Min hemmabyggda motortravers ala 944!

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

Min hemmabyggda motortravers ala 944!

#1 Post by claves »

Vill mest visa lite bilder på motortraversen som min far byggde för att hålla upp motorn när vi bytte motorkuddar idag.

För alla er som behöver lite uppslag/mod för att göra jobbet!

Image
Image
Image

Min far o jag bråkar mycker när vi jobbar.. men finns F-n ingen duktigare än den gubben!

Se o njut...!!!

/Claves

User avatar
Martin L
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2004-04-01 11:29:01
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#2 Post by Martin L »

Ja snygg konstruktion faktiskt, men hur fäste du/ni sidorna i karossen.
Härligt att arbeta med folk som kan även att man bråkar lite ibland. Nästan
lite OCC varning ibland
2002-2006 Porsche 944 -83 / 2006-2007 Porsche 944 / 2007-Porschelös

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#3 Post by claves »

OCC are sissy´s! ;)

Den sitter i rännan där bultarna till skärmfästena sitter...

Fördelen är att de sitter så, man kan ha bilen på lyft och stå rakt under den medans man bytar kuddarna...

/Claves

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#4 Post by Ionizer »

Vad är alternativet? Fungerar det med en domkraft under oljetråget? Lyftögla i taket?
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#5 Post by tkgb »

domkraft kan man glömma
jag körde med travers det kan ta i lite i framkant av huven bara, men har man bara en mjuk stropp funkar det.
skärmtraversen på bilden ser att vara ett mycket elegant bygge
det är väl så man ska göra egentligen.


mvh tommy

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

Har inte gjort jobbet på 944:an men liknande saker på andra bilar, det har funkar med tjocka träreglar och klossar över motorrummet och lastspännare runt motorn eller i någon lyftögla. Det vi ser här är en riktigt lyxlösning :)

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#7 Post by claves »

Anledningnen till att det inte användes någon träregelvariant är att det är så tight runt motorn och speciellt vid turbon. samt att öglan som finns i framkant av motorn sitter alldeles för bra för att låtabli att användas.

Sen så är det lättare att lyta motorn en centimeter ifall det behövs och man inte vågar sänka motorbalken längre än vad skruvarna är...

Skulle aldrig lyfta i oljetråget....

Ska man ge sig på oljetrågs varianten lär man inte lyfta bilen så högt och med tanke hur tight det var och hur hårt skruvarna satt är det en svår manöver att ligga under bilen och göra jobbet.

Mina skruvar till kuddarna satt så hårt att vi drog isönder en spärr nyckel....

/Claves

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users