Hur sänker man 944 bak?

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
Message
Author
User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

Hur sänker man 944 bak?

#1 Post by skillz »

Hej!


Jag undrar hur man sänker bilen i bak. Kortare stötdämpare gör väl inte susen antar jag. Så det måste väl vara något annat man ska göra?


Mvh
Michel K
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#2 Post by Highway »

Du måste omindexera torisionsstavarna för det räcker inte med annan dämpare

läs denna artikel http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=66&c=4

och denna http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-06.htm
Last edited by Highway on 2005-08-24 20:01:04, edited 2 times in total.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

944_Driver
Addict
Posts: 2263
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

En sökning borde ge massor med svar om databasen är frisk. Annars finns det guider på nätet, kolla paragon products techsession.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by Joakim »

Varför säger man "i bak" för?
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2239
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur sänker man 944 i bak?

#5 Post by Bosse »

skillz wrote:Hej!


Jag undrar hur man sänker bilen i bak. Kortare stötdämpare gör väl inte susen antar jag. Så det måste väl vara något annat man ska göra?


Mvh
Michel K
Man kan göra en mindre sänknig genon att justera på exenterbulten på svärdet. Lossa lätt de två muttrarna för bultarna på svärdet. justera den bult som är exentrisk till så lågt som möjligt. Detta gör lite på höjden bak.
Bosse

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#6 Post by skillz »

Joakim wrote:Varför säger man "i bak" för?
Hur ska man annars säga? :) Hur som helst så förstod dom som svarade :)


Tack för svar! Uppskattas verkligen.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
Blozzard
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2005-07-30 22:02:57
Contact:

#7 Post by Blozzard »

Där bak säger man, inte i fram, inte i bak :P

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#8 Post by Adde_k »

vad är det för fel på i baken nu då!??! : D

EDIT: missförstå mig rätt nu för F-n =)
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2239
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur sänker man 944 i bak?

#9 Post by Bosse »

Bosse wrote:
skillz wrote:Hej!


Jag undrar hur man sänker bilen i bak. Kortare stötdämpare gör väl inte susen antar jag. Så det måste väl vara något annat man ska göra?


Mvh
Michel K
Man kan göra en mindre sänknig genon att justera på exenterbulten på svärdet. Lossa lätt de två muttrarna för bultarna på svärdet. justera den bult som är exentrisk till så lågt som möjligt. Detta gör lite på höjden bak.
Bosse
Förtydligande med bild från manualen.
Image
Bosse

User avatar
DJ
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2005-09-02 08:19:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#10 Post by DJ »

Brukar det sitta fast som berget, eller är det tämligen lätt att ta bort grejerna?
Daniel
Numera Porschelös

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

DJ wrote:Brukar det sitta fast som berget, eller är det tämligen lätt att ta bort grejerna?
Högkvalitetsberg.....

*Stora* verktyg och förbehandlning mer rostlösning rekommenderas.
Hylsa 3/4", förlängare 3/4", t-handtag 3/4", pallbock att stötta förlängaren emot och rör som förlängning till t-handtaget samt blocknyckel till muttern föreslår jag.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Mattias
S-Poster
Posts: 59
Joined: 2005-01-04 19:03:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#12 Post by Mattias »

Hej Svejs.

Läs på länken nedan:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... 0bdf8d6451

/Mattias

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#13 Post by skillz »

Nu har jag bytt stötdämpare och gav mig F-n på att jag skulle få loss bultarna och lyckas ändra på höjden och det gick bra :) Dock satt det som berget, precis som Pär Hylander sa.
Ska efterdra dom där bultarna sen. För det lär ju behövas.

Bilstein Clubsport stötdämparna var nog det hårdaste jag kännt på i en bil. Känns oerhört stötigt men det gynnade ändå väghållningen en hel del :)

Det där med torrisonsstaven och ta bort locket. Sitter det längst ut? Måste man ha något speciellt för att kunna vrida på torrsionsstaven så att säga?

Sänker man ytterligare en bit när man snurrar den medsols?
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

944_Driver
Addict
Posts: 2263
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#14 Post by 944_Driver »

Studera länkarna i inlägg nummer två så framgår allt om hur man gör.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

skillz wrote:Bilstein Clubsport stötdämparna var nog det hårdaste jag kännt på i en bil. Känns oerhört stötigt men det gynnade ändå väghållningen en hel del :)
Undrar om de kan vara hårdare än i min 931:a, det är det hårdaste chassie jag känt på, inklusive långloppsvolvon. 700lb/in är fjädrarna fram på min bil... tur man inte har den som pendlarbil då skulle man få njurskador... :roll:

Kul att du iaf märkte någon skillnad på väghållningen, vore ju synd annars att lägga ner massa pengar osså märker man inget. :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users