944 Turbo rennovering og senere foredling

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

944 Turbo rennovering og senere foredling

#1 Post by kghas »

Siden jeg er en del inne her og leser så er det vel rett og rimlig at jeg også deler litt :)

Tenkte at jeg da kunne kopiere over tråden som jeg har startet på PCN siden det er lukket. So here it goes:

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#2 Post by kghas »

Etter en del dustete nybegynner spørsmål på forumet (edit: PCN forumet) tenkte jeg å opprette en tråd på bilen og det som jeg skal gjøre. Det er egentlig ikke noe spennende, men kan jo være en grei oversikt for meg selv

Det første jeg gjorde var å ignorere alle tips om å kjøpe den dyreste 944 du har råd til!
Jeg gikk for den mest slitte av de alle, hvor til og med eier lovet både oljelakasjer, dårlige bremser og urein gange på motoren. En slik mulighet får du aldri igjen så jeg klinte til! For å sukkre pillen så fikk jeg med div utstyr og felger og greier slik at det ble en grei deal både for selger og kjøper.

Det jeg da ente opp med var en nylakert, Rød 1986 model med full skinn og AC. Den har komplett historikk fra den ble bruktimportert fra sverige med 50.000km og frem til nå hvor den har gått 143'km
Selv om alt av service og slitedeler er byttet er det fortsatt mye småplukk før den er strøken.

Målet mitt med bilen er å få en rask og god pendle bil, som jeg kan kjøre fra Frode F (edit: sjef i Porsche Club Norge) på Rudskogen med

Edit: Bilen er orginalt Svensk solgt og importert til Norge i 1989

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#3 Post by kghas »

Etter å ha kjøpt bil så er jo nettet de første du kaster deg på.
Masse bra info rundt om kring, men en liten advarsel: Hold deg unna LindseyRacing.com. Har jo surfet på en del sider oppigjennom, og på noen sider får du opp en advarsel "WARNING ADULTS ONLY" og "Do not enter".
Dette har Lindsey gutta "tilfeldigvis" glemt på sin side og er du først kommet inn der så er du hekta!
Tror den første handlekurven var på over $10.000 før "a moment of clarity" fikk meg til å skru av Pc'n, før kredit kortet var på bordet.

Så mye snadder som er å få kjøpt til 951, at jeg kan si allerede nå at dette blir dyrt!

Besinnet meg, og bruktet et par tusen dollar på småtteri som er på vei.

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#4 Post by kghas »

Så blei bilen hentet. Gikk på tomgang hele veien fra Askim og hjem. Prøvde et par ganger å få fyr i turboen og fikk en liten smak av hvilket potensialet der bor i kjerra. Men med sprekk i alle slanger og uten banjo bolt så blei det ikke akkuratt action.
Det var foresten ikke bremser på bilen heller, så det var greit å ta det rolig.
Slik så den ut:
Image
bilder fra forige forige eier

Image
også fra forige forige eier

Image
sist eier. med sinsyke felger

Image
Hjemme hos sin nye bror :)

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#5 Post by kghas »

Etter å fått bilen i havn var det å lage en oversikt over ting som må gjøres:
Servolekajse
Rens innvendig
Listførerdør
Feste bakseter
Lys under panser
Oppvarmede spylerdyser
Coilover bak
Flekke lakk på speil
Alarm
SEntrallås
oljetrykk måler
Vindusvisker
Olje lekasje
Banjo bolt
vakum slanger
Brekk
Bremseskiver/klosser
kjølevæske
olje
el.justering av førersete
FIA setefeste
4P Sele
Plugger
Chip
bensinregulator
MBC
Gemballa frontleppe

Og sikkert litt til.....

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#6 Post by kghas »

Da var vi igang.
Iht til motivasjons teori så skal ma altid starte med det som er kjedelig slik at man kan glede seg til det som er morsomt etterpå. Fuck that! Går selvfølgelig rett på montering av nye og skinnende deler, så kan feilsøking og oljelekasjer komme senere.

Coilover bak skulle på. Trodde dette var en grei jobb helt til jeg traff mutterfucker. Det er den bolten som som sitter neders på demperen og som sitter med bittelitt moment. Jeg måtte til med 1 meters stang får å få den av. I mine 20 år som hobby mekaniker har jeg bare 1 gang tidliger truffet en mutterfucker av dette kaliberet, det var dog en 36mm, ikke en 14mm som i dette tillfellet.

Anyway, fikk det av og det kan se ut som om noen har tenkt at lim er en grei ting å ha på gjenger....

Fikk renset opp og satt på plass

Image
1m x 75kg vekt...

