Hur ser man skillnad på Turbo o TurboS?

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
Message
Author
User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#16 Post by bill b »

MYCKET bra sammanfattning Maxx!

Båda tummarna upp!
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#17 Post by Maxx »

bill b wrote:MYCKET bra sammanfattning Maxx!

Båda tummarna upp!
Sammanfattning? :shock: Jag som tyckte att texten blev jobbigt lång ... sammanfattningen borde vara "M44/52-motor i 951 -88". :mrgreen:

Vill också påpeka att med "äkta" så menar jag hur specen för turbo S såg ut från början. Och den är inte nödvändigtvis komplett.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#18 Post by 951master »

Maxx wrote:Sen är det ytterligare skillnader som förstärkningar i karossen, på koppling, transaxel, växellåda och så vidare.
Har du några belägg/bevis för detta påstående? nämligen aldrig hört talas om förstärkningar i karossen, annan koppling eller transaxel... :?

borde vara ganska känt om det verkligen ÄR så...
:roll:
isåfall VAD skulle vara skillnaden/förstärkningen?


ta inte illa upp för att jag ifrågasätter dina påståenden, mycket intressant :D , men gärna lite mera uppbackning på just detta... :roll:



Mvh/Richard
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#19 Post by Erol »

Maxx wrote:Källa: Diverse böcker och så vidare.
Maxx gjorde sig ju helt klar om var han hittade sin fakta :wink: , kan förövrigt
tala om att en bok jag fick i julklapp, "stora boken om porsche" (eller
nått snarlikt, fanns å köpa på Åhlens) den var full med faktafel...



Med Ironiska Hälsningar

Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

#20 Post by Peter O »

Jag kan intyga att detta är sant. Jag har en liten skrift från Porsche avsedd för verkstäderna som klargör allt som är speciellt med Turbo S-modellen och där nämns bland annat karossförstärkningarna.

Peter O

User avatar
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881
Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#21 Post by Per Huzell »

Tack Maxx. Mycket bra :lol:

Bilen är nu köpt och det stämmer med TurboMats motornummer 52 och chassi 95ZJN101...Bill Underwoods hemsida är ju amerikansk och kan ha annan specning.

Nu är jag iallafall ägare till en underbar bil med "Härrejävlar-acc".

TurboS är den röda :wink:

/Per
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#22 Post by Pär Hylander »

Trevlig genomgång!

Dock är jag lite frågande till det där med karossförstärkningar etc oxo. Jag hade nämligen oxo verkstadshandboken för turboS men jag har inget minne att det stod ngt sådant heller. Om det nu verkligen är så, vad med precist är förstäkrningarna / förändringarna och vad det bara dom 1400 turboSbilarna som hade det eller även efterföljande turbo? Däremot så undrar jag om det inte var med turboS som några axlar i växellådan var kulpeenade för bättre utmattningsegenskaper?

Sen det där med cup-spec är väl ändå att till att ta i, ivf stötdämpare och fjädrar är väl helt annorlunda, det är väl 2,25" (?) racefjädrar och bilsteinstöttor på cup-bilarna? I övrigt med bussningar och sånt vet jag inte om cupbilarna hade annat
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#23 Post by claves »

Jo lådorna märkra AOR har de två första växlarna förstärkta.. och det med förstärkt karosseri tror jag inte på då det i reservdelsmanualen inte finns någon skillnad på karosserna...

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#24 Post by patand »

Grattis till köpet Per! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#25 Post by claves »

Ja justdet.. grattis... najsig med de fälgarna...

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#26 Post by FSN »

claves wrote:Jo lådorna märkra AOR har de två första växlarna förstärkta.. och det med förstärkt karosseri tror jag inte på då det i reservdelsmanualen inte finns någon skillnad på karosserna...

/Claves
Är inte AOR lådor med diffbroms??? Hade en sån fabriksny liggande för ett tag sen.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#27 Post by Maxx »

Helt rätt grabbar, man ska vara kritisk! :mrgreen:

Först ska jag nämna att även jag kan göra fel, som alla andra, och kanske läsa lite för snabbt eller blanda ihop olika fakta. Därav att det är bra att vara kritisk. Men i det stora hela blev det nog hyfsat rätt. :wink:

"Stora boken om Porsche" har jag iofs i min ägo men det är ingen bok jag skulle använda för att kolla upp fakta i.

