Bakaxelbyte
- JohanX
- Carrera-Poster
- Posts: 309
- Joined: 2006-05-08 15:05:18
- Bilmodell: 944 (968 turbo look)
- Location: Solna
- Contact:
Bakaxelbyte
Har en 944 -83 och vill byta bakaxeln, skulle vilja veta om det finns olika utföranden på bakaxlar? Är en bakaxel från 944 turbo eller 968 bolt on på min kaross? Vilka olika utförande eller bestyckningar finns det på dessa bakaxlar?
Jag har försökt söka på forumet om detta men inte hittat nåt, men jag kanske är dålig på att söka så länk till annat topic går också bra.
Jag har försökt söka på forumet om detta men inte hittat nåt, men jag kanske är dålig på att söka så länk till annat topic går också bra.
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
Precisera dig lite, pga transaxeln så betyder ju bakaxel mer växellåda på våra bilar. Växellådorna passar.
Men om jag förstår rätt så vill du byta bakvagn till en senare bakvagn.
Inga direkta hinder alla bultar passar men, ev passar inte dom gamla stötdämparna osv utan modifiering.
Även drivaxlarna måste bytas(längre)
Men om jag förstår rätt så vill du byta bakvagn till en senare bakvagn.
Inga direkta hinder alla bultar passar men, ev passar inte dom gamla stötdämparna osv utan modifiering.
Även drivaxlarna måste bytas(längre)
Kör 951 hårt på bana i PCSR.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Vad vill du vinna på ett byte?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- JohanX
- Carrera-Poster
- Posts: 309
- Joined: 2006-05-08 15:05:18
- Bilmodell: 944 (968 turbo look)
- Location: Solna
- Contact:
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
- JohanX
- Carrera-Poster
- Posts: 309
- Joined: 2006-05-08 15:05:18
- Bilmodell: 944 (968 turbo look)
- Location: Solna
- Contact:
- JohanX
- Carrera-Poster
- Posts: 309
- Joined: 2006-05-08 15:05:18
- Bilmodell: 944 (968 turbo look)
- Location: Solna
- Contact:
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
- JohanX
- Carrera-Poster
- Posts: 309
- Joined: 2006-05-08 15:05:18
- Bilmodell: 944 (968 turbo look)
- Location: Solna
- Contact:
Jag har Team Dynamics Pro Race 2 med nån Audi bultdelning, 5/112 tror jag, och feta adapterplattor. Minns inte vilken offset dom har, men med större offset kan jag ha tunnare och lättare adaptrar.R924T wrote:Skillnaden kommer -87
gamla Et 23/11 nya 42/50 ungefär
Vad har du för fälgar nu?
Edit: http://www.teamdynamicsracing.com/pro-r ... 2black.htm
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
Trevliga fälgar 7X16 eller.. När jg tänker efter träffade jag dig på Gelleråsen, men du hade precis köpt bilen tror jag.. Tog en bild och du behöver nog en styvare bakvagn..
Men du kan inte styva upp den du har.. nya stavar, coilovers etc?
Men du kan inte styva upp den du har.. nya stavar, coilovers etc?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.
- JohanX
- Carrera-Poster
- Posts: 309
- Joined: 2006-05-08 15:05:18
- Bilmodell: 944 (968 turbo look)
- Location: Solna
- Contact:
Ja 7x16 är det på den och jag behöver verkligen styva upp den bak. Problemet är att den är för mycket sänkt bak och jag är osäker på om det är riktigt rätt gjort, sen måste jag väl ta av bakaxeln för att byta stavarna iaf, eller har jag missat nått? Så då kan jag lika gärna börja från början med en annan bakaxel. Annars om man ska byta torsionsstavar antar jag att det ska vara från en bakaxel för 87 då eller passar stavarna mellan alla bakaxlar? Sen måste man få det lika på båda sidor och sen sänka eller höja isf...
Tack för bilden btw
Tack för bilden btw
- johan944
- Addict
- Posts: 3327
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Som jag har förståt det så passar alla stavar ifrån alla årsmodeller av 924/944/968 i alla torsionstuber.
Alltså inget krav att byta bakvagnen utom man byter helt sonika bara stavarna eller tar bort stavarna och monterar i coilover dämpare bak.
Tänk på att bussningarna kan göra mycket också, samt friska bakdämpare.
/Johan
Alltså inget krav att byta bakvagnen utom man byter helt sonika bara stavarna eller tar bort stavarna och monterar i coilover dämpare bak.
Tänk på att bussningarna kan göra mycket också, samt friska bakdämpare.
/Johan
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
- JohanX
- Carrera-Poster
- Posts: 309
- Joined: 2006-05-08 15:05:18
- Bilmodell: 944 (968 turbo look)
- Location: Solna
- Contact:
Jaha ja man tar alltså bort stavarna när man monterar coilovers, intressant. Då behöver jag tips på coilovers för bruk på bana som passar bakaxeln, har läst nån stans om Bilstein, AVO och 968:ans 030 coilovers. Tar gärna emot fler tips och för resp. nackdelar med olika alternativ. Helst vill jag nog ha coilovers med ställbara gas dämpare.
Det finns säkert nån bra tråd om detta, så länkar uppskattas också.
Har inte satt mig in i hur bakaxeln är uppbygd än så jag undrar vilka bussningar som ska eller bör bytas, till vad och tillverkare försäljningsställe. Lika bra att göra om man ändå tar ner bakaxeln.
Det finns säkert nån bra tråd om detta, så länkar uppskattas också.
Har inte satt mig in i hur bakaxeln är uppbygd än så jag undrar vilka bussningar som ska eller bör bytas, till vad och tillverkare försäljningsställe. Lika bra att göra om man ändå tar ner bakaxeln.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Bussningar köper du hos Jon: www.jerd.se
Om coilover så rekommenderas en sökning på forumt på just coilover i teknikdele, så får du upp mycket och kan värdera informationen själv.
Om coilover så rekommenderas en sökning på forumt på just coilover i teknikdele, så får du upp mycket och kan värdera informationen själv.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users