Hur sänker man 944 bak?

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Hur sänker man 944 i bak?

Post by emm »

Bosse wrote:
Bosse wrote: Man kan göra en mindre sänknig genon att justera på exenterbulten på svärdet. Lossa lätt de två muttrarna för bultarna på svärdet. justera den bult som är exentrisk till så lågt som möjligt. Detta gör lite på höjden bak.
Bosse
Förtydligande med bild från manualen.
Image
Bosse
Tjohoo Bosse!
Tack för tipset, har fixat enligt bild nu och de blev riktigt bra! Bultarna satt "som satan"!

Min bil hängde ner där bak väldigt mycket. Detta forum äger!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

Post by skillz »

944_Driver wrote:Studera länkarna i inlägg nummer två så framgår allt om hur man gör.

//Magnus
Lyfter.

Då jag fortfarande undrar hur man får bort "täcklocket" som verkar vara gjort i någon plåt? för att kunna indexera om stavarna..
Eller är det något annat man måste pilla bort för att kunna justera ?
Tänkte borra hål på sidorna så man kan snurra på det utifrån..

Har förövrigt fattat mig på hur det funkar att sänka bilen när man väl börjar vrida..

Tänkte försöka ge mig an det här nu innan sommaren kommer..

Mvh
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

Post by Jon80 »

Är också väldigt sugen på att veta hur dessa lock sitter (läs Skillz inlägg, här ovan)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
944_Driver
Addict
Posts: 2255
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Post by 944_Driver »

Lock och lock.. man får helt enkelt plocka ner hela härligheten och ta isär allt, då kan man dra ut stavarna och indexera om de. Det går inte att bara plocka bort den yttersta delen av 'röret' som staven sitter fast i ute på sidorna, hela bakvagen får tyvärr tas ner. Passa på att göra andra jobb i samma område, bränslerör mm som sittter illa till.

Ps, sa jag att man kan få göra jobbet flera gånger för att få det rätt i höjd :D :D Läs allt på paragon products techsession eller vad den nu heter.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Post by Pär Hylander »

*#"*#¤*!¤§§ forumprogram (eller min dator eller SBT...) Jag postade ju svar på detta igår!!

Hursomhelst, för att indexera om stavarna räcker det att dra ut dom 5-6 cm, så locket behövs inte till det.

Ska man däremot byta stavar så är det lock eller demontage av bakvagn som behövs tror jag.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

Post by Jon80 »

Skulle vara kanon med en liknande bild-spel som någon gjorde för att byta dämpare fram, fast för detta ämne *hint hint* ;)
Last edited by Jon80 on 2006-02-12 16:01:15, edited 1 time in total.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
944_Driver
Addict
Posts: 2255
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Post by 944_Driver »

Den här bilden får väl sägas förklara det mesta.

Image

Del nummer 25 är den man vill lossa, för att kunna få bort den måste nummer 16 tas bort och för att lyckas med det måste man lossa den från röret 1 och bilen. I mitt fall satt sedan stavarna skapligt fast i nummer 25 så det blev en del våld innan de släppte så jag kunde trycka i nya grövre doningar. Nått som man borde försökt byta i samma veva är de svampiga bussningarna runt nummer 25, de verkar dock inte säljas lösa..?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

Post by skillz »

Pär Hylander wrote:Hursomhelst, för att indexera om stavarna räcker det att dra ut dom 5-6 cm, så locket behövs inte till det.

Ska man däremot byta stavar så är det lock eller demontage av bakvagn som behövs tror jag.
Hur drar man ut dom då? =)
Eftersom jag uppfattar det som om att man inte behöver dra ner bakvagnen med ditt svar, för att indexera om?

Mvh
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Post by Pär Hylander »

skillz wrote:
Pär Hylander wrote:Hursomhelst, för att indexera om stavarna räcker det att dra ut dom 5-6 cm, så locket behövs inte till det.

Ska man däremot byta stavar så är det lock eller demontage av bakvagn som behövs tror jag.
Hur drar man ut dom då? =)
Eftersom jag uppfattar det som om att man inte behöver dra ner bakvagnen med ditt svar, för att indexera om?

Mvh
Man lossar svärdet och drar det utåt. Om det inte rostat fast så följer staven antingen med svärdet eller stanna kvar i tuben. Det är länge sen jag gjorde det så jag minns inte exakt.

För att indexera om dom måste dom inte ut helt, det räcker alltså att dom släpper från splinesen, och dom är nog inte längre än 5-6 cm
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
User avatar
Lasse
Turbo-Poster
Posts: 611
Joined: 2004-05-06 10:29:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1991
Location: Strövelstorp
Contact:

sänkning bak..

Post by Lasse »

Om man nu kan vrida torrosionstavarna el vad de nu var man skulle vrida så att man sänker den. Blir bilen hårdare i dämparna då¨?
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25394
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: sänkning bak..

Post by patand »

Lasse wrote:Om man nu kan vrida torrosionstavarna el vad de nu var man skulle vrida så att man sänker den. Blir bilen hårdare i dämparna då¨?
Nej dämparnas hårdhet påverkas inte av detta. Däremot ligger man ju iom sänkningen närmare dämparnas maximala ihoptryckning och kanske därmed upplever en hårdare dämpning än tidigare.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
User avatar
Lasse
Turbo-Poster
Posts: 611
Joined: 2004-05-06 10:29:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1991
Location: Strövelstorp
Contact:

....

Post by Lasse »

U(pplever att mina dämpare e lite mjuka som det är nu, dock inte ur funktion men ändock.. Frågan är om de känns bättre om jag kan få ner den i backen, för den är nämligen högre än andra jag sett..
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp
Alriksson
NA-Poster
Posts: 28
Joined: 2009-04-20 11:17:57
Contact:

Post by Alriksson »

en liten fråga bara, förstod inte riktigt hur man skulle skruva den där exentriska bulten. skall den skruvas innåt, eller utåt? Skruva in den max?
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4317
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Erol »

Alriksson wrote:en liten fråga bara, förstod inte riktigt hur man skulle skruva den där exentriska bulten. skall den skruvas innåt, eller utåt? Skruva in den max?
Den är inte gängad i svärdet, vilket innebär att bara roterar i hålet, oavsett
vilket håll du drar åt.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Post by xanlar »

Går det att omindexera stavarna genom att dra ut svärden 5cm utan att plocka ned bakvagnen?
Andreas Larsen
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users