Page 2 of 3

Re: Hur sänker man 944 i bak?

Posted: 2005-12-23 15:49:33
by emm
Bosse wrote:
Bosse wrote: Man kan göra en mindre sänknig genon att justera på exenterbulten på svärdet. Lossa lätt de två muttrarna för bultarna på svärdet. justera den bult som är exentrisk till så lågt som möjligt. Detta gör lite på höjden bak.
Bosse
Förtydligande med bild från manualen.
Image
Bosse
Tjohoo Bosse!
Tack för tipset, har fixat enligt bild nu och de blev riktigt bra! Bultarna satt "som satan"!

Min bil hängde ner där bak väldigt mycket. Detta forum äger!

Posted: 2006-02-11 04:07:16
by skillz
944_Driver wrote:Studera länkarna i inlägg nummer två så framgår allt om hur man gör.

//Magnus
Lyfter.

Då jag fortfarande undrar hur man får bort "täcklocket" som verkar vara gjort i någon plåt? för att kunna indexera om stavarna..
Eller är det något annat man måste pilla bort för att kunna justera ?
Tänkte borra hål på sidorna så man kan snurra på det utifrån..

Har förövrigt fattat mig på hur det funkar att sänka bilen när man väl börjar vrida..

Tänkte försöka ge mig an det här nu innan sommaren kommer..

Mvh

Posted: 2006-02-11 16:41:54
by Jon80
Är också väldigt sugen på att veta hur dessa lock sitter (läs Skillz inlägg, här ovan)

Posted: 2006-02-12 03:23:02
by 944_Driver
Lock och lock.. man får helt enkelt plocka ner hela härligheten och ta isär allt, då kan man dra ut stavarna och indexera om de. Det går inte att bara plocka bort den yttersta delen av 'röret' som staven sitter fast i ute på sidorna, hela bakvagen får tyvärr tas ner. Passa på att göra andra jobb i samma område, bränslerör mm som sittter illa till.

Ps, sa jag att man kan få göra jobbet flera gånger för att få det rätt i höjd :D :D Läs allt på paragon products techsession eller vad den nu heter.

//Magnus

Posted: 2006-02-12 11:02:03
by Pär Hylander
*#"*#¤*!¤§§ forumprogram (eller min dator eller SBT...) Jag postade ju svar på detta igår!!

Hursomhelst, för att indexera om stavarna räcker det att dra ut dom 5-6 cm, så locket behövs inte till det.

Ska man däremot byta stavar så är det lock eller demontage av bakvagn som behövs tror jag.

Posted: 2006-02-12 11:22:25
by Jon80
Skulle vara kanon med en liknande bild-spel som någon gjorde för att byta dämpare fram, fast för detta ämne *hint hint* ;)

Posted: 2006-02-12 15:50:00
by 944_Driver
Den här bilden får väl sägas förklara det mesta.

Image

Del nummer 25 är den man vill lossa, för att kunna få bort den måste nummer 16 tas bort och för att lyckas med det måste man lossa den från röret 1 och bilen. I mitt fall satt sedan stavarna skapligt fast i nummer 25 så det blev en del våld innan de släppte så jag kunde trycka i nya grövre doningar. Nått som man borde försökt byta i samma veva är de svampiga bussningarna runt nummer 25, de verkar dock inte säljas lösa..?

//Magnus

Posted: 2006-02-12 21:39:20
by skillz
Pär Hylander wrote:Hursomhelst, för att indexera om stavarna räcker det att dra ut dom 5-6 cm, så locket behövs inte till det.

Ska man däremot byta stavar så är det lock eller demontage av bakvagn som behövs tror jag.
Hur drar man ut dom då? =)
Eftersom jag uppfattar det som om att man inte behöver dra ner bakvagnen med ditt svar, för att indexera om?

Mvh

Posted: 2006-02-13 08:04:42
by Pär Hylander
skillz wrote:
Pär Hylander wrote:Hursomhelst, för att indexera om stavarna räcker det att dra ut dom 5-6 cm, så locket behövs inte till det.

Ska man däremot byta stavar så är det lock eller demontage av bakvagn som behövs tror jag.
Hur drar man ut dom då? =)
Eftersom jag uppfattar det som om att man inte behöver dra ner bakvagnen med ditt svar, för att indexera om?

Mvh
Man lossar svärdet och drar det utåt. Om det inte rostat fast så följer staven antingen med svärdet eller stanna kvar i tuben. Det är länge sen jag gjorde det så jag minns inte exakt.

För att indexera om dom måste dom inte ut helt, det räcker alltså att dom släpper från splinesen, och dom är nog inte längre än 5-6 cm

sänkning bak..

Posted: 2006-04-17 22:05:07
by Lasse
Om man nu kan vrida torrosionstavarna el vad de nu var man skulle vrida så att man sänker den. Blir bilen hårdare i dämparna då¨?

Re: sänkning bak..

Posted: 2006-04-17 22:28:44
by patand
Lasse wrote:Om man nu kan vrida torrosionstavarna el vad de nu var man skulle vrida så att man sänker den. Blir bilen hårdare i dämparna då¨?
Nej dämparnas hårdhet påverkas inte av detta. Däremot ligger man ju iom sänkningen närmare dämparnas maximala ihoptryckning och kanske därmed upplever en hårdare dämpning än tidigare.

....

Posted: 2006-04-17 22:43:22
by Lasse
U(pplever att mina dämpare e lite mjuka som det är nu, dock inte ur funktion men ändock.. Frågan är om de känns bättre om jag kan få ner den i backen, för den är nämligen högre än andra jag sett..

Posted: 2009-05-22 22:55:46
by Alriksson
en liten fråga bara, förstod inte riktigt hur man skulle skruva den där exentriska bulten. skall den skruvas innåt, eller utåt? Skruva in den max?

Posted: 2009-05-23 22:26:04
by Erol
Alriksson wrote:en liten fråga bara, förstod inte riktigt hur man skulle skruva den där exentriska bulten. skall den skruvas innåt, eller utåt? Skruva in den max?
Den är inte gängad i svärdet, vilket innebär att bara roterar i hålet, oavsett
vilket håll du drar åt.


/ Erol

Posted: 2009-07-20 12:52:20
by xanlar
Går det att omindexera stavarna genom att dra ut svärden 5cm utan att plocka ned bakvagnen?