Fördjupning av KONI gula M030

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#76 Post by Pehr Johnsson »

Fjäderbenen är inte på ännu, men hoppas att få tid till helgen. Jag har alltså inte testat hur det blir, men skillnaden i hårdhet mellan dessa och S2 orginal är ju inte så stor så visst finns funderingar på hårdare fjädrar. Finns det något hårdare lättillgängligt som passar rakt på?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#77 Post by Bosse »

Funderar på gula Koni insatser till cabben, när jag byter till broderns gammla 968CS fjäderben. Men jag är inte ute efter speciellt hårda dämpare (bara nya)
Så...... Hur mjukt kan man ställa gula Koni :?: :?:
Bosse

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#78 Post by Pehr Johnsson »

Genomslagsgummit på bakdämparna satt hårt, ganska svara att få loss.

Skulle jag kunna kladda på ex. hjullager fett eller liknade för att göra eventuell demontering igen lättare?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#79 Post by claves »

då hade jag satt det på den yttre delen av gummit då det är störst yta och skippat på den som ligger ann mot den kromade ytan på dämparen.

Du vill inte att det binder damm och skit som repar.

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#80 Post by gegge »

Är fjäderben på sena 951 M030 55mm i diameter mot 50mm för vanliga ben? vad är dpå yterdiametern på gängorna, 60mm? Är det standargängor dvs passar de med andra delar från ex Bilstein?

Tidiga M030 har 50mm fjäderben som smalnar av till 47mm, men ytterdiamtern på gängorna är 60mm. Frågan är om de är utbytbara? Passar tallrikar och muttrar?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#81 Post by Karl Birgander »

gegge wrote:Är fjäderben på sena 951 M030 55mm i diameter mot 50mm för vanliga ben? vad är dpå yterdiametern på gängorna, 60mm? Är det standargängor dvs passar de med andra delar från ex Bilstein?

Tidiga M030 har 50mm fjäderben som smalnar av till 47mm, men ytterdiamtern på gängorna är 60mm. Frågan är om de är utbytbara? Passar tallrikar och muttrar?
YD är 55mm på alla 951/S2 jag sett. Därav passar inte gängade hylsor på 50mm ID.
Notera att jag aldrig sett något M030 ben.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#82 Post by mijo »

gegge wrote:Är fjäderben på sena 951 M030 55mm i diameter mot 50mm för vanliga ben? vad är dpå yterdiametern på gängorna, 60mm? Är det standargängor dvs passar de med andra delar från ex Bilstein?

Tidiga M030 har 50mm fjäderben som smalnar av till 47mm, men ytterdiamtern på gängorna är 60mm. Frågan är om de är utbytbara? Passar tallrikar och muttrar?
Tidiga M030 är det de du har på bild i din biltråd? Är gängningen orginal på de och vad är det för infästning mot spineln, tidig (20mm) eller sen (18mm)? Skiljer väl även på c/c mellen bulthålen.

Jag har bilstein clubsportben och vill minnas att gängan är ca 51mm, till denna gänga har jag både orginal porsche fjädersäte som passar och fjädersäte för standard 60mm fjädrar. Tror clubsportbenen är likadana som Turbocup som också tillverkades av bilstein och målades gröna.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#83 Post by gegge »

Nu är helt inne på mitt spår.

Jag har tidiga M030 som satt på 924S men har 944 nummer. Ja, 20mm stämmer och annat c/c. Ville då uppgradera hårdheten och upptäckte att 250lbs Weltmeister passar perfekt. Problemet var bakvagnen, även med 25,5mm stavar tror jag den blir lite understyrd - men det går nog att kompensera med 968 M030 krängare. Så det var chassiet jag tänkte ha - perfekt för snabba småvägar.

Men... jag kom över 30mm ihåliga stavar och turbocup fjädar vilket är rätt precis vad jag vill ha i hårdhet. Vad jag missade var att fjädrarna var koniska och passar inte 924S M030 tallriken. Frågan är då om den passar 951 M030 tallriken/benen?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#84 Post by mijo »

gegge wrote:Men... jag kom över 30mm ihåliga stavar och turbocup fjädar vilket är rätt precis vad jag vill ha i hårdhet. Vad jag missade var att fjädrarna var koniska och passar inte 924S M030 tallriken. Frågan är då om den passar 951 M030 tallriken/benen?
Har för mig Sanden sa att nedre tallriken var olika för Turbocup fjädrar och vanliga Turbo (M030) fjädrar. På mina medre tallrikar har det suttit S2 fjädrar som hade några mm för liten diameter för att passa bra, vill minnas tallrikarna var för ca 86 mm innerdiameter. Kolla med sanden, han kanske har något liggandes, om inte annan vet han nog vad som finns och hur det passar.

