Hur ser man skillnad på Turbo o TurboS?

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
Message
Author
User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#31 Post by Maxx »

Pär Hylander wrote:Vi blev ju helt stumma efter en sån redovisning med källhänvisningar mm ;-)

Min turbo 89 hade luftkanaler genom fronten till hjulhusen fram och sen en plåt på fjäderbenet som styr luft till bromsskivan. Kan det månne vara dessa delar som avses? Eller har alla bilar med turbofronten det så?

Fast annat fäste till tändspole låter ju lustigt.....
Det var ju inte riktigt meningen att göra er förstummade men det efterfrågades ju uppbackning så ... :roll:

:mrgreen:

Det är svårt att se i PET hur plåtarna sitter så jag har ingen aning. Dock sitter de som standard från och med -89 och även på 968. Det samma gäller för fästet till tändspolen.

Å andra sidan känns nåra småplåtar i fronten och tändspolefäste lite futtigt när böckerna nämner förstärkningar på grund av den hårdare fjädringen. Borde ju finnas fler förändringar som inte finns att hitta i PET.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#32 Post by 951master »

Maxx wrote:Det känns faktiskt lite läskigt att ingen kommenterat ... :roll:

Har kollat PET och det finns faktiskt specifika delar till 944 turbo S. Optionskoden är M758. I fronten finns det två förstärkningsplattor (944 501 461 00 [vä], 951 501 862 00 [hö]) och fästet till tändspolen (944 501 094 01). Sidopanelerna och de yttre innerskärmarna har en notering för M758: "it is necessary to rework".

Sen är det delar i hjulupphängning, fjädring och bromsar som har noteringen M758.
Får väl hålla med om att det var "Majestätiskt" framfört :wink:
mao. byggde man på en för gammal bil då :? bra å sälja, å börja om :lol:
nån som vill köpa?:D
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#33 Post by claves »

944 501 461 00 sitter på 944 85-88 89-91 968 92-95
951 501 862 00 sitter på 944 85-88 89-91
944 501 094 01 sitter på 944 85-88 89-91 968 92-95

Detta är alla årsmodeller som har dessa delar.. dubbelkollade med min -91.. fanns där...
Sen så börjar ju part nummret med 944.. så det är delar som även finns på icke turbo bilar...

M758.. innefattar säkerhet hårdare bussningnar och som pär sa luft kanaler i fronten.... Var det inte 88-89 asbesto klossar försvann från markanaden.. kan tänka mig att kylkanalerna var ett måste kanske pga materialet i beläggen... så 90-91 har inte kylkanalerna... sparar säkert bromsar från väta... (Tittarna på spoilern i frontern så har den en inbuktning vid just bromsarna som luften kan söka sig utt i hjulhusen på 90-91)

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Björnson
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-04 22:47:51
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Västerås
Contact:

#34 Post by Björnson »

Hej Per!
Välkommen ner i 944-träsket!
Säkert bättre än den gamla Taunus som tog oss till Västerås när det begav sig....
Själv kom jag ju aldrig därifrån.
968 CS -93 maritimblau

User avatar
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881
Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#35 Post by Per Huzell »

Björnson wrote:Hej Per!
Välkommen ner i 944-träsket!
Säkert bättre än den gamla Taunus som tog oss till Västerås när det begav sig....
Själv kom jag ju aldrig därifrån.
Det var som...Den var ju bajsbrun med vita plastskärmar. Toppade säkert 130! Kom du aldrig därifrån och dessutom övergett Alfan?

När ska vi träffas på banan?

/Per

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#36 Post by Erol »

951master wrote:mao. byggde man på en för gammal bil då :? bra å sälja, å börja om :lol:
nån som vill köpa?:D
Ja visst är det så, men den är ju lättare än de tunga förstärkta karosserna :roll:




/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#37 Post by Bosse »

Tack Maxx.
Otroligt bra skrivet.
Snälla :wink: Utveckla detta och lämna till Broberg för publicering.
Bosse

User avatar
Mogge
Turbo-Poster
Posts: 558
Joined: 2006-08-09 23:28:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#38 Post by Mogge »

vet inte om jag har rätt,men med förstärkt kaross behöver ju inte direkt inebära att det måste finnas fler plåtar etc.Det kan ju va så enkelt att dom har förstärkt karossen på kritiska ställen med fler/tätare svetsar i skarvar mm.
Mvh
Morgan Lundahl

Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]

User avatar
Martin L
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2004-04-01 11:29:01
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#39 Post by Martin L »

Mogge wrote:vet inte om jag har rätt,men med förstärkt kaross behöver ju inte direkt inebära att det måste finnas fler plåtar etc.Det kan ju va så enkelt att dom har förstärkt karossen på kritiska ställen med fler/tätare svetsar i skarvar mm.
Ingen som kan göra en illustrativ bild i "paint" eller dyl vad dessa mystiskt skarvar är belägna. Vore jäkligt intressant.
/M
2002-2006 Porsche 944 -83 / 2006-2007 Porsche 944 / 2007-Porschelös

User avatar
Mogge
Turbo-Poster
Posts: 558
Joined: 2006-08-09 23:28:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#40 Post by Mogge »

Vanligaste ställena att förstärka med fler svetsar (när man bygger om o trimmar själv tex) brukar vara,Innerskärm mot rambalk,innerskärm mot torpedvägg,rambalk mot torpedvägg etc.Om du har tillgång till SFRO handboken så finns det ett bra avsnitt om just förstärkning med hjälp av tätare/fler svetsar.Finns mycket annat bra o läsa i den boken också,tex burbygge mm mm.Jag är rätt säker på att man kan låna den på Bibliotek.

Som jag skrev ovan,jag har inte en susning om det är så Porsche har gjort,men man skulle ju kunna tänka sig detta eftersom det pratas om att bilen är förstärkt men att det inte finns några speciella plåtar i PET förutom nån liten smådetalj.
Mvh
Morgan Lundahl

Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#41 Post by Bosse »

Denna länk bör ligga i bibloteket
Bosse

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users