Bygg om till brytarlöst tändsystem på din gamla 924a!

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
Post Reply
Message
Author
Bear84
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2009-03-16 23:11:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

Bygg om till brytarlöst tändsystem på din gamla 924a!

#1 Post by Bear84 »

haHA!

Nu är det klart! mitt nya fina brytarlösa tändsystem.

Efter två veckors tentaplugg två 25 årsfester och en bäverjakt.

Mitt receptet för att bygga ditt egna brytarlösa tändsystem lyder:

Ta en hel fördelare från en fyrcylindrig Audi 80/90/100 mellan 1980-1990 (audi 100 1980-87).

Ta även tändmodulen från samma bil eller köp på biltema.

Glöm inte att ta kontakten till fördelaren och modulen också, kontakt kan även hittas på Saab 900.

Det enda som behöver bytas nu är drevet på fördelaren. Prova att knacka ut den genomgående sprinten, går inte det får du borra loss den. Gör sedan likadant med din gamla fördelare och sätt dit det drevet på nya fördelaren. Bild 1.

Montera på bilen och njut en stund.

Borra fast den nya tändmodulen på ett smart ställe, tänk på att fästa den direkt mot plåt och kylpasta emellan då den har en tendens att bli varm. Jag satt den uppe till vänster i motorrummet.

Nu är det dax att bygga elkabel, när du tog kontakten från Audin/Saaben så såg du till att få med så långa kablar som möjligt. Det underlättar bygget i porschen då kablarna inte behöver vara så långa.

Skåda elschemat i bild 2. Små siffror är gjutna i plasten på tändmodulen och dess kontakt, siffrorna 1 till 7. Koppla dem så här:

1:an ska gå till spolens anslutning 1 eller "minussida",kolla detta ordentligt så att inte någon vänt på spolens 1 och 15.

2:an ska gå direkt till jord, tänk på att dra minst 1,5 mm2 här.

3:an ska gå till hallgivarens plussida på din nya fina fördelare, även här brukar ett litet plus vara ingjutet i plasten på givaren.

4:an är plus in i modulen och det ska du hitta på spolens plats 15, kolla så att denna punkt är spänningssatt med +12 när tändningen är igång.

5:an är hallgivarens minussida.

6:an är signal från hallgivaren.

7:an sägs vara till varvräknare, min går bara ut i friska luften.

Nu är det bara att plugga in och starta!

Delad tråd från denna: forum/viewtopic.php?t=18531&start=30&po ... highlight= .//Patrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Bear84
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2009-03-16 23:11:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#2 Post by Bear84 »

Om man är osäker på om det kommer fungera så kan man lätt bygga ihop det här systemet utanför bilen och provsnurra på fördelaren. Sätt ett tändstift direkt i spolens högspänningskabel och till minus på ett löst batteri.

sätt sedan:
1:an till 1 på spolen.
2:an till minus.
3, 5 och 6:an till hallgivaren.
4 till plus och 15.

snurra.

För att bara kolla hallgivaren så tar du bara bilbatteriet och kopplar + på + och - på -. Koppla sedan en multimeter mellan kabeln i mitten och minus, utslag ska då ges på displayen när luckan i fördelaren är "stängd".

Bear84
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2009-03-16 23:11:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#3 Post by Bear84 »

När du gör detta ha bilen i friläge och handbroms! se också till att rotorn i fördelaren står så lika som möjligt på den nya fördelaren som på den gamla innan du tog bort den, Digitalkamera är att föredra. Går bilen bra på tomgång så är den körbar, men ska det gasas ordentligt så är en riktig tändinställning att föredra.

Lycka till och välkommen till den transistorstyrda världen! /Björn

Goran
Turbo-Poster
Posts: 752
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#4 Post by Goran »

Imponerande och väldigt bra och lätt beskrivning. :d=:
Det finns nog en och annan ägare till pre80-924 som är dig evigt tacksam.
Detta borde lyftas till en stående tråd under Teknik och trim.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by Cédric »

hm, detta har jag funderat på länge, bara inte fått arslet ur vagnen. Har ju till och med en fördelare från en senare bil. Schysst guide !

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users