Gör Porsche andra trafikanter till farliga förare?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#46 Post by patand »

Freddan wrote:vikten tror jag inte spelar så värst mycket roll i "trafik" rejs.
:shock: Tror du får ta och läsa på lite om fysikens lagar... :? Vikten (massan) har stor betydelse vid all form av acceleration! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#47 Post by maverick »

patand wrote:
Freddan wrote:vikten tror jag inte spelar så värst mycket roll i "trafik" rejs.
:shock: Tror du får ta och läsa på lite om fysikens lagar... :? Vikten (massan) har stor betydelse vid all form av acceleration! :)
Han menar nog att vid spontanrejs så spelar kanske 20hk+ ingen roll, utan att det mer ligger hos föraren som framför fordonet.
MVH//Per

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#48 Post by Freddan »

patand wrote:
Freddan wrote:vikten tror jag inte spelar så värst mycket roll i "trafik" rejs.
:shock: Tror du får ta och läsa på lite om fysikens lagar... :? Vikten (massan) har stor betydelse vid all form av acceleration! :)
Hmmm.... fysik, få se nu...... aha ja det var på dom lektionerna jag vilade ögonen lite i högstadiet.

Det är klart att vikten gör på sig om bilen väger 1200kg eller 1500kg, men jag menar att om man ska köra trafikljus rejs så kanske det inte spelar så stor roll.... men kanske. Äch vi talar inte mer om det så får jag ut och leta upp en 328 och se vad som händer!! :wink:

Borde det förresten vara svårt att komma ifrån en Mazda Miata lite äldre modell..... för jag fich stor stryk av en sådan för några dagar sedan.

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

Geson
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2005-12-29 16:29:33
Telefon: 0709915142
Bilmodell: Porsche 951 & 931
Årsmodell: 1990
Location: Lund
Contact:

#49 Post by Geson »

Freddan
Det beror säkert på vikten!
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab

User avatar
Andreas
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2005-02-08 19:06:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal/Göteborg
Contact:

#50 Post by Andreas »

För oss utan Turbo är det lite jobbigare. Man blir oftast ifrån körd av V70 T5 eller S60R tillexempel........

Men krokiga vägar (och rondeller) :D Där är Porschen svår slagen :lol:
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

Geson
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2005-12-29 16:29:33
Telefon: 0709915142
Bilmodell: Porsche 951 & 931
Årsmodell: 1990
Location: Lund
Contact:

#51 Post by Geson »

Freddan!
Ytterligare ang vikt. Ett litet ytterlighetsexempel. Min MC gör 0-100 på ca 3,5-4s. Den väger 260kg och med mig på ca 345kg. Den har 100Hk+. Det ger ca 0,3 Hk/kg. Om en bil väger 1500 kg (med mig i) så måste den ha 1500 * 0,3 hk för att ge motsvarande prestanda. Det ger ca 450 Hk. Till det kommer att förlusterna i lägre hastigheter är större hos bilen (friktion etc), men i högre hastigheter förlorar MC:n i luftmotstånd. Min MC är ju inte på något sätt att jämföra med en renodlad sporthoj som kanske väger 100kg mindre och kanske har 0,75Hk/kg (med mig på). För att en 1500Kg bil ska klara den krävs typ över 1000Hk. då börjar vi snacka Königsegg eller Veyron (Utan att veta vad dessa bilar väger!)

Detta är säkert anledningen till den tunga förlusten mot Miatan. Den är väl till stor del gjord i plast?

Se till att Miata-föraren har en frodig dam vid sin sida nästa gång. En passagerare ger större utslag på en lätt bil. Ex: Om jag tar med min fru på hojen så sjunker Hk/Kg till 0,23. Det innebär att en 1500kg bil "bara" behöver ca 350 hk för att klara hojen. Det är nästan så att jag kan hålla jämn takt med mig själv i 951:an
944 turbo -90
924 turbo -80 (renoveringsobjekt)
BMW 535D Touring
BMW 335 Cab

User avatar
S4Häxan
S-Poster
Posts: 140
Joined: 2007-01-18 18:23:29
Bilmodell: Porsche 928 S4
Årsmodell: 1990
Location: Upplands Väsby
Contact:

#52 Post by S4Häxan »

Pehr Johnsson wrote:
bill b wrote:Sportkombi Aero var knivigt för min S2. Det var helt jämt de första sekundrarna men uppe i lagom fart svischade jag förbi. Aerodynamisk fördel kanske och/eller dålig växling från hans sida?
Tror inte han sjabblade, det är några tunga rackare det där. Aeron ligger väl på ca 250 hästar och väger en bra bit över 1600 kilo!!