Image
på plass

Image
satt på av tidliger eier

Image

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#7 Post by kghas »

Etter et par dagers hvile for å få tilbake følelsen i høyrearmen etter slosskampen med mutterfucker, var jeg klar igjen.

Rustet med hønsenetting og pappmasche(du husker vel oppskriften?), gjøyv jeg løs på bilen. Etter en snau times saumfaring av bilen, måtte jeg til min forferdelse konstatere at tyveriet av naboens avis var noe overilt.
IKKE ET ENESTE RUSTHULL!

Har skrudd mye engelsk og japansk, og da er på en måte pappmasche og hønsenetting din beste venn. Der finner du det allerede på bilen, og hvis du lager en lik nok blanding så ser du ikke skjøtene. På Porscha derimot, med helgalvanisert karosseri og Alu i utsatte deler finnes det ikke rust.

Nå skulle en tro at dette tok bort en del av gleden med å sku porsche, men jeg valgte å se positivt på det og helte naboens avis tilbake i postkassa......

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#8 Post by kghas »

Etter rust, så er det mest naturlige å Chippe. ingen grunn til å kjøpe turbo bil hvis du ikke skal utnytte det eneste smutthullet som vi har i avgiftshelvete.
Som sakt så gjort. Noen gamle Guru chips ble innkjøpt til en meget hyggelig pris og DME og KLR ble bent fra hverandre.
Uten å være noen Guru (altså jeg, ikke chippen), så skjønte jeg at dette vil bli trangt.
Guru Chip: 24Pin
DME: 28Pin
En tidligere eier har altså byttet litt av hjernen(ikke sin, men bilens), uten å endre på chippen. Det har tydlighvis fungert, men kan jo ikke akkurat være "topptrim". Uansett så må jeg få ryddet opp i dette.

GURU
Image

DME
Image

KLR
Image

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#9 Post by kghas »

Etter å ha gitt opp chip prosjektet, fikk jeg det som alkoholikere refererer til "as a moment of clarity".
Tenkte da at det sikkert var en grunn til at Guru'n ikke skulle inn i DME'n. intok posisjonen Zen og tenkte tilbake på min opplevelse med bilen: tenkte.......tenkte...............tenkte.............aha!!!!

Det var jo ikke bremser på bilen! Kanskje jeg skulle begynne der? Med ny iver og lyst kastet jeg meg over calippere og skiver og rev alt i fillebiter. Vel, neste. Var jo noen bolter som måtte borres ut også. Hater å borre ut bolter :x :x

Når jeg omsider hadde fått alt ifrahverandre så tenkte jeg: Hvorfor virker ikke bremsene? Kan de være fordi det ikke er skiver igjen? De er jo bare slitt inn til kjøleribbene? Kan det være fordi klossene er slitt forbi slitasje varslerne? Kan det være fordi stemplene i den ene kalipperen var helt(!) ute?Nei, ingen av disse tingene kan det vel ha vært????.
Kanskje det var at det manglet(!) bremsebånd i tromlene bak?
Noen skulle ikke ha lov å eie Porsche :omg:

Bilen var på siste service, på verksted på 20.000km siden(dokumentert), og hvordan de har klart å slite ut absolutt alt på 20.000 er jeg usikker på. Dessuten er alle skivene så rustet at det er et mysterium hvorfor de ikke ble byttet på siste service. Anyway. Har for vane å bytte alt av bremser på morrobilene når jeg kjøper de uansett.

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#10 Post by kghas »

Skal ikke dele calipperene. Etter å ha renset de, samt honet forsiktig på utsiden så ser de ikke så gale ut. Når det gjelder bremseklosser, så var Lindsey utsolgt for Pagid Black, så jeg har kjøpt noen orginale som jeg skal ha i vinter. Får se hva jeg gjør til våren når banesesongen begynner...

Måtte borre ut de to skruene som hler skvia bak til navet. Ikke de værste jeg har borret ut :D
Har ikke funnet tyggis ennå men det kommer vel...

Bilder av bremser:

Dette var alt som var bak. Gjett hva som mangler:

Image


Slik så klossene ut:
Image

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#11 Post by kghas »

Etter å ha fått masse gode råd på forumet følte jeg at hansken var kastet. Det måtte bli meg eller kalipperen. Etter å ha handlet inn kjølespray, samt rappet creme bryle flammekasteren til mor(under påskudd av å skulle fylle den opp på et sikkert sted. På den annen side så lager hun aldri creme brule til meg slik som hun lovet før vi flyttet sammen..Anyway)

Hansken var kastet. Følt da at det mest naturlige var å plukke den opp å klippe den i stykker!

