Page 1 of 2

Byte av växellådsolja

Posted: 2006-03-20 09:33:15
by kirurgen
Hej alla!

Helt ny ägare till 944 cab -89
Nu skall jag lära mig meka lite själv. Börjar lite lätt med växellådsoljan :)

Var sitter pluggen man lossar och var fyller man på ny olja?

Tack för ett bra forum!!

Posted: 2006-03-20 09:39:50
by Jon80
Hejsan! Och välkommen hit! Har själv fått massor med hjälp här, och då bland annat att byta olja i lådan. Tycker det är tråkigt att svara att detta ämne redan finns, så jag svarar ;)

Vi kan börja med oljan. Jag kastade i en olja som heter "Redline MTL", som jag fick tips om, och växellådan blev som ny, GRYM skillnad!! Oljan är ganska dyr, men Rekommenderas till 110%. Det gick i ca 2L olja i växellådan. Värd varenda krona.

Om du lägger dig bakom bilen, och tittar på växellådans vänstra sida (förarsidan) så finns två pluggar som kräver insexnyckel (nummer 17 om jag minns rätt.. ganska stor med andra ord). Den nedre är urtappningspluggen, och den övre är påfyllning. Det är klart knepigt att fylla på olja igen, men med hjälp av tratt och en bit slang så går det bra. Fyll på tills olja kommer ur påfyllningspluggen, och då är allt klart.

Vill höja ett varningens finger! Har nämligen hört att någon fick problem att få loss påfyllningspluggen efter det att lådan var tömd på olja! Lossa med andra ord lite lätt på påfyllningspluggen _först_ så att du är säker på att du kommer att kunna fylla på med ny olja!

Lycka till, och återigen, välkommen

Mvh Jon

944_Driver wrote:
Köp en "oljespruta/oljesug" på biltema för 79 kr eller vad den kostar och använd till påfyllningen. Det gör jobbet mycket enklare och snabbare.

//Magnus
Oljesug
För påfyllning/uppsugning av olja. Rymmer 0,5 l. Med 10 mm-anslutningsnippel för slang.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82532

Posted: 2006-03-20 09:43:06
by kirurgen
Tack för utförligt svar Jon80!!
Skön attityd!

Posted: 2007-05-04 07:43:11
by Favst
Hur ofta bör man byta skifta olja i en växellåda?

Posted: 2007-08-19 21:43:38
by Pehr Johnsson
Favst wrote:Hur ofta bör man byta skifta olja i en växellåda?
Det bör du kunna se i servicehäftet till bilen.

Posted: 2007-08-20 15:13:26
by Bosse
Pehr Johnsson wrote:
Favst wrote:Hur ofta bör man byta skifta olja i en växellåda?
Det bör du kunna se i servicehäftet till bilen.
8000 mil enligt Porsche. I vart fall på 968 och 928.
Vi byter offtare eller hur? Då våra bilar inte går så långt varje år och tidsaspekten kommer in också. 5 år kanske blir bra också.
Bosse

PS:
Redline MTL är en GL4 olja. Porsche rekomenderar GL5 olja
Och då är nog Redline 75w90 ns att föredra.
Det blev jag rekomenderad av Redline vid samtal om olja till min fd 968CS
Det är också vad Sandén annvänt till nuvarande 944s2 lådan enligt kvitto.

Posted: 2007-08-20 15:38:36
by Bosse
Gråtand wrote:Hur är det om man har LSD. Har inte gjort någon jätteforskning själv, men jag vill minnas att jag läst något om man inte har samma olja i dessa lådor. Stämmer det eller är jag ute och cyklar som vanligt? :)


//Fredrik
Jag hadde LSD i 968an.
Redline rekomenderade som sagt 75W90 NS och en tillsats på 1 till 3% av ett specialmedel för LDS, Limited slip Friction Modifier, heter det.
Beställde allt på Mekonomen

Posted: 2007-08-27 19:29:52
by hårdrocka´n
Finns redline olja 75w90 med LS tillsats i redan 194kr/liter på mekonomen.

Tillsatsen kostar annars över 100 spänn, och man måste ändå köpa 2 liter olja som kostar 194 kr de också.

Har inte kastat i mina 2 liter ä dock så vi får väl se om dom räcker.....annars har jag väl bara varit dumsnål. Har dock läst att det ska gå i exakt 2liter!(s2låda)

Posted: 2007-12-11 17:06:01
by Fagerlund
Tjenare grabbar !
Jag ska åka och köpa växellådsolja på torsdag då tänkte jag köpa
Redline 75w90 och den där LS tillsatsen. hur blandar man ihop dom? etfersom det går bara i 2 liter i lådan.

villken är bäst av Redline 75w90 och Redline 75w90 NS?

/Simon :)

Posted: 2007-12-11 17:55:06
by Karl Birgander
Har du inte diffspärr (vilket är vääääldigt ovanligt att man har på en vanlig 944) så behöver du inte ls tillsatsen.

Posted: 2007-12-11 23:03:20
by Fagerlund
Karl Birgander wrote:Har du inte diffspärr (vilket är vääääldigt ovanligt att man har på en vanlig 944) så behöver du inte ls tillsatsen.

Ahaa. :P okej. ja men då behöver jag ju inte det :)
Den driver ju bara på ett hjul xD (enhjulsdriven) :D

Posted: 2007-12-11 23:30:04
by Pehr Johnsson
Nä den driver givetvis på båda hjulen! Varför envisas folk med detta?!!??

Posted: 2007-12-11 23:44:14
by Fagerlund
ja men de är ingen diffbroms så den släpper på båda, eller?.
så om man har diffbroms behöver man väl LS tillsatsen?

Posted: 2007-12-11 23:54:33
by Pehr Johnsson
Utan diffbroms så släpper den oftast på den hjulet som har har sämst grepp. Har man diffbroms så bromsas det spinnade hjulet upp och kraft läggs över det hjulet som har grepp.

(Är det bara jag som byggde med Lego som grabb, det fanns ju diffar på de större Technik-modellerna redan på det tidiga 80-talet. :D :D)

Ja det stämmer, med diffbroms ska du ha tillsats.