Justera höjden bak med torsionstavar
Posted: 2011-05-10 08:20:42
Tänkte att detta kan vara bra information att ha klistrat.
Via en länk som Berg gav i en annan tråd till Clarks Garage (http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-06.htm" onclick="window.open(this.href);return false;) så hittade jag en bra sammanfattning (längst ner på den länkade sidan) som jag här översatt till svenska. Bilden är länkad direkt från Clarks.
Via en länk som Berg gav i en annan tråd till Clarks Garage (http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-06.htm" onclick="window.open(this.href);return false;) så hittade jag en bra sammanfattning (längst ner på den länkade sidan) som jag här översatt till svenska. Bilden är länkad direkt från Clarks.
Vill man sänka 12 mm så vrider man alltså varje ände 2 splines. 3 splines för 18 mm osv.Clarks Garage wrote:Anta att vi står på förarsidan av bilen och tittar på torsionstubens ända och svärdet (spring plate = svärdet? (översättarens anmärkning)).
Om vi låter svärdet och karossfästet sitta kvar på yttre änden av torsionsstaven och roterar den inre änden en spline motsols så kommer änden på svärdet att höjjas och bilen sänkas med 65,5 mm. Om vi sen låter inre änden av torsionsstaven sitta fast i torsionstuben och vi roterar svärdet och karossfästet medsols så sänker vi änden på svärdet och höjjer därmed bilen med 59,7 mm.
Nettoresultatet av en sådan operation blir alltså en säkning på ca 6 mm.