Hej, ny här, och har lite funderingar på att skaffa mig en 968:a (ej CS)som "finbruksbil", dvs bara jag ska köra den till och från jobbet mestadels och kanske på någon långresa.
Är de dyra i drift vad avser reservdelar ? Skruvar själv gör jag.
Vad är det för bränsleförbrukning i stads- och blandad körning i hyffsat lugnt tempo ?
När började Porsche med freonfria AC-anläggningar ?
Är det någon årsmodell som fick någon väsentlig förbättring ?
Hur är det med rostkänsligheten ?
Hur är bilen på vintern ?
Lite funderingar så här i början...Kommer säkert på mer snart.
Frågor om 968 som bruksbil
-
- NA-Poster
- Posts: 5
- Joined: 2008-05-26 20:52:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Du kan kolla resevdelspriser på www.utzon.se
Jag har kört min S2:a under 0.9 på långtripp i högt tempo!!
Rost?
På vintern.....ASBALL?? Värmen i min S2:a är otroligt bra. Bästa vintervärmen jag haft i någon bil.
Jag har kört min S2:a under 0.9 på långtripp i högt tempo!!
Rost?
På vintern.....ASBALL?? Värmen i min S2:a är otroligt bra. Bästa vintervärmen jag haft i någon bil.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Blåtå
- S-Poster
- Posts: 132
- Joined: 2007-01-02 13:31:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
Jag har bruksat min 968 i 1,5 år nu. Funkar kanon på alla sätt. Det har inte gått sönder just nåt men en del uppdateringar har det ju blivit... Drar strax över litern blandad körning för mig och strax under 0.9 för min fru...
Dom nyare 968orna har tydligen bättre vevstakar, annars är dom rättså lika vad jag förstår,
Bilen är hur kul som helst på vintern (om det finns lite snö på vägen, förstås) Fantastiskt välbalanserad! Värmen kanonbra.
Dom nyare 968orna har tydligen bättre vevstakar, annars är dom rättså lika vad jag förstår,
Bilen är hur kul som helst på vintern (om det finns lite snö på vägen, förstås) Fantastiskt välbalanserad! Värmen kanonbra.
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
Vad gäller reservdelar behöver det inte vara så jätteblodigt. Det mesta du kan tänkas behöva hittar du via forumsponsorn Utzon.se eller Sandén, Nioelva, Hirschbergs mfl.
Jag har även köpt vissa detaljer från bilskrotar (!) via bildelsdatabasen med mycket gott resultat.
För långresor är dessa vagnar underbara tycker jag. Inga problem att äta mil i 200+ km/h på autobahn.
Vinterkörning rekommenderas starkt! Precis som både Blåtå och Pehr skriver är värmen riktigt bra samt att den är väldigt enkel att hålla i ställ (inget för allmän väg naturligtvis...)
Jag har även köpt vissa detaljer från bilskrotar (!) via bildelsdatabasen med mycket gott resultat.
För långresor är dessa vagnar underbara tycker jag. Inga problem att äta mil i 200+ km/h på autobahn.
Vinterkörning rekommenderas starkt! Precis som både Blåtå och Pehr skriver är värmen riktigt bra samt att den är väldigt enkel att hålla i ställ (inget för allmän väg naturligtvis...)

Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Köp, Köp, köp!
Jag använde vår 944 s2 i nästan 2 år dagligen och under 6000 mil. Roligt så det förslår att åka sportbil året runt!
Kalasvärme, underbar balans på halt väglag, mycket förtroendeingivande vägegenskaper.
Jag känner mig mycket mer tillfreds i porschen än i min bmw 530-01 på halt.
Jag lade några hundra mil i europa i somras till min och tjejens stora glädje. Otroligt kul.
Att det avrundades med några ringenvarv innan hemfärd i tempo nära 200 blås under långa tider, gjorde inte saken sämre.
Slutförbrukningen för lång körning i mycket högt tempo blev 0,92-0,95l/mil.
Jag använde vår 944 s2 i nästan 2 år dagligen och under 6000 mil. Roligt så det förslår att åka sportbil året runt!
Kalasvärme, underbar balans på halt väglag, mycket förtroendeingivande vägegenskaper.
Jag känner mig mycket mer tillfreds i porschen än i min bmw 530-01 på halt.
Jag lade några hundra mil i europa i somras till min och tjejens stora glädje. Otroligt kul.
Att det avrundades med några ringenvarv innan hemfärd i tempo nära 200 blås under långa tider, gjorde inte saken sämre.
Slutförbrukningen för lång körning i mycket högt tempo blev 0,92-0,95l/mil.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users