 kr.
Grymt billigt! Jag fick mina slangar till nioelvan i dag och det kostade 318 kr. Då är det iofs två betydligt längre slangar, men ändå. Trots allt var det fortfarande en fjärdedel av nypriset.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#21 Post by Pär Hylander »

Anton N wrote:Har ring till den lokala Porschemeken nu. De lämnade, precis som ni nämnt, iväg slangen till en firma som återanvänder "kopplingarna" men byter slangen. Skulle bara kosta nån hundring. Tror jag kör på det så slipper jag krångla med det själv.
Sunt! Såklart gör man så!

Kanske har din slang passerat händerna på min farsa, så partisk är jag... rätt praktiskt för mig att ha sådana möjligheter inom familjen :)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users