Tror att hur man än vänder och virider på siffrona så är Aeron tyngre per häst!
Dessutom är den framhjulsdriven vilket gör att du BORDE ta honom i starten....
Hälsningar Nina


[quote="patand"]Ja S4aHäxans 928 låter inte alls dumt! :D[/quote]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#53 Post by Pehr Johnsson »

Häxan: Glöm inte bort all ekektronik nya bilar är utrustade med typ antispinn och launchkontroll. Vet inte hur detta är i Aeron men i vissa bilar funkar detta syveränt.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#54 Post by bill b »

Det var inte från stillastående utan från 50-60 nånting.
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#55 Post by Freddan »

Geson:

Ja jag kanske skulle räkna lite på vikten då, kanske skulle lämna takluckan och baksätet hemma när man är på rejs humör :wink: ..... men fortfarande så försöker jag att hålla mig från rejs med bilar som det står T, Aero, R, GT eller nått sådant.

För att jämföra så vägde jag min bil för någon vecka sedan och då vägde den med en kvarts tank (utan mig i) 1280kg. Det är väl ganska bra.?

Fast ibland så kan det ju vara roligt att jämföra med min 20år gamla bil, och deras helt nya räser (ideras ögon).

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#56 Post by Petrus »

Inträffade igår:

Stod i trafikljuset där Sveavägen blir Norra Stationsgata (mot St Eriksplan). Var den första bilen i högra filen. Stack iväg något kvickare än övrig trafik men absolut inte överdrivet och dessutom höll jag mig vid 50-60 km/h.
Plötsligt sköt det fram en svart VW GTi och tvärnitade 1 meter från avgasröret. Det var uppenbart ett löjligt försök att vara provokativ. Jag lät honom inte påverka mig - dessutom hade jag min dotter med mig.

Jag sa till henne:
Kolla nu vad som händer när knasiga killar skaffar sig en låssas sportbil.
Om jag byter fil vid nästa trafikljus så kommer han att köra brevid oss och sedan vid grönt skjuta iväg som en galning.

Sagt och gjort. Mycket riktigt inträffade min profetia. Det var så komiskt att både jag och min dotter fick en hysterisk skrattattack och sen vid nästa röda rullade vi brevid VW och fortsatte att fnittra. Han såg det... Hehehe...
När det blev grönt körde han väldigt lungt och stirrade rakt fram med anmärkningsvärd stel blick. Undrar om han tog med sig hem någonting av komedin?

Många har nämnd här på tråden att det är allt för lätt hänt att "hornen växer fram". Det stämmer och jag har också pressat gränserna men till mitt (klena) försvar kan jag säga att jag gör inte det mitt i trafiksmeten där riskerna för olyckor är mångdubbla.

Vad gäller diskussionen om bhp/kg så mitt mål för min 944 (NA) är att inte meka med motorn. Jag kommer att strippa bilen på allt onödigt (har redan börjat) och byta plast skärmar, tackluckan osv. Naturligtvis blir bilen snabbare att både acca och bromsa. Väghållningen blir bättre och allt från chassi till drivlinan belastas inte heller lika mycket. Bättre med -100 kg än + 100 bhp enligt min smak.

// Petrus

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#57 Post by djungel-Jim »

Petrus wrote:Bättre med -100 kg än + 100 bhp enligt min smak.
Men absolut BÄST blir såklart -100 kg OCH + 100 bhp ;)

Jag märker också betydlig skillnad på hur folk beter sig runtomkring en när jämfört mot när jag sitter i bruksbilen. Speciellt nu när jag inte kört porschen på så länge och nästan glömt bort alla de här sidoeffekterna :D

Just nu har jag inte mycket till val annat än att inte tillåta hornen växa fram då min koppling inte mår allt för bra. Men lika bra är väl det; senast jag lät hornen växa (då bilen fortfarande "bara" var sandéntrimmad iofs) blev jag ifrånåkt av en mercataxi!? lika bra att fortsätta låta bli kanske ;)
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#58 Post by Freddan »

djungel-jim: En mercataxi???? Var det en AMG taxi eller hade du ingen lust att gasa??!! :roll:

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#59 Post by djungel-Jim »

Jo jag HOPPAS det var en AMG för visst gasade jag!! Det var efter den förnedringen jag bestämde mig för att trimma bilen ;)
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#60 Post by Freddan »

djungel-Jim wrote:Jo jag HOPPAS det var en AMG för visst gasade jag!! Det var efter den förnedringen jag bestämde mig för att trimma bilen ;)
Jo det är klart trimma är nog en god idé då, det är inte bra att ha ett rykte i stan om att inte vara snabbare än taxibilarna!!

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]