Om du vill kan jag kolla artikelnummer och mäta innerdiameter för fjädern på mina tallrikar om det gör dig klokare.

Förresten, du vet inte var/om man kan tänkas få tag i spindlar med 3,5" (89mm) bromsokfäste, satt väl sådana på Carrera GT eller GTS, borde vara en baggis :D

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#85 Post by gegge »

De där spindlarna är nog rätt hopplösa, finns en kille "IDEOLA" på www.924.org som har en uppsättning över. Annars satt de på 933 i USA, så de går att få fatt på - men ingen förstår dess värde och har väl slängt dem. 3,5" gör att bromsarna blir lite lättare att hitta. De hette 933 099 341 17 : Spindle - left och 933 099 341 18 : Spindle - right och hade justerbara styrändar i höjdled för att minska bump-steer


Du går gärna mäta dina tallrikar - det gör mig betydligt klokare!

Så dina fjädrar var för små för tallrikarna, men du körde ändå? Precis mitt problem!

Kan prova, men det känns fel att bända ut den smala änden som har tunn tråd så att den passar tallriken. Kan heller inte vända på fjädern, tjockändan har visserligen rätt ytterdiameter - men för smal innerdiameter.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#86 Post by mijo »

Mina tallrikar har nummer 951 343 525 32. Vad jag kan se i PET är de till de sena M030 benen. De passar på mina bilstein där gängan är ca 52 mm.

Mäter jag på tallriken ser det ut som den är för fjäder med innerdiameter 85 mm. S2 fjädrarna har innerdiameter 81 mm. Jag har aldrig kört med S2 fjädrarna men han jag köpte benen av körde så (ca 100 mil).

Vad är det för innerdiameter på Turbocup-fjädrarna i smala änden?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#87 Post by gegge »

Hmm.. Fattar inte - hur kan en gänga på 52mm passa på ett fjäderben som är 55mm? Mailade Sandén som är väldigt snabb på att svara, han hävdar att Bilstein är 50mm..?

Turbocup fjädrarna har inner-yttermåtten:
tunnände 86-103mm
tjockände 94-123mm
tråddiameter stiger från 8,5mm till 14,5mm

Då innebär det att TurboCup fjädrar passar fint på 951 M030 benen vilket alltid är något.

Mina 937.343.525.01 tallrikar har 60mm gängor och passar fjädrar med 96mm innerdiameter, förutom vanliga dessutom Weltmeister som är 97-122mm
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#88 Post by Karl Birgander »

Varför inte bygga om till något som ger dig lite valfrihet: 60mm, 2,25" eller 2,5"?? Då blir livet lättare!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Knubbe
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2007-04-17 16:51:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#89 Post by Knubbe »

Pehr Johnsson wrote:Fjäderbenen är inte på ännu, men hoppas att få tid till helgen. Jag har alltså inte testat hur det blir, men skillnaden i hårdhet mellan dessa och S2 orginal är ju inte så stor så visst finns funderingar på hårdare fjädrar. Finns det något hårdare lättillgängligt som passar rakt på?
Körde du alltså med gula Koni kombinerat med S2 originalfjädrar?
Det är den kombination jag kommer att ha till sommaren så jag är nyfiken på dina erfarenheter. Trots att jag har en bil utan tak :lol: .
//Knubbe

Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#90 Post by Pehr Johnsson »

Knubbe wrote:
Pehr Johnsson wrote:Fjäderbenen är inte på ännu, men hoppas att få tid till helgen. Jag har alltså inte testat hur det blir, men skillnaden i hårdhet mellan dessa och S2 orginal är ju inte så stor så visst finns funderingar på hårdare fjädrar. Finns det något hårdare lättillgängligt som passar rakt på?
Körde du alltså med gula Koni kombinerat med S2 originalfjädrar?
Det är den kombination jag kommer att ha till sommaren så jag är nyfiken på dina erfarenheter. Trots att jag har en bil utan tak :lol: .
Jag körde med M030 fram med dess orginalfrjädrar och standard stavar bak. Jag upplevde att baken var för mjuk (fast det var den ju fram också;) ;))

Man bör styva upp bak också!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users