Fläkt, normalt?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Fläkt, normalt?

#1 Post by maverick »

Är det normalt att stormfläkten går på vid normal körning i sommartemp? (innan röda)?
MVH//Per

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

Normal körning tolkar jag som inte stadskörning och då har inte min gått på annat än duktigt varma dagar och höga varv.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by Dea »

Min går på väldigt tidigt, långt innan rött.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#4 Post by maverick »

Illa mao. Får kolla upp vätskenivån och andra spännande saker.
MVH//Per

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by xanlar »

maverick wrote:Illa mao. Får kolla upp vätskenivån och andra spännande saker.
Vad menar du?? om tempen går upp nära rött ska du börja bli rädd,

fläkten går på när den behövs för att håålla temperaturen normal, ungefär i mitten av skalan
Andreas Larsen

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#6 Post by Freddan »

Min tempmätare står normalt på lite över mitten.
Och då har fläkten startat ett par gånger.

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#7 Post by maverick »

xanlar wrote:
maverick wrote:Illa mao. Får kolla upp vätskenivån och andra spännande saker.
Vad menar du?? om tempen går upp nära rött ska du börja bli rädd,

fläkten går på när den behövs för att håålla temperaturen normal, ungefär i mitten av skalan
Jag menar att stormfläkten dvs den som går på vid det sista sträcket (innan rött) går på vid normal körning. Det ska den inte behöva göra och den har aldrig gjort det tidigare.

EDIT: Fyllde på en ½liter igår så något är mysko i alla fall.
MVH//Per

User avatar
Richard
Turbo-Poster
Posts: 577
Joined: 2006-04-29 14:02:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Furulund
Contact:

#8 Post by Richard »

Jag har motsatt problem, svårt att få värmemätaren över en tredjedel på skalan. Har varit med om på andra bilar att termostaten hängt sig i öppet läge. kan det vara troligt även här?
Porsche-F-n

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#9 Post by Spånet »

Richard wrote:Jag har motsatt problem, svårt att få värmemätaren över en tredjedel på skalan. Har varit med om på andra bilar att termostaten hängt sig i öppet läge. kan det vara troligt även här?
Nu gör du mig osäker :? , min temp går "bara" till 1/3 av skalan under normal körning (stads & landsväg) dock vid längre stopp vid rödljus går den upp förbi mitten och fläkten startar vid 2/3 av skalan.

Var skall den stå vid normal drift?

Lars G

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#10 Post by maverick »

Spånet wrote:
Richard wrote:Jag har motsatt problem, svårt att få värmemätaren över en tredjedel på skalan. Har varit med om på andra bilar att termostaten hängt sig i öppet läge. kan det vara troligt även här?
Nu gör du mig osäker :? , min temp går "bara" till 1/3 av skalan under normal körning (stads & landsväg) dock vid längre stopp vid rödljus går den upp förbi mitten och fläkten startar vid 2/3 av skalan.

Var skall den stå vid normal drift?

Lars G
Mellan sträcken? Alltså i mitten av skalan.
Äh, jag tar ett kort så kan vi alla visa :)

Min stormfläkt börjar på sista vita sträcket, eller lite under den. Sen finns det ett lägre läge också, men när den börjar vet jag inte.

Efter jag fyllt på vätska igår så verkar den hålla kylan, måste dock kolla upp om det läcker.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MVH//Per

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#11 Post by Pehr Johnsson »

Hur ska mätaren ligga normalt vid lugn körning/motorväg?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#12 Post by maverick »

NineFourFour wrote:Hur ska mätaren ligga normalt vid lugn körning/motorväg?
Så här brukar min ligga, observera brukar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MVH//Per

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#13 Post by Pehr Johnsson »

När jag köpte min bil så låg mätaren på översta vita, nu efter verkstadsbesöket så ligger den på de mellersta eller lägre.

Är lite orolig över om kanske något är galet och att motorn kanske går varm utan att mätaren visar det.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#14 Post by Pehr Johnsson »

Kollade mer noga idag när jag var ute. Pressar jag den så lägger den sig på mellersta strecket, släpper jag av och kör lungt så sjunker mätaren under det mellersta strecket.
Normalt???
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#15 Post by Sahlle_9xx »

maverick; har du AC? jag har de på 924:an & det verkar som att fläktarna (jag har 2, vet inte om icke-AC har det?) går in väldigt tidigt för AC-kylans skull? Dom går ju konstant när AC:n är påslagen oxå.
NineFourFour; Min mätare låg vid landsvägkörning exakt i mitten av skalan & ökade något vid hårdkörning & ganska drastiskt vid stående på tomgång, tills fläktarna startade. Nu har jag bytt vattenpump & trots att jag tycker att jag luftat systemet efter alla konstens regler, med framhjulen på ramp, som jag hört ska va bra..., så är det som förut fast ett streck lägre...alltså bara knappt första strecket vid landsvägskörning...
Vad gjorde dom med din bil på verkstaden?
Jag funderar iaf. på att byta termostat...
Porschelös :-(

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users