Hur kan fjäderbenslager för M030 kosta så mycket!

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

Hur kan fjäderbenslager för M030 kosta så mycket!

#1 Post by claves »

951-343-018-30
7800 Pix/st

skojar de...

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

Re: Hur kan fjäderbenslager för M030 kosta så mycket!

#2 Post by Highway »

claves wrote:951-343-018-30
7800 Pix/st

skojar de...

/C
Låter sjukt men varför inte passa på och köpa Sandéns fjäderbenslagringar istället?
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#3 Post by claves »

Grr.. alla är emot mig.. ;)

Jag är en orginal rövcowboy (det sists kan ni översätta men annat om ni vill)

Vet någon hur man avgör skicket på dem?

Fick detta svar från Paragon-products:
S, the M030 mounts had a harder rubber compound. They’re generally quite a bit more expensive so I’m not sure the cost is justified. You may just want to consider camber plates.

Thanks!

Jason Burkett
Paragon Products


/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#4 Post by Jon80 »

Hur är det med de topplagringar du har idag?
På någon variant går det att knacka ur det gamla lagret, och då har Utzon otroligt billiga lager att knacka i.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#5 Post by FSN »

Jag har två i det närmaste oanvända topplagringar liggande, har suttit på bilen i en månad eller nåt sånt. Är i det närmaste säker på att det är M030.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kan fjäderbenslager för M030 kosta så mycket!

#6 Post by Bosse »

claves wrote:951-343-018-30
7800 Pix/st

skojar de...

/C
Men är det detta partnummer på din bil?
I partkatalogen står det att detta nummer gäller till och med 89. (-89)
Så du skall kanske ha 951-343-018-04 och då kostar de endast ca 3000 sek/st. Om du nu vill vara ORGINAL.
Bosse

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#7 Post by claves »

Bosse det är det som är frågan.. jag har en grön prick på mina som ävern 951 m030 -89 har och 968 CS m030 -93 vilket jag tolkat till är de lite hårdare varianten.

Kolla den gröna punkten på lagret.

Image

äger ju den sjätte sista tillverkade turbon så har man lite skumma saker monterade.. enligt böcker fanns inte vinröd inredning.. men jag har och enligt porsche så levererades den med det.. har en del udda saker på min som sagt..

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by Bosse »

Man vet ju alldrig helt och fullt, men 968 har bara en modell på lagret, M030 eller inte, så är det samma lager.

Varför skall du byta?
Om det är för att de glappar lite uppåt nedåt mär bilen är upphissad så tror jag att det även är så om du monterar nya :!: :!: :evil:
Vad jag förstår så skall det vara så. :?: :roll:
Bosse

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by Bosse »

Med anledning av bilden på M030 till 944.
Bromskylningsplåten, är det M030? Det sitter sådana på min cab!
Bosse

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#10 Post by Pehr Johnsson »

Vill ha för mig att jag också har de plåtarna på mina orginalben. Jag har inte dem på mina M030 iaf.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#11 Post by Karl Birgander »

Har också de plåtarna. Inte M030.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#12 Post by claves »

Det som är frågan bosse.. hur avgör jag skicket.. och som Jon80 säger.. vet någon om det går att knacka ut lagret?

Tror inte heller plåtarna är M030 då jag har dem på mina ben med som är M031!

Hoppas UTZON tittar in och svarar :)

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#13 Post by claves »

http://www.weissach.net/968_M030-Option.html

Kollade in här och då rekommenderade de att byta toplager beroende på kondition och då så var det 951-343-018-04 som rekomenderades.. intressant..

Vad är då partnummer på fjäderbens lager till 968 då?

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by Bosse »

Nummret är topplagringen till 968.

951-343-018-04 LAGER 2411,00 inkl moms 3014,00

Själva lagret finns inte i partkatalogen.

Bosse

PS Sandén, topplagringar för ca 3500 för paret förefaller som en bra idé.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#15 Post by claves »

Så.. nu börjar det lossna...

Från 87-89 på 944´or så fanns det 951-343-018-30 som tillhör M030 paketet som är hårdare gummi (troligen märkt med en grön prick)

Från 87-95 så fanns det 951-343-018-04 som satt standard på alla vanliga bilar.. Dessa toplager satt även på 968 med M030.. (hmm.. är detta en nergradering ;) )

Så logiken säger att om man ska byta så är det den billigare varianten och skulle de gå isönder har man råd att köpa ett nytt set till och ändå är det billigare :)

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]