Mens jeg sto der og klippet, synes jeg at skinnet var veldig likt det som var i setene. Og der var det jo et hull. Jeg hadde altså en skinn bit, og et hull. Tankene ble revet bort fra Crem brule og calippere. Her kunne jeg jo faktisk utgjøre en forskjell. Gjøre noe viktig og meningsfult for menneskeheten. I allefall redde et klassisk Porsche sete, og på den måten redde en ku, fra å bli stol.

Image

Image

Som tenkt så gjort. Frem med karlson lim og og skopussesett, og vips: et strøkent forsete(får ikke akkurat premie på Øvrevold men):

Image

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#12 Post by Bathory »

Snygg bil du har :D
Kul läsning också :D
Du kommer att få en tokfin bil om du fortsätter så

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#13 Post by kghas »

Etter at jeg hadde fikset sete og fått et resultat jeg var fornøyd med, følte jeg at selvtilliten var stor nok til å gå på kalipperne.
Med stor besluttsom het begynte jeg med Creme brule maskinen å varme opp. Til ingen nytte. Varmet mer. Ingen ting løsnet. Pusset, renset, banket og varmet atter mer. Resultat: 1 stykk rundet umbrako. Varme var altså ikke tingen. Med tanke på min tidligere erfaringer med mutterfucker, tenkte jeg at kraft ganger arm måtte være løsningen, men metallet i disse skruen er rett og slett for dårlig!
Jeg hadde fortsatt et triks igjen. Kjølespray. Masse kjølespray på bolten, på med umbrako nøkkelen og rive til! Endelig! Nei, Vent, åhh nok en rund skrue... Etter å ha rundet 4 skruer av 4 mulige sanke det inn:
Disse får jeg ikke løst. Søskene til mutterfucker; bloodybolts, har vunnet. Jeg har tapt.

Image

Som ukunnig bilhobbymekaniker er det da bare å sette seg ned å studere kalipperen og finne en annen vinkling. Disse bloddybolts vil ikke ut, ergo må jeg få bremseklossene inn uten.

Image

Etter å ha studert bremseklossene og prøvd å putte de inn alle veier, så skjønner jeg det.... Porsche har tatt feil! Verdens beste ingeniører, med 18 årig tysk universitets utdannelse, med linjal som beste venn har ikke skjønt det. Bremseklossene er for store! Hvis hullet er for lite så må jo objektet være for stort!
Det aller mest naturlige da er jo selvfølgelig å kaste seg over vinkelsliper, 12000 omdrininger og se gnistføyken stå fra de nye, orginale bremseklossene.

Ett eller annet sted langt bak i hodet hører jeg en stemme som skriker ett eller annet om ”Porsche er best i verden med kvalitet, tillpassing..” osv men pga av alt støyen fra vinkelsliperne så klarer jeg ikke å få det med meg. 10min senere er alle 8 bremseklossene blitt 3mm kortere, jeg ser på de, og har en litt rar følelse i magen; modiffisering av orginale bremseklosser til Porsche kan umulig være en god ting...


HER SKULLE DET VÆRT ET BILDE MEN DET ER IKKE GODT FOR NOEN Å SE VINKELSLIPER OG ORGINALE BREMSEKLOSSER....



Med det er da det skjer. Teorien min viser seg å stemme. Objektet, altså bremseklossen, er nå lite nok til å passe!!!
Med ny iver er alle kalippere og klosser montert i en fei, og bremselufting unnagjort. Ferdig!!!

Da gjelder det bare å spørre naboen om han har lyst til å prøvekjøre bilen mens jeg er inne å spiser. Ikke F.. om jeg kjører første runden selv......

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#14 Post by kghas »

Etter at bremsene var i orden gjennsto det bare småtteri som oljelekasjer, servo lekasje, div lys, vindusvisker mekanisme, alarm, sentrallås og ratt så var bilen klar. Det meste av dette var gjort i helgen og bilen var på EU kontroll i dag: 0 hull.

Image

Det betyr at bilen for første gang ble testet i dag. Har faktisk ikke kjørt den mer en 3 mil! før idag, men skal si at jeg ble positivt overasket. Hvis 220hk fra midten av 80 tallet er så friske så kan man jo bare spekulere i hva alle godbitene kan trylle frem.

Image

Må nok surfe på noen amrikanske sider nå ja......

User avatar
kghas
S-Poster
Posts: 178
Joined: 2007-08-16 22:28:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Oslo
Contact:

#15 Post by kghas »

Takk til Sven. Du rakk å gi feedback mens jeg kopierte over postene. Takker :)
Da er denne tråden oppdatert med slik som bilen står nå.
Fra nyttår så blir det nye prosjketer med chip(igjen..), 968RS vinge, Fia stoler, bur osv...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users