Page 1 of 3

Hur ser man skillnad på Turbo o TurboS?

Posted: 2006-05-02 08:38:39
by Per Huzell
Jag är på väg att bli ägare till en -88 som ska vara en TurboS.
Frågan är (förutom ev modellbeteckning på bakluckan) hur man ser skillnaden på Turbo och TurboS?

Är det nån som kan?

Tacksam för hjälp.
Per.

Posted: 2006-05-02 08:49:50
by Pär Hylander
Det var väl väldigt begränsat med färgval till turboS, bara den där silvermetallic med lite stänk av rött i?

Vet inte om man kunde få turbo 88 med stora bromsarna, det är ju annars en tydlig detalj.

Svensksålda turboS kan nog vara vara registrerede med 220 hk så det kan man inte gå på.

TurboS hade nog ställbara gula koni, vilket man kan se i mitten av fjäderbenslagringen, om en plastplupp tas bort så har man justeringen där. Fast dom har väl hjort sitt och blivit ersatta på dom flesta bilar

Posted: 2006-05-02 08:56:15
by claves
Kollar du ner i motor rummet och på avgassidan där grenrörer sitter och mot torpedväggen, där har du motornummret 44/52 om det är 250Hk = en S...

44/51 är en turbo 220Hk...

Sen så kan du se det på växelådan den ska ha en slinga som går ut som kyler oljan..
Den ska ha 40% LSD. << en vanlig 88 kan ha det men är standard utrustning på S modellen.

Kommer jag på mer så postar jag lite till....

/Claves

Posted: 2006-05-02 11:13:53
by 951master
claves wrote:
Sen så kan du se det på växelådan den ska ha en slinga som går ut som kyler oljan..
Den ska ha 40% LSD. << en vanlig 88 kan ha det men är standard utrustning på S modellen.

Kommer jag på mer så postar jag lite till....

/Claves
OBS! kylslingan sitter även på växellådor UTAN diffbroms...

lättast är nog och titta på bromsoken som per säger, om dom är lika stora (till utseendet) fram och bak så är det en 220hk, om dom är större fram är det en "S"...

kan ju vara bytt bromsar också förvisso, men hastighetsmätaren går till 300på en "S", och 270 på en 220hk...

vidare kan man mäta kränghämmaren fram, som skall vara minst 27mm, (24.5mm på en 220hk om den inte har m030 utr...)

Mvh/R

Posted: 2006-05-02 11:29:00
by TurboMats
Denna modell finns även i rött. Jag har en svensksåld turbo S från -88. Denna är röd med svart skinnklädsel. Utöver det som nämnts tidigare så kan jag inte komma på vad som utmärker denna eftersom jag inte känner till 220Hk varianten.

Om den är registrerad med 250Hk från -88 måste det väl vara turbo S?

Mvh Mats

Posted: 2006-05-02 12:12:47
by Per Huzell
Tack för alla tips. :)
Det är ju inte så himla enkelt när man är novis på 944.

Den är röd med svart skinn. Det står inte TurboS bak.
Den har stora bromsar (928) med slitsade skivor fram.
JAg får nog ned i motorrummet också och kolla beteckningen. Hittade en bra hemsida Bill Underwoods 944 world http://944-world.com/
Där finns en FAQ www.connact.com/~kgross/FAQ/944faq.html
med bla info om olika modeller. Enligt den ska det också skilja på chassinumret. TurboS har 97JN50001- och Turbo 95JN150001-

Tack en en gång för svaren.
Ses på banan!

Posted: 2006-05-02 12:42:37
by claves
Har inte alla Turbo S klangpaket med?

/Claves

Posted: 2006-05-09 08:11:11
by Mårten
951master wrote:
hastighetsmätaren går till 300på en "S", och 270 på en 220hk...

Mvh/R
Har en "vanlig" 220 hk turbo från -88 (med klangpaketet!) och min hastighetsmätare går till 300 km/h :? :?