Mina favoritböcker är Original Porsche 924/944/968 och The Porsche 924/944 book av Peter Morgan, Porsche 924, 944 & 968 (A collector's guide) av Michael Cotton och Porsche: Excellence Was Expected: The Comprehensive History of the Company, its Cars and its Racing av Karl E. Ludvigsen. Sen kan man ju söka och hitta en hel del på nätet men det materialet är naturligtvis inte alltid lika tillförlitligt. :wink:

Förstärkningarna på karossen omnämns i "Excellence was expected" (vol 2, s 966) där det i samband med specen för fjädringen står "… required the bodywork to be selectivly reinforced …".

Förstärkningar av detta slag är väl vanligt förekommande hos Porsche när det gäller en modells utveckling. Jag vet att till exempel 937 har en lång lista med med modifikationer utöver de synbara som till exempel nån plåt i fronten som är någon millimeter tjockare än på 931. Knappast något man upptäcker genast med ögat. Naturligtvis antar jag att dessa förstärkningar blev standard från och med -89 års modell och även ersätter eventuella reservdelsplåtar till äldre bilar. Varför ha två varianter som reservdel när det räcker med den förstärkta?

Sen var det drivlinan. Det Pär skriver om att "några axlar i växellådan var kulpeenade" kan jag inte hitta i böckerna men jag har ha läst det på flera webbsidor. Inga fakta jag kan bekräfta alltså, men troligtvis stämmer de. Även första och andra växeln ska vara förstärkta enligt vad man kan hitta på nätet. I "Excellence was expected" (vol 2, s 966) står det "… a stregthened limited-slip differential and a more robust transaxel housing. As on the Turbo Cup cars, the clutch linings were bonded to the disc and gripped by a stronger spring." Cotton nämner i sin bok (Porsche 924, 944 & 968 (A collector's guide), s 84) "… an uprated five-speed manual transmission with a reinforced gearbox casing …" och Morgan (Original Porsche 924/944/968, s 84) skriver "The transmission was strengthened, with the torque tube diameter going up to 25.5 mm and an improved limited-slip differential fitted as standard." Det är ju inte precis så att böckerna kommer med exakta specifikationer på ändringarna så måste man veta får man nog höra av sig till Porsche. Å andra sidan tror jag inte det är helt omöjligt att få ett detaljerat svar från dem.

Sen var det fjädring med mera. Full cup-spec var att ta i, ja. Där korsades nog tankarna och blandades ihop. Enligt "Excellence was expected" (vol 2, s 965 f) så fick turbo S sportpaketet, vilket jag antar är M030. "The sport suspension kit, normally costing DM 1.450 extra, was included, with its firmer rubber bushings, stiffer springs, adjustable Koni dampers and larger anti roll bars of 26.8 and 25.5 at front and rear respectivly." Måttet på krängningshämmaren bak verkar i och för sig något suspekt. I "Original Porsche 924/944/968" (s 84) står det "… adjustable Koni shock absorbers all round, suspension bushings made from harder material, shorter (and stiffer) front springs, stiffened rear torsion bars and stiffer anti-roll bars." Morgan anger att krängningshämmarna är 30 mm fram och 20 mm bak vilket inte stämmer eftersom 30 mm-krängningshämmaren inte kom förrän senare. Cotton verkar tro mer på Bilstein; "… uprated Bilstein gas dampers, heavier coil springs at the front and stiffer torsion bar settings at the rear." (Porsche 924, 944 & 968 (A collector's guide), s 86). Sen bör det noteras att M030 inte hade ställbar höjd på frambenen på -88 års modell, som M030 fick senare, och inte heller någon hjälpfjäder bak som väl först kom till 968.

Hoppas ovanstående är "uppbackning" nog till mitt första inlägg. I annat fall får ni väl klaga. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#28 Post by Maxx »

Det känns faktiskt lite läskigt att ingen kommenterat ... :roll:

Har kollat PET och det finns faktiskt specifika delar till 944 turbo S. Optionskoden är M758. I fronten finns det två förstärkningsplattor (944 501 461 00 [vä], 951 501 862 00 [hö]) och fästet till tändspolen (944 501 094 01). Sidopanelerna och de yttre innerskärmarna har en notering för M758: "it is necessary to rework".

Sen är det delar i hjulupphängning, fjädring och bromsar som har noteringen M758.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#29 Post by Pär Hylander »

Vi blev ju helt stumma efter en sån redovisning med källhänvisningar mm ;-)

Min turbo 89 hade luftkanaler genom fronten till hjulhusen fram och sen en plåt på fjäderbenet som styr luft till bromsskivan. Kan det månne vara dessa delar som avses? Eller har alla bilar med turbofronten det så?

Fast annat fäste till tändspole låter ju lustigt.....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#30 Post by Jon80 »

Tänkte precis tillföra att även jag läst att kaross förstärkningar gjordes... men det känns rätt överflödigt nu ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users