Byte kulbult/bärarm!?
- Niclas Ericsson
- S-Poster
- Posts: 71
- Joined: 2004-03-29 13:32:24
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Umeå
- Contact:
Byte kulbult/bärarm!?
Hejs,
är det någon som har erfarenhet av dessa "ombyggnadssatser" för kulbult/spindelled?
http://www.rennbay.com/balljoint.html
Jag är på väg att prova något av "kiten" istället för att byta hela bärarmen.
All info/synpunkter rörande "kiten" eller byte av bärarm/kulbult av intresse!
Mvh. Niclas
är det någon som har erfarenhet av dessa "ombyggnadssatser" för kulbult/spindelled?
http://www.rennbay.com/balljoint.html
Jag är på väg att prova något av "kiten" istället för att byta hela bärarmen.
All info/synpunkter rörande "kiten" eller byte av bärarm/kulbult av intresse!
Mvh. Niclas
Innovatör
- Niclas Ericsson
- S-Poster
- Posts: 71
- Joined: 2004-03-29 13:32:24
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Umeå
- Contact:
- Amoz
- Turbo-Poster
- Posts: 454
- Joined: 2004-08-25 22:18:42
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Zinkgruvan
- Contact:
Hej.
Önskar jag kunde hjälpa dig, men jag har ingen erfarenhet av detta problem..
/Johannes
Önskar jag kunde hjälpa dig, men jag har ingen erfarenhet av detta problem..
/Johannes
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Niclas Ericsson
- S-Poster
- Posts: 71
- Joined: 2004-03-29 13:32:24
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Umeå
- Contact:
Nej, det kan ju vara sant förstås. Ska man bli den första i Svedala med att prova något sånt då tro...944_Driver wrote:Den här möjligheten har väl inte funnits så länge så ingen av hardcore diy-folket kanske har haft behov ännu? De lite fegarekanske fortfarande köper hela renoverade armar från sanden eller nån annan.
//Magnus
Sanden ville inte direkt gå in på hur han gjorde för att renovera dem (kan jag iofs förstå), jag får nog ta loss bärarmen och kika på hur konstruktionen ser ut innan jag går vidare.
Innovatör
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Jaå det bör väl inte vara såå bökigt att byta kulbulten egentligen...
Andra vanliga kulbultar brukar ju antingen vara gängade eller bultade eller nitade i bärarmen...lättaste att byta är ju dom med 3 småbultar.
På denna är det väl annan konstruktion kanske,jag har inte kollat heller.
Jag har också bytt på en annan bil där den satt pressad + en liten svetsträng..ersättningsleden hade istället en annan konstruktion med en stor gängad ring som man drog åt på ovansidan.
Det finns säkert med en instruktion med ersättningsleden hur orginalet bäst ska avlägsnas så det behöver du nog inte räds
Däremot måste du ju sen skriva här hur du gick tillväga för att byta
Andra vanliga kulbultar brukar ju antingen vara gängade eller bultade eller nitade i bärarmen...lättaste att byta är ju dom med 3 småbultar.
På denna är det väl annan konstruktion kanske,jag har inte kollat heller.
Jag har också bytt på en annan bil där den satt pressad + en liten svetsträng..ersättningsleden hade istället en annan konstruktion med en stor gängad ring som man drog åt på ovansidan.
Det finns säkert med en instruktion med ersättningsleden hur orginalet bäst ska avlägsnas så det behöver du nog inte räds

Däremot måste du ju sen skriva här hur du gick tillväga för att byta

PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
- Niclas Ericsson
- S-Poster
- Posts: 71
- Joined: 2004-03-29 13:32:24
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Umeå
- Contact:
Inte räds jag själva förfarandet inte...men jag vill ju ha den bästa kompromissen avseende kvalitet och pris.Anders Larsson wrote: Det finns säkert med en instruktion med ersättningsleden hur orginalet bäst ska avlägsnas så det behöver du nog inte räds![]()
Däremot måste du ju sen skriva här hur du gick tillväga för att byta
PCS tar 4951 kr för en bärarm...

Innovatör
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
- Niclas Ericsson
- S-Poster
- Posts: 71
- Joined: 2004-03-29 13:32:24
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Umeå
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jag vet inte så mkt om hållbarheten (minst 3 säsonger på min bil), men man har sådana bussningar för att få bättre känsla på banan. Nackdelen är sämre vibrationskomfort och rätt högt knirrande vid fjädringsrörelser.... moa inget för en gatbil IMHONiclas Ericsson wrote:Ja. sådana bussningar kanske kunde vara något. Hur är det med hållbarheten på dom där "plastbussningarna"? Gummi torde ju ändå hålla längre.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- H.Magnusson
- S-Poster
- Posts: 159
- Joined: 2004-04-11 09:59:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mölndal
- Contact:
- Niclas Ericsson
- S-Poster
- Posts: 71
- Joined: 2004-03-29 13:32:24
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Umeå
- Contact:
Menar du att "orginal" sitter det en slags segersäkring som låser bulten i sitt läge? Hur pass hårt satt bulten efter att du lossat säkringen?H.Magnusson wrote:Är inga problem att byta själv, det enda som är lite jobbigt är att få ur den gamla låsringen som ser ut som en segersäkring utan hål, gjorde detta för flera år sen, utan press.
Jag försöker bara bilda mig en uppfattning om vilken lösning jag ska välja innan jag skruver ner grejerna.
Innovatör
- Niclas Ericsson
- S-Poster
- Posts: 71
- Joined: 2004-03-29 13:32:24
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Umeå
- Contact:
Jo, jag förstår att det blir att ge avkall på komforten om man skulle sätta dit såna. Dock så blir det lite bättre känsla i grejerna. Bilen är i första hand en gatbil så jag försöker nog jaga rätt på nya gummiditon istället.Pär Hylander wrote:Jag vet inte så mkt om hållbarheten (minst 3 säsonger på min bil), men man har sådana bussningar för att få bättre känsla på banan. Nackdelen är sämre vibrationskomfort och rätt högt knirrande vid fjädringsrörelser.... moa inget för en gatbil IMHONiclas Ericsson wrote: Ja. sådana bussningar kanske kunde vara något. Hur är det med hållbarheten på dom där "plastbussningarna"? Gummi torde ju ändå hålla längre.
Innovatör
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]