Den eviga frågan... lysen och laglighet...
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Inte på Svensksålda med monterad ljusautomatik.Pehr Johnsson wrote:Men dimljuset syns ju bara med vredet i läge 1. Alltså så kör du utan ljus!
Som jag förstått saken så låter man alltid dimljusknappen fram stå i läge PÅ. Då tänds, (på dessa bilar) när man startat motorn, dimljusen fram och parkeringsljusen.
Med ljusomkopplaren till läge 1 så blir det ingen skillnad om man inte slår av tänningen, i senare fall slocknar dimljusen och parkeringsljuset lyset tills ljuskopplaren är i läge 0.
Ljuskopplaren i läge 2. Då sloknar dimljusen och hel/halv ljuset poppar upp.
Detta är väll en smart lösning för då går det att slå av dimljusen vid motorstar och dåligt batteri.
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Kristoffer Johansson
- S-Poster
- Posts: 174
- Joined: 2006-05-10 06:23:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kalmar/Nybro
- Contact:
Jag har dimljus i läge 0 på min iaf.
EDIT:
läge 0: Inget ljus alls om inte dimljusknappen är till för då har man just dimljus. Detta med motorn igång.
läge 1: parkeringsljus är till och dimljus om detta är tillslaget. Om man slår av tändningen så slocknar dimljusen men parkeringen forsätter lysa.
läge 2: Popup/Halvljus åker upp. Dimljusen slocknar. Parkering fortfarande tänd.
Detta på en svensksåld 951:a 86.
EDIT:
läge 0: Inget ljus alls om inte dimljusknappen är till för då har man just dimljus. Detta med motorn igång.
läge 1: parkeringsljus är till och dimljus om detta är tillslaget. Om man slår av tändningen så slocknar dimljusen men parkeringen forsätter lysa.
läge 2: Popup/Halvljus åker upp. Dimljusen slocknar. Parkering fortfarande tänd.
Detta på en svensksåld 951:a 86.
Kristoffer Johansson PCS #10552
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=10047]Biltråd[/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=47111]Garaget[/url]
<B>"Make it beautiful, make it fast and make it work" Ferry Porsche </B>
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=10047]Biltråd[/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=47111]Garaget[/url]
<B>"Make it beautiful, make it fast and make it work" Ferry Porsche </B>
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Då har du Svensk ljusautomatik. Du skall alltid ha dimljusknappen på, det är det som är vitsen.Kristoffer Johansson wrote:Jag har dimljus i läge 0 på min iaf.
EDIT:
läge 0: Inget ljus alls om inte dimljusknappen är till för då har man just dimljus. Detta med motorn igång.
läge 1: parkeringsljus är till och dimljus om detta är tillslaget. Om man slår av tändningen så slocknar dimljusen men parkeringen forsätter lysa.
läge 2: Popup/Halvljus åker upp. Dimljusen slocknar. Parkering fortfarande tänd.
Detta på en svensksåld 951:a 86.
På Tyska bilar så måste ljuskopplaren till läge 1 för att dimljusen skall gå på.
Om du nu lämnar dimljusknappen på hela tiden så har du automatik.
När motorn går så lyser dimljus fram och parkering (så att du får bakljus)
När tänning är avslagen så lyser inget. Sov gott med dimljuskanappen i läge PÅ.
Nu kan du slå av automatiken genom att sätta dimljusknappen i OFF.
Kan vara bra om man jobbar med bilen osv.
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Har visst ytterligare en gång vörvirat mig helt och varit helt snurrig i nattmössan.
Jag var helt säker på att parkeringsljusen var de yttre och dimljusen den inrelyktan, fast det är ju samma!! Enligt manualen så är den inrelyktan "Extra Fjärrljus"!! Vad är detta då och hur fungerar den??
Jag var helt säker på att parkeringsljusen var de yttre och dimljusen den inrelyktan, fast det är ju samma!! Enligt manualen så är den inrelyktan "Extra Fjärrljus"!! Vad är detta då och hur fungerar den??
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
De "extra fjärrljusen" är s k "ljustuta". Du kan blinka med heljus utan att ha ljuset påslaget, t ex för att heja på andra porscheförare eller för att få långsamma bilar framför dig att kasta sig åt sidan ...Pehr Johnsson wrote:Har visst ytterligare en gång vörvirat mig helt och varit helt snurrig i nattmössan.
Jag var helt säker på att parkeringsljusen var de yttre och dimljusen den inrelyktan, fast det är ju samma!! Enligt manualen så är den inrelyktan "Extra Fjärrljus"!! Vad är detta då och hur fungerar den??

Någon som vet om de även slås på när man slår på helljuset?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Nja, tror inte det blir så populärt om du låter helljuset lysa dagtid vid färd, varken av din mottrafikanter eller farbror/tant polisen.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Pehr Johnsson wrote:Har visst ytterligare en gång vörvirat mig helt och varit helt snurrig i nattmössan.
Jag var helt säker på att parkeringsljusen var de yttre och dimljusen den inrelyktan, fast det är ju samma!! Enligt manualen så är den inrelyktan "Extra Fjärrljus"!! Vad är detta då och hur fungerar den??
Men Pher



Dessa lyser tillsamans med helljuset i popupperna, slocknar på halvljus.
Kan dessutom användas som ljustuta alltid med tänning PÅ. (blinkers/hel och halv spaken åt dig)
Myket praktiskt.
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Du är förlåten.Pehr Johnsson wrote:Sorry Bosse: Jag är så sällan utanför bilen när helljuset är på.. Jag tror knappt heljuset har varit igång sedan jag köpte den....
Samma här. Knappt att poppupern varit uppe.
Men har ingen "vinkat" på dig med fjärrjusen

Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
det kan ju förklara lite...Bosse wrote:
Har sett andra exempel på svensksålda bilar som har relä/säkrings beskrivningen på tyska.
Även en form av dekal där det står. Importerad av Porsche Sverige.
Troligen bilar som varit avsedda för tyskland eller annat land och blivit osålda av någon annledning och senare sålda av Porsche Sverige.
Det var vad jag har förstått Porsche Sverige som monterade ljusautomatiken på 944/968. Det är just en sådan satts som nu "Fimpan" tittar på om det finns fler.
Bosse
för det står på tyska överallt i min... Man fattar nada.

Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575
PCS 11575
- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
Jag drar upp denna förvirrande tråden igen.
När mina halvlysen är i läge 2 (tysk S2:a) så lyser även positionsljusen.
(de svagare lysena). Lagligt?
Iställer för halvlysen på dagen så ska/kan man alltså använda
dimljusen? De som lyser starkare än positionsljusen?
När mina halvlysen är i läge 2 (tysk S2:a) så lyser även positionsljusen.
(de svagare lysena). Lagligt?
Iställer för halvlysen på dagen så ska/kan man alltså använda
dimljusen? De som lyser starkare än positionsljusen?
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]