Page 1 of 1
Byte av insatsdämpare (framdämpare) porsche 9*4/968
Posted: 2006-01-30 22:58:45
by Porrsche
Opererade bilen i helgen, blev nya dämpare runt om.
Så här kan en vanlig amatör göra det:
Framdämparna (en i taget):
Hissa och palla upp bilen stadigt.
Lossa det hjul som är i vägen.
Ta frugans finaste nagellack och sätt en liten markering på den övre av de två nedre bultarna på Mac-Pärsson benet, den justerar man nämligen cambern med så det är viktigt att få den tillbaka i samma läge om man var nöjd med framvagnsinställningen:
Lossa bromsslang och sladdarna till slitagevarnaren:
Tryck ihop fjädern med lämpligt verktyg tills den liksom blir lite lös i förhållande till resten av benet:
Posted: 2006-01-30 23:07:56
by Porrsche
Lossa de nedre bultarna.
Lossa de fyra övre bultarna (den femte muttern i mitten låter du bli):
Sätt nu hela Mac-Pärsson-benet i ett skruvstäd:
Lossa nu den övre bulten, använd en ringnyckel och en insex för att hålla emot. Blir det svårt att komma åt med ringnyckel så ta en sexkantshylsa, typ 22mm då går insex lätt igenom den, håll hylsan med skiftnyckel eller polygrip. När muttern är loss så lossnar det mesta.
Ta bort de övre grejerna samt fjädern, den sista muttern som håller själva dämparinsatsen går bra att lossa med en fet:
Posted: 2006-01-30 23:13:39
by Porrsche
Ta ur den gamla dämparinsatsen, oljan som kommer ut skall inte se ut så här:
Nu till det jobbiga, gör rent alla delar som skall monteras tillbaka, inte kul men det är inte kul att skruva med skitiga bitar.
Häll en liten skätt olja i det rengjorda benet:
Ta fram en ny fin dämpare, observera skillnaden i utseende:
Posted: 2006-01-30 23:20:04
by Porrsche
Stoppa ner den nya dämparen i Pärsson-benet, lite olja kommer förmodligen rinna ut, men det gör inget, dra åt den nya special-muttern som följde med dämparen:
På med genomslagsgummi och damask:
Sätt tillbaka fjäder & andra lösa delar:
Posted: 2006-01-30 23:25:15
by Porrsche
Sätt tillbaka hela paketet i bilen, var noga med att sätta camber-justerings bulten rätt så kanske framvagnen inte behöver justeras:
Upprepa denna procedur med den andra framdämparen och vips så har bilen fått helt andra köregenskaper.
Lycka till.
Posted: 2006-01-31 09:26:48
by patand
Jag vill göra denna tråden Sticky... men har tydligen inte den rättigheten...
Broberg eller Joakim får rycka in å det snaraste!
Posted: 2006-01-31 10:59:50
by emm
Denna tråd tackar jag för!
Vad satte du i för dämpare?
Posted: 2006-01-31 11:33:44
by Hakan
Riktigt stort tack Göran!
Ska nämligen byta främre dämpare nu snart så denna guiden kommer mycket väl till pass
Antar att det inte är allt för stor skillnad på 924:an?
Btw: Vad är det för olja man ska ha i och hur mycket?
Mvh Håkan
Posted: 2006-01-31 12:41:52
by Chriz75
Väldigt bra tråd med bra bilder och text!
Kan inte denna tråd flyttas till FAQ med HOWTO i subject och låsas ?
/Christian
Posted: 2006-01-31 12:59:29
by Porrsche
Sachs-dämparna har jag köpt av vår eminenta sponsor Utzon. Kan varmt rekommendera honom, stort kunnande, snabba leveranser, riktigt bra priser och serviceminded.
Har faktiskt ingen aning vilken olja man skall ha i eller hur mycket. Vad jag förstått är det viktigt att det är en vätska som fyller ut mellan insatsdämparen och Mac-Pärsson benet för värmeavledningens skull. Dock kunde jag inte hitta några specifikationer på detta. I Haynes manual står det typ: "lämna in till verkstad" så den var inte till mycket hjälp. Har även en liten handbok från Porsche med "alla" specar man behöver men där stod det inte heller någonting (kanske för att orginaldämparen är av en annan konstruktion).
Det går i väldigt lite olja, det mesta man har i pressas faktiskt ut när man sätter i dämparen. Skulle oljan bli varm och vilja expandera så borde det sippra ut vid muttern man drar fast allting med, den ser nämligen inte 100% tät ut. Om någon vet hur det skall vara så fyll gärna på med information.
Posted: 2006-01-31 13:15:34
by patand
Hakan wrote:Antar att det inte är allt för stor skillnad på 924:an?
Ingen alls vad jag vet...
Posted: 2007-08-15 15:01:23
by Bosse
Vad jag förstår så gäller detta sätt att byta insatsdämpare på tidiga bilar (fram till 86 och korta bärarmar)
Senare bilar är jag inte säker på men överfallet mellan dämpare och benet är pressad på plats och måste sågas/slipas bort för att få ur dämparen.
Jag tror att man monterar nya dämparen i benet medelst skruv mitt under dämparebenet.
En tydlig beskrivning på detta skulle vara fint här.
Bosse