Vad har ni för hjälm?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#31 Post by patand »

Om man har 4-5-6 punktsbälte som är åtdraget så som sig bör så borde väl inte huvudet nå fram till ratten vid en krock (förutsatt att ratten inte trycks in i bilen)? Eller är jag bara naiv nu?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#32 Post by Pehr Johnsson »

Det tror jag med Patand. Men så länge man kör med trepunkt så är nog ansiktet i farozonen med öppen hjälm.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#33 Post by FredrikÅ »

Jon80 wrote:Stilla undran, visst finns MC hjälmar i kolfiber till vettiga priser? (vet iof inte om totalvikten är låg ändå). För oss som inte tävlar, är det ett big NO-NO att använda MC hjälmen ändå?
Det är klart att du kan använda din MC-hjälm (om du inte tävlar).

Jämför din Shoei, som säkert kostat fyratusen spänn, med den här vanliga
tusenkronors svarta pottan "Racehjälmen" som den kallas. Kolla passform,
kvalitet, tjocklek på stötupptagande ytor etc etc...

Man förstår ganska snabbt att det svenska reglementet har spårat ur och
att man bara vill ha en hjälm som är lätt.. (Beror på att folkrace är
populärt här, där man krockar rakt in i jordvallar eller gör trippelvolter med skruv..)

Om man voltar med våra bilar, så lär man ju först och främst få framrutan i ansiktet.
Då är det inte så kul med öppen hjälm... :roll:
Fredrik Åberg

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#34 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Det tror jag med Patand. Men så länge man kör med trepunkt så är nog ansiktet i farozonen med öppen hjälm.
Med trepunktsbälte så är det självklart ett helt annat läge.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#35 Post by Jon80 »

patand wrote:Om man har 4-5-6 punktsbälte som är åtdraget så som sig bör så borde väl inte huvudet nå fram till ratten vid en krock (förutsatt att ratten inte trycks in i bilen)? Eller är jag bara naiv nu?
Bara vad jag tror.. men det tror jag! Bältena är tänkta att sträckas vid en krock. Även om bältena känns stumma när man sitter i bilen kommer de töjas vid en smäll. Iof inte helt relevant, men tex vad gäller Nascar, så mosar förarna hjälmen i ratten vid krockar.

För övrigt var det missen av ratten som gjorde att Dale Earnholt avled. Hade han prickat ratten med hjälmen hade nacken och baksida skallben klarat smällen.

Vad som ofta glöms bort är att bältena, hur mycket vi än vill, inte sitter helt stummt mot kroppen. Om vi sitter i bilen med 6-p bältet på, sen sätter vi en domkraft bakom stolen och släpper spärren som gör att stolen inte flyttar sig, och trycker med domkraften 900kg tryck.

Vi kommer att flytta stolen flera CM, bara i det 'slappet' som blir mellan kläder, och mjuk vävnad i kroppen, före bältet börjar strama ordentligt på höftben och axlar. Vid en krock har kroppen detta spel att accelera på före bältet börjar göra sitt, och då ska bältet aggera lite gummisnodd och fånga in kroppen mjukt.

Luta fram huvudet och mät avståndet till ratten. Såå jäkla långt är det inte. Och då sitter du på ditt normala avstånd, med osträckta bälten. Tror det behövs betydligt mindre smällar än vi tror för att dra pannan i kringlan.

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#36 Post by patand »

Finns säkert en poäng i det du skriver Jon, lite av det som var min tanke med funderingen också. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#37 Post by qvisfr »

Dyr som satan, men ack så fin!! Den, eller en Stand 21, med HANS systemet! Klockrent.


GP5
Den finaste Arai-hjälmen. Kanske den finaste på
marknaden. Genom en speciell teknik är skalet extremt
lätt och slagtåligt. Den har också en unik ventilation
och väldigt lättmanövrerat visir. Kungen bland hjälmar…
Storlek: XS - XXL (53-64)
Pris: 10950:-
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#38 Post by FredrikÅ »

qvisfr wrote:***Den finaste Arai-hjälmen***Pris: 10950:-
Anna var väldigt bestämd med att jag borde använda integralhjälm om jag
skulle fortsätta tävla med S2-cabben.. Då blev det billigare att byta till en
bil med tak i stället... :? :wink:
Fredrik Åberg

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#39 Post by qvisfr »

FredrikÅ wrote:
qvisfr wrote:***Den finaste Arai-hjälmen***Pris: 10950:-
Anna var väldigt bestämd med att jag borde använda integralhjälm om jag
skulle fortsätta tävla med S2-cabben.. Då blev det billigare att byta till en
bil med tak i stället... :? :wink:
Kan du renovera dämparna varje säsong, så kan du nog köpa en sån här!
Dra det på den allmänna konkursen :lol:

F21 + HANS® Series 20 15995:- SEK

Special package deal
Helmet + HANS®

Ready for use! Package includes all necessary components:
* HANS® postanchors
* Fitting of postanchors on helmet by trained mechanic
* all FIA labels (required in the near future)
* black carrying bags for both helmet and HANS®
* black HANS® padding
* standard helmet color silver
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#40 Post by FredrikÅ »

qvisfr wrote: Kan du renovera dämparna varje säsong, så kan du nog köpa en sån här!
Dra det på den allmänna konkursen :lol:

F21 + HANS® Series 20 15995:- SEK
Jo, jag har testat den flera gånger, men hjälmens passform är inget
vidare på min skalle. Får i så fall köpa en XXXXXXXL och fylla den med
kuddar, men det kan ju knappast vara meningen.. :roll: :)

Finns ju många andra intressanta fabrikat. Arai, Bell, Schuberth, AGV, Sparco etc..
Fredrik Åberg

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#41 Post by qvisfr »

Var kan man prova olika hjälmar, förresten??
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#42 Post by patand »

qvisfr wrote:F21 + HANS® Series 20 15995:- SEK
Specialerbjudande hos Stand21 Scandinavia:

http://www.stand21.se/shop/product_info ... cts_id=110

Kanske kan jag ordna ytterligare lite rabatt om någon är intresserad (kolla min sponsorlista så förstår ni varför).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#43 Post by patand »

Splittade ut snacket om "trädgårdshandskar" till denna tråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=13372
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users