Länk till krängarmått:
http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=23&c=4
/M

Posted: 2006-05-09 11:17:57
by TurboMats
Chassinumret på min turbo S stämmer inte med det du skrev tidigare utan börjar på 95ZJN101...
Motornummer är 52.
Jag tror S-modellen är utan taklucka också.

/Mats

Posted: 2006-05-09 11:24:25
by Lasse
Alltså en enda soppa.. Finns ingen tumregel här inte verkar det som..

Posted: 2006-05-09 12:09:53
by claves
Jo Att motornummret är 52!

/c

Posted: 2006-05-09 14:44:35
by Pidde
Kolla på Vägverket.
www21.vv.se/fordonsfraga/

Tchau

Posted: 2006-05-09 15:17:03
by Pär Hylander
Pidde wrote:Kolla på Vägverket.
www21.vv.se/fordonsfraga/

Tchau
Vilken fråga är det länken ska svara på?

https://www21.vv.se/fordonsfraga/ fungerar bättre

Posted: 2006-05-09 16:01:53
by sweanders
Enklaste sättet att kolla borde vara att se vilken turbo som sitter på bilen. Ta med en ficklampa och lys ner på turbon, om den har en platt yta på vänstersidan är den en K26/6 och om den är rund är det en K26/8.

Posted: 2006-05-09 19:43:29
by Maxx
Enda sättet att veta om det är en 944 turbo S är att kolla motornumret. (I kombination med chassinumret så man vet att det är en -88.)

944 turbo S var tänkt att vara en limiterad serie på max 1000 bilar, med silverrosa lack och vinröd/rosa inredning. Alla kunder var dock inte så förtjusta i färgvalet så de erbjöds att välja fritt av 944 turbos standardlacker, -inredningar och options. Därför är inte alla 944 turbo S lackade i silverrosa och har vinröd/rosa inredning eller rätt options. Totalt så byggdes det ca 1635 exemplar av 944 turbo S. Vad gäller chassinummer så ingår turbo S-serien tillsammans med övriga 944 turbo så det är bara motornumret som avslöjar att det är en 944 turbo S. Serienumret på M44/52-motorerna ska vara 47J00001-1830.

En "äkta" silverrose 944 turbo S ska förutom den silverrosa lacken och vinröd/rosa inredning ha de större bromsarna fram (från 928 S4), ABS, CS-fälgar (från 928; 7Jx16 fram, 9Jx16 bak med 225/50 resp 245/45), ställbara konistötdämpare runt om, hårdare bussningar i chassit, kortare och lägre fjädrar fram, grövre torsionsstavar bak, grövre krängningshämmare fram och bak, diffbroms, dvs M030-paketet. De fick även en turbodekal ovanpå höger framskärm, elstolar med värme, Blaupunkt Berlin radio/kassettspelare, delat baksäte och tonad överkant på vindrutan. Sen är det ytterligare skillnader som förstärkningar i karossen, på koppling, transaxel, växellåda och så vidare.

Varför 944 turbo fick 250 hk-motorn, som egentligen var utvecklad för turbo cup-versionen, berodde på att dåvarande vd:n Peter Schutz fick en special gat-951 med cup-motor att köra. Han propsade på att gat-951:an skulle få 250hk-motorn mot ingenjörernas vilja. De var nämligen inte helt säkra på att de kunde garantera 250 hk i en produktionsmotor. Så turbo S var helt enkelt en testserie för att se om det funkade. Och funkade gjorde det ju så från -89 hade 944 turbo en 250 hk-motor. :D

Edit: Testserie är kanske inte rätt uttryck. Turbo cup-bilarna fick 250 hk-motorn för -87 års säsong och om de funkade problemfritt så skulle de även hamna i en specialserie gat-951:or, dvs turbo S. Efterfrågan gjorde att 250 hk-motorn blev standard från och med -89 års modell.

Cup-bilen hade för övrigt "bara" 220 hk från början.


Källa: Diverse böcker och så vidare.