.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
snugge
Turbo-Poster
Posts: 808
Joined: 2007-03-05 02:13:14
Bilmodell: volvo

.

#1 Post by snugge »

Last edited by snugge on 2008-03-12 21:17:06, edited 1 time in total.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

Sekventiell är upp-ner med knappar (eller automatprogram som väljs) eller fram/bak på en växelspak.
Den lådan på en porsche är tydligen itne poppis... Läs lite på www.porsche.nu/forum om vad dom tycker.
Den är inte snabbare än manuell växling om jag förstått rätt, även om den typen av lådor blir bättre och bättre.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Maxx »

Med sekventiell låda menar man oftast (alltid?) en låda där växlarna ligger i rad (som på en mc) och inte h-mönster som normalt. Fortfarande en "manuell" låda men ofta med automatisk koppling (i alla fall i konsumentversioner). Tiptronic är inte en sekventiell låda som jag ser det utan en automatlåda med knappstyrning för val av växel.

Porsche ska väl komma med en egen version av Volkswagens DSG-låda. Det lär bli intressant.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

snugge
Turbo-Poster
Posts: 808
Joined: 2007-03-05 02:13:14
Bilmodell: volvo

#4 Post by snugge »

Last edited by snugge on 2008-03-12 21:17:22, edited 1 time in total.

snugge
Turbo-Poster
Posts: 808
Joined: 2007-03-05 02:13:14
Bilmodell: volvo

#5 Post by snugge »

Last edited by snugge on 2008-03-12 21:17:32, edited 1 time in total.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#6 Post by emm »

snugge wrote:länk för er som är lika dum som jag. fantastiskt bra beskrivning på några sidor. t.o.m. jag förstår nu! :d=:
http://auto.howstuffworks.com/sequential-gearbox.htm


och du har helt rätt sjösgärd:

"A sequential manual transmission is not to be confused with a "tiptronic" sort of automatic transmission. The tiptronic system may duplicate the shift lever motion of a sequential gearbox. However, because a tiptronic transmission is an automatic transmission at its core, it still has the torque converter and usually does not shift as quickly."

VILKEN SIDA!
TACK!!!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by Bosse »

Här spaken på en ralleybil.
Den på rattstången alltså
Bosse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

natten
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2007-04-12 15:02:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Gislaved/Kalmar
Contact:

#8 Post by natten »

Svårt att hålla reda på alla sätt det finns att växla på :)

Vill minnas att Alpina hade nåt system i B12 Coupë som var bolt on på den befintliga manuella 6växlade lådan. Var visst bara att dra i växelspaken så skötte systemet resten. Shifttronic tror jag de kallade det.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users