Page 1 of 1

El fel guid

Posted: 2010-03-16 14:26:13
by Mats Jacobsson
Har sett att det är flera som har lite elfel på sina bilar. Detta brukar drabba bilar som står avställda på vintern mer en de bilar som används hela tiden.
Tänkte att vi kunde samla vår gemensamma erfarenhet i detta ämne på en plats.

Om inte detta var bra så kommer förmodligen moderatorn att ta bort eller flytta denna tråden.

Mät med voltmätare över batteriets plus o minuspol med motorn i gång. Du ska få ett värde på mellan 13,5-14,2V.
En frisk generator ska leverera allra minst 14V vid ca 1800rpm.
Får du inte det så byt landregulator alternativ kol

Eller för spänningsfall
Sätt voltmätaren mellan - på generatorn eller - på batteriet och sen i chassit. Visar den då tex 1 volt så har du en volts spänningsfall.

Eller dålig jordning
Ställ in mätaren på Ohm och mät motståndet.
Kolla jorden mellan batteri minus och kaross/motor/startmotor och lite annat som skall jordas Den skall visa 0 ohm annars har du dålig jordning.

Re: El fel guid

Posted: 2010-03-16 14:54:01
by makkanftw
Mats Jacobsson wrote:Mät med voltmätare över batteriets plus o minuspol med motorn i gång. Du ska få ett värde på mellan 13,5-14,2V.
Får du inte det så byt landregulator alternativ kol
Bra initiativ! Vill dock flika in och säga att en frisk generator ska leverera allra minst 14V vid ca 1800rpm.

Re: El fel guid

Posted: 2010-03-16 14:57:50
by Tux
Ang laddregulatorn så kan det ofta vara läge att byta lager och svarva till kopparn dit laddregulatorn går.

Jag lämnade bort min förra sommaren och fick allt fixat för en peng som var marginellt dyrare än vad laddregulatorn lös kostar på Meca. (har för mig jag betalade 1200kr eller så och regulatorn ligger på 1050kr)

Re: El fel guid

Posted: 2010-03-16 15:05:26
by Mats Jacobsson
makkanftw wrote:
Mats Jacobsson wrote:Mät med voltmätare över batteriets plus o minuspol med motorn i gång. Du ska få ett värde på mellan 13,5-14,2V.
Får du inte det så byt landregulator alternativ kol
Bra initiativ! Vill dock flika in och säga att en frisk generator ska leverera allra minst 14V vid ca 1800rpm.
Det är helt riktigt, men detta är tänkt som ett riktmärke när man är skälv och bilen går på tomgång. Men jag lägger till detta i listan :)

Re: El fel guid

Posted: 2010-03-17 08:55:27
by patand
Tux wrote:regulatorn ligger på 1050kr
Regulatorn (laddningsrelä menar jag då) kostar 199kr på Biltema... iaf till den generator som sitter på 924/931 (är det samma som sitter på 944orna?)

Re: El fel guid

Posted: 2010-03-25 00:38:59
by Johnny
patand wrote:
Tux wrote:regulatorn ligger på 1050kr
Regulatorn (laddningsrelä menar jag då) kostar 199kr på Biltema... iaf till den generator som sitter på 924/931 (är det samma som sitter på 944orna?)
De 944 med 115A generator tex S2 har betydlig dyrare laddregulator ca 1100:- på autoexperten. Men det finns kanske billigare även till den generatorn.

Re: El fel guid

Posted: 2010-03-25 01:11:27
by Johnny
Felsökning av generator.
Kontrollera: fläktremmens kondition och spänning, kabelanslutningarna på generatorn och batteriet, att spänning 12 V finns på generatorns anslutning B+

Tändning påslagen. Anslut testmejsel med glödlampa 4W (ej lys diod) mellan B+ och D+ på generatorn. Lyser testmejsel och slocknar helt vid start är generatorn ok. (lyser testmejsel inte är generatorn defekt)
(Om spänning finns är generatorn defekt. Diodfel!
Orsakas oftast av kortsluten D+ kabel till laddningslampan.
Byt generatorn.
Kontrollera kabeln hela vägen till lampan.)

Kontrollera att kabel till anslutning D+ har spänning 12 v vid tillslagen tändning. Vid avslagen tändning skall ingen spänning finnas.

Prova med en ny regulator

Anslut en extern jord förbindelse med hjälp av en startkabel som kopplas mellan generatorns hölje och minuspolen på batteriet.

Anslut en extern batteriplusmatning med hjälp av en startkabel eller kopplingskabel som kopplas mellan B+ anslutningen och + polen på batteriet.

Porsche 944/924 electrical system for dummies

Posted: 2010-05-19 00:05:41
by Johnny
Finns det behov av en enkel EL-felsökningsguide för 944?

Re: El fel guid

Posted: 2010-05-19 00:26:59
by Karl Birgander
zipfil funkar, zippa och ladda upp. Max 256 kb.

Re: El fel guid

Posted: 2010-05-19 00:46:53
by Johnny
Karl Birgander wrote:zipfil funkar, zippa och ladda upp. Max 256 kb.
tack, filen blev ändå för stor, får väl prova i morrn igen.
PS
snygg motorbild.

Re: El fel guid

Posted: 2010-05-19 06:19:39
by Berand
Jag kan rekommendera denna Bosch sida, där kan man bl. a. se vilka andra bilar som har samma del.
Det var via den här sidan som jag fick fram att min 931:a delade laddningsregulator med en uppsjö Audisar och då var det lätt att hitta en passande på Biltema.
Här är länken: http://ecat-online.bosch.de/toc/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: El fel guid

Posted: 2010-08-05 22:12:00
by QV_
[quote="makkanftw Vill dock flika in och säga att en frisk generator ska leverera allra minst 14V vid ca 1800rpm.[/quote]

För att vara korrekt så levererar en generator olika spänningar beroende på temperatur.
Är det varmt drygt 13V och kallt knappt 15V. Men rent pratkiskt en sommardag i Sverige över 14 Volt.....

/Janne

Hur spänningen varierar i förhållande till tempen varierar mellan tillverkarna......