How To : Byta en trasig styrdamask

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
Locked
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

How To : Byta en trasig styrdamask

#1 Post by patand »

Hur svårt är det att byta detta på högersida? Vad kostar en ny damask och var finner man dem?

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Joakim »

Bytte nyligen på min S2.
Damasken kostar hutlösa 56kr och inhandlas på porsche center.
Lämnade in bilen för bytet och det kostade nån 100 lapp, så det är absolut ingen besvärlig operation.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Joakim wrote:Bytte nyligen på min S2.
Damasken kostar hutlösa 56kr och inhandlas på porsche center.
Lämnade in bilen för bytet och det kostade nån 100 lapp, så det är absolut ingen besvärlig operation.
Det låter ju kanon! :D Tack!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Förresten... är det Porsche center i Borås som avses? Antar att de kan skicka grejerna över landet?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Såg just att Porsche Center fanns i sthlm också... funkar nog bättre för mig att svänga in där... :-D *Lite rörig i huvet nu*

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Fortfarande lite nyfiken på själva jobbet... någon som gjort detta själv och kan beskriva proceduren? Annars får jag väl kasta mig över det i blindo och hoppas på det bästa... ;)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

patand wrote:Fortfarande lite nyfiken på själva jobbet... någon som gjort detta själv och kan beskriva proceduren? Annars får jag väl kasta mig över det i blindo och hoppas på det bästa... ;)
Har du laddat ner verkstadshandboken? Om inte gör det! Där står allt sånt. Om du inte har URL så kan ngn säkert tipsa dig (jag ha rglömt bort var jag laddade ner den ifrån)

mvh, Pär
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Har du laddat ner verkstadshandboken? Om inte gör det! Där står allt sånt. Om du inte har URL så kan ngn säkert tipsa dig (jag ha rglömt bort var jag laddade ner den ifrån)

mvh, Pär
Jag har försökt titta i den version jag fick här på forumet (någon engelsk variant) men inte hittat något matnyttigt just om detta.

Mikael Larsson
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2004-03-31 11:35:24
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Märsta
Contact:

#9 Post by Mikael Larsson »

Annars kan du ju ta kontakt med t.ex Mekonomen och be dem ta hem en verkstadshandbok från Haynes åt dig. Finns dock då bara i en engelsk version, men där står också det mesta!
Mvh Micke
Porsche 924 N/A -80 Skrotad
Porsche 924 Targa N/A -84 Pendlarbilen
Porsche 924 Targa N/A -85 Vinterprojekt 2014-15

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Pratade just med Porche Center... 185:- skulle de ha för damasken nu... undrar om det är jag som är vilse i vad jag behöver eller om priset är så mycket högre nu än när Joakim bytte...

Jaja... inte så dyrt iaf... hoppas bara jag får rätt del med mig hem.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Nu var det fixat... var inte så klurigt. Lite steg för steg om någon behöver:

0. Hissa upp bilen och ta bort hjulet

1.Lossade låsmuttern vid yttre styrleden. Lossa muttern så lite som möjligt så att du lätt kan få tillbaka samma styrgeometri.

2. Skuva på styrstaget tills det lossar.

3. Lossa skyddsplåten under motorn

4. Lossa slangklämman i den ände som vett in mot motorn

5. Trä av damasken

6. Dit med den nya damasken (sätt den åt rätt håll då yttre änden skall passa i en gummidel på styrstaget och ej sitter med slangklämma)

7. Skruva tillbaka styrstaget i styrleden, viktigt att detta görs INNAN damasken fästs med slanklämma då damasken annars riskerar att vridas sönder. Glöm inte dra åt låsmuttern!

8. Fäst inre änden på den nya damasken med slanklämma

9. Sätt tillbaka skyddsplåten

10. Sätt tillbaka hjulet och släpp ner bilen.

11. Dra åt hjulbultarna

12. Kör och se glad ut! :)

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users