Tips och trix. Delar som delas med andra bilar - Uppdaterad

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
Post Reply
Message
Author
User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#61 Post by maverick »

Tomgångsmotorn på 85B verkar vara samma som till;
Bosch 0 280 140 501
1983-1991 Volvo 240,740,760,780 / Porsche 911 CARERRA,924S,944 / PEUGEOT 505, EAGLE MEDALLON
MVH//Per

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#62 Post by jerker67 »

arne wrote:tidigare var det ju nån som pratade om dämparna till huven ock skuffluckan som man kunde ta från nån golfmodell,eller är jag helt fel ute nu,behöver sådana själv.
Här Är det väl oftast bara rätt längd som gäller oavsett bil...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#63 Post by patand »

jerker67 wrote:Här Är det väl oftast bara rätt längd som gäller oavsett bil...
Rätt längd och styrka. Köpte som nödlösning en ny till bakluckan på min Tahoe på Biltema. Hittade rätt längd men den är lite för svag (håller upp luckan men öppnar den inte av sig själv utan man får lyfta luckan hela vägen själv).

Gasfjädern från biltema har betydligt klenare gasbehållare än originalet till min Tahoe men samma längd.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#64 Post by jerker67 »

patand wrote:
jerker67 wrote:Här Är det väl oftast bara rätt längd som gäller oavsett bil...
Rätt längd och styrka. Köpte som nödlösning en ny till bakluckan på min Tahoe på Biltema. Hittade rätt längd men den är lite för svag (håller upp luckan men öppnar den inte av sig själv utan man får lyfta luckan hela vägen själv).

Gasfjädern från biltema har betydligt klenare gasbehållare än originalet till min Tahoe men samma längd.
Ja men då har du ju ingen leksaksbaklucka heller... 8)
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#65 Post by Isse »

SPRIDARE N/A
Bosch nummer på mina spridare är 0280 150 201 vilket följande länk bevisar att vissa BMW har samma spridare.

BMW Partnr: 13 64 1 273 272
Porsche Partnr: 944 606 110 01
http://www.bresch.com/fichiers_asp/resu ... nt_inj.asp# (Fungerar toppen på min)

Just bra priser på dessa finner du här!
http://www.fiveomotorsport.com/Injector_SetsBMW.asp

LMM, AFM är den samma som Citroen CX
Nyttig läsning med lite mer info om hur det funkar.
http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN/CXINSPRLUFT.HTM
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#66 Post by patand »

jerker67 wrote:Ja men då har du ju ingen leksaksbaklucka heller... 8)
Näe den är ganska tung på Tahoen...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#67 Post by firefish »

Porsche listar inte enskilda delar som bussningar och stag till torkarsegmentet på 968. Ett nytt segment kostar 2500 kronor. Jag fick en alternativ del till en annan Porsche som kostade 44 kronor från Ferdinand med samma dimension på bussningar (går ej att byta) och samma design på staget, dock 20 mm för kort. Jag skar ut en bit av det gamla staget och förlängde det nya, det är vanlig simpel galvad bonnplåt så det var lätt att svetsa. Ungefär 20 minuters merarbete mot att bara byta segment men det är väl värt 2454 kronor.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#68 Post by patand »

firefish wrote:Porsche listar inte enskilda delar som bussningar och stag till torkarsegmentet på 968. Ett nytt segment kostar 2500 kronor. Jag fick en alternativ del till en annan Porsche som kostade 44 kronor från Ferdinand med samma dimension på bussningar (går ej att byta) och samma design på staget, dock 20 mm för kort. Jag skar ut en bit av det gamla staget och förlängde det nya, det är vanlig simpel galvad bonnplåt så det var lätt att svetsa. Ungefär 20 minuters merarbete mot att bara byta segment men det är väl värt 2454 kronor.
Vore bra att veta vad det är för del som man kan köpa istället för originalet, vet du vad du köpte för något? Det är ju det som tråden handlar om, inte att man kan tillverka delar själv (fast lite modifering kan man ju ta). :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#69 Post by patand »

Berand (min far) upptäckte att tändmodulen till 924 Turbo S2 (1981 ->) kan ersättas med tändmoduler till lite vanligare bilar som t. ex. Audi, Biltemas nummer 53-2600, 199 kr.

Jag har själv tidigare provat runt med de 3 olika tändmoduler jag hade i min ägo vid ett tillfälle då jag jagade tändmissar på min bil (924 Turbo S1, 1980) och kom fram till att tändmodulen från en S2 modell passar i en S1 modell så tillvida att den fungerar men kontakten är olika (jag kopplade direkt med kabelskor istället när jag provade). Men troligen finns det väl någon tändmodul som passar direkt i den gamla kontakten också. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#70 Post by firefish »

patand wrote:
firefish wrote:Porsche listar inte enskilda delar som bussningar och stag till torkarsegmentet på 968. Ett nytt segment kostar 2500 kronor. Jag fick en alternativ del till en annan Porsche som kostade 44 kronor från Ferdinand med samma dimension på bussningar (går ej att byta) och samma design på staget, dock 20 mm för kort. Jag skar ut en bit av det gamla staget och förlängde det nya, det är vanlig simpel galvad bonnplåt så det var lätt att svetsa. Ungefär 20 minuters merarbete mot att bara byta segment men det är väl värt 2454 kronor.
Vore bra att veta vad det är för del som man kan köpa istället för originalet, vet du vad du köpte för något? Det är ju det som tråden handlar om, inte att man kan tillverka delar själv (fast lite modifering kan man ju ta). :)
Ja det var gränsfall OT men ändå. Staget heter 477 955 035 B. Det skulle nog fungera på både höger och vänster torkare (i mitt fall vänster) men med olika förlängning.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#71 Post by patand »

firefish wrote:Ja det var gränsfall OT men ändå. Staget heter 477 955 035 B. Det skulle nog fungera på både höger och vänster torkare (i mitt fall vänster) men med olika förlängning.
Men nu tycker jag det är helt ok! Nu har vi ju ett artikelnummer! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#72 Post by firefish »

patand wrote:
firefish wrote:Ja det var gränsfall OT men ändå. Staget heter 477 955 035 B. Det skulle nog fungera på både höger och vänster torkare (i mitt fall vänster) men med olika förlängning.
Men nu tycker jag det är helt ok! Nu har vi ju ett artikelnummer! :)
Fick rota igenom soppåsen med ficklampa för att hitta påsen med numret på. Men vad gör man inte för allmännyttan ;)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#73 Post by patand »

firefish wrote:Fick rota igenom soppåsen med ficklampa för att hitta påsen med numret på. Men vad gör man inte för allmännyttan ;)
:d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#74 Post by Frostyfog »

Vänligen dubbelkolla uppgifterna om hjullager:
fram på 924 = fram på VW typ 1 eller bak på Golf
bak på 924 = ??? (bak på nyare VW typ1, INTE samma som ovanstående iaf, ev kanske bak på VW Typ2 men det är endast en ogrundad gissning)

Anders K
S2-Poster
Posts: 231
Joined: 2004-08-03 21:54:24
Bilmodell: 968/964
Årsmodell: 1992
Location: Oslo/Åre
Contact:

#75 Post by Anders K »

Jag använder webshoppen på www.meca.se
Knacka in ert regnummer, sök reda på grejen som ni vill ha och klicka sen på "passar till följande bilar".
/Anders

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users