Byte av växellådsolja

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
User avatar
Fagerlund
S-Poster
Posts: 126
Joined: 2007-10-28 21:05:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

Post by Fagerlund »

men vad gör det ifall man har LS tillsatsen till en bil som inte har diffbroms?
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25394
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Post by patand »

Fagerlund wrote:villken är bäst av Redline 75w90 och Redline 75w90 NS?
Redline 75w90ns motsvarar Redline MTL fast det är en GL5 istället för GL4 olja. 75w90NS skall ha lite bättre (mer friktion?) friktionskoefficient för synkringarna om jag fattat rätt. 75w90NS ska alltså fungera bättre om man har lite dåliga synkringar än vad 75w90 gör. 75w90 har å andra sidan lägre friktion och ger alltså mindre transmissionsförluster.

Det jag skriver är bara det jag själv försökt lista ut på Redlines hemsida så jag kan inte lova att det är rätt. Men det står ganska mycket om det på hemsidan deras så du kan ju läsa själv och bilda dig en egen uppfattning. :)

Jag använde 75w90ns i min G31 låda utan diffbroms.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
User avatar
Fagerlund
S-Poster
Posts: 126
Joined: 2007-10-28 21:05:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

Post by Fagerlund »

Okej! . men då behöver jag 75w90NS eftersom jag tror jag har lite dåliga synkringar.

Tack för svaren :) Peace
PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Byte av växellådsolja

Post by PCU944 »

Provar att skaka liv i tråden!

Finns det ngn som kan redogöra för valfri i ngn mån framgångsrik provad metod för att fylla på växellådsolja?? Jag kommer åka och hissa upp bilen i en gds-hall.

Tänkte försöka byta till helgen. Ni får också mer än gärna dela erfarenheter om olika växellådsoljor! Det som jag funderar på är en 50/50-blandning av Redline 75W90 och 75W90 NS vilket rekomenderas på Redlines sida.

Och en sista fråga, när jag kikade och förberedde demontering av bultar med 5-56 noterade jag att både avtappnings och påfyllningsbultarna inte såg helt iskruvade ut, båda har knappt 5 mm synligt gäng. Dock helt tätt. Är detta i sin ordning? Sitter det kopparbrickor framör dessa som man behöver byta?
User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1307
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Byte av växellådsolja

Post by Janne J »

PCU944 wrote:Provar att skaka liv i tråden!

Finns det ngn som kan redogöra för valfri i ngn mån framgångsrik provad metod för att fylla på växellådsolja?? Jag kommer åka och hissa upp bilen i en gds-hall.
En tratt och 50 cm vanlig trädgårdslang.

Ta bort höger bakhjul,peta in slangen i påfyllningshålet, trä i tratten i slangen och håll den i höjd med skärmkanten.

Det tar en liten stund men det sölar inte någonting.
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65
User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Byte av växellådsolja

Post by Mattias 924 »

Pluggarna är koniska och ska sticka ut lite. De ska dras åt larvigt löst. Dra med momentnyckel om du misstänker att du inte har känslan, fler än nio av tio drar pluggarna för hårt. Skaffa en pump för att fylla växelhusolja i en båtmotor och pumpa i oljan.

Viktigt! Lossa påfyllningspluggen först.
"patand" skrev:
Om inget strular...
PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Byte av växellådsolja

Post by PCU944 »

Mattias 924 wrote:Pluggarna är koniska och ska sticka ut lite. De ska dras åt larvigt löst. Dra med momentnyckel om du misstänker att du inte har känslan, fler än nio av tio drar pluggarna för hårt. Skaffa en pump för att fylla växelhusolja i en båtmotor och pumpa i oljan.

Viktigt! Lossa påfyllningspluggen först.

Okej, tack för bra tips! Inga kopparbrickor alltså? Vilket moment ska bultarna dras med? Vilka oljor kör ni på?
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25394
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Byte av växellådsolja

Post by patand »

PCU944 wrote:Okej, tack för bra tips! Inga kopparbrickor alltså? Vilket moment ska bultarna dras med? Vilka oljor kör ni på?
Nej inga kopparbrickor.

Momentet står säkert i verkstadsmanualen (finns att ladda ner från min hemsida), minns inte på rak arm vad det ska vara.

Rendline verkar populärt i lådorna här på forumet så det blir nog bra till din med.

Du förstår säkert varför du ska lossa påfyllningspluggen först? Dvs om du inte får loss den efter att ha tömt lådan så står du där med lådan tom på olja. Påfyllningspluggen brukar också vara värst att lossa då den sitter lite sämre till.

:)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Byte av växellådsolja

Post by PCU944 »

Blir snart galen på att det ska vara så surrealistiskt snurrigt att förstå sig på detta med växellådsolja...

GL 4 och 5: finns det ngt i en GL 5-olja som kan vara skadligt för våra växellådor? (GL 4 är rekommenderat)
LS, som tillsats eller redan färdigt i oljan man köper: Behövs detta? Om ja, varför? Står inget om det i manualen. Ev. för/nackdelar med att använda/inte använda LS?

Är det ngn skillnad på transaxel och växellådsolja?


Hittade en Shellolja som verkar intressant, Spirax S5 ATE som är Ferrari och Porsche-approved:

Spiraxen: http://www.widik.se/shell-lube-detail.a ... E%2075W-90" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns även div. bra pdf-dokument om man söker lite. Ngn som använt denna?? Ngn som vet var man kan köpa den till bra pris? Verkar inte ha ngn specificierad LS-tillsats/motsv.

Castrolalternativ:
http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=7070980" onclick="window.open(this.href);return false; (ej LS/tillsats)

http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=7070977" onclick="window.open(this.href);return false; (med LS)
User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Byte av växellådsolja

Post by Mattias 924 »

PCU944 wrote:...finns det ngt i en GL 5-olja som kan vara skadligt för våra växellådor?
Svavel och fosfor som kan vara aggressivt mot synkringarna.
"patand" skrev:
Om inget strular...
QV_
Addict
Posts: 1197
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Byte av växellådsolja

Post by QV_ »

LS (betyder i in värld) Limited slip = lamelldiff.
När man har en sådan monterad i växellådan behöver man minska friktionen lite mera så att diskarna kan slira utan att skära ihop, där av LS tillsatsen.

/QV
PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Byte av växellådsolja

Post by PCU944 »

QV_ wrote:LS (betyder i in värld) Limited slip = lamelldiff.
När man har en sådan monterad i växellådan behöver man minska friktionen lite mera så att diskarna kan slira utan att skära ihop, där av LS tillsatsen.

/QV

Okej. Det enda jag tycker är lite udda är att Porsche aldrig nämnt ngt om LS-tillsats i ngn 944-manual mig veterligen. Men visst, utvecklingen går ju framåt. Hur märker man egentligen skillnad om man kör på en enkel GL4 eller ngn superduperavancerad GL5+ med massa tillsastser inkl. LS??

Vill egentligen köra på Shell Spirax S5 ATE då den är Porsche och Ferrari-approved, men blir dyrt med 20l, och inte byter man växellådsolja flera ggr per säsong direkt.

Lutar mot att jag använder det som framkom i Red Lines rek.guide; "Om lamelldiff blanda 75W-90 med 75W-90 NS 50-50."
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users