944 Turbo -1987 | SUCK SQUEEZE BANG BLOW!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#46 Post by Millen »

Redan gjort. Tar en stund att ladda upp. :)
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#47 Post by Millen »

Blir inte mycket mekande när tjejen från Norrland är här och inte speciellt mycket sömn heller. Lite har jag fått gjort iaf. Bytt lagerbanor och fått i de nya lagerna. Fett för lastbilsslager användes eftersom det skulle klara värmen bättre än det som följde med. Topplocket är i princip klart. Mike ska ta lite till på ett par ställen och finslipa det. En liter skånsk lastbilssläp färg anländer på tisdag för lackering av framvagnen.

Image
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

Mera framvagn

#48 Post by Millen »

Framvagnen har fått några lager färg, styrleder, nya bultar osv och även JERD kitet monterat. Av någon anledning hade jag udda mått på båda mina 968 bärarmar men Jon visade god service och fixade medans jag var på jul och nyårsfirande i Norrland fram nya bussningar. Spindlar, nav, bromssköldar har blivit målade och fått nya lager och lagerbanor. När jag kikade på de begagnade fjäderbenen jag jag köpt av Sandén så läckte den ena. Efter ett samtal till Sandén så fick jag en schyst deal på byte av båda dämparna. Även där mycket god service! Sedan blev det blästring och ny lack på fjäderbenen.

Image

Image

Image

Image
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#49 Post by gurra »

Snyggt jobbat!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#50 Post by Millen »

Tack så mycket! Nu fattas bara motorn och ev lite ny färg på kärran. :)
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

mek mek

#51 Post by Millen »

Framvagn ihopsatt och bakvagnen har fått dämparna monteradeas för några veckor sedan. Interiören fick sig även en klädseltvätt och skinnbehandling när jag hade den på jobbet. Motorn och dess delar ligger hos polarn så denna ska det mekas med ett par dagar i veckan. Börjar i övrigt lugna ner sig med allt annat runt om och det ska bli skönt att få tid över för Porschen.

Image

Image

Image

Image
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#52 Post by Millen »

Måste säga att Walléns motor i Göteborg har gjort ett toppenjobb på cylindrar, vev osv. Alla mått har än så länge varit riktigt bra.
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#53 Post by Anton N »

Tuff bild med bilen upphissad. Gillar verkligen färgen också, lite ovanlig.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#54 Post by Björn.C »

Skynda dig nu Mattias, så får vi ha en liten Porscheträff Trestad sedan.
(eller är din klar till vårträffen? )
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#55 Post by Millen »

Vet faktiskt inte men nu när lite saker och ting har ordnat till sig så börjar det rulla på. Sätter inget färdigdatum eftersom det får ta så lång tid det tar att få det perfekt gjort. En Trestadsträff skulle vara riktigt kul!
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#56 Post by Millen »

Motorn har kommit en liten bit på vägen. I brist på bra ställen att hänga upp motorn på så gjordes ett nytt fäste. Nästa gång det är dags för att meka så ska jag kolla spelet mellen ventiler och kolvar. När den aningen tjockare topplockspackningen anländer är det dags för att fortsätta med monteringen.

Image

Image
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#57 Post by Erol »

Millen wrote: När den aningen tjockare topplockspackningen anländer är det dags för att fortsätta med monteringen.


Varför ska du ha en tjockare toppackning?



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#58 Post by Millen »

Jag har kolvar med högre komp men eftersom block och topp blivit planat blir kompet ännu högre och planen är att hämna mellan 8.6:1 och 8.8:1 vilket kommer att ge en trevlig karaktär.
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#59 Post by Erol »

Millen wrote:Jag har kolvar med högre komp men eftersom block och topp blivit planat blir kompet ännu högre och planen är att hämna mellan 8.6:1 och 8.8:1 vilket kommer att ge en trevlig karaktär.

Ok, då förstår jag... för att kompsänka en orginalmotor känns lite onödigt,
tappar bara körbarhet innan laddtryck.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#60 Post by Millen »

Jo exakt och eftersom jag inte ska köra med särskillt högt laddtryck så tänkte jag får ut lite extra kraft med det höjda kompet och lite fler kusar på lägre varv.
Porsche 944 Turbo -87

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users