Page 1 of 1

Allmänt : Tips på tändstift?

Posted: 2004-09-10 10:28:41
by Mr Z
Jag vet att jag läst det någonstans men kommer inte ihåg var... Har försökt att söka men inte hittat nå´t...
Jag har för mig att det skall vara NGKBPR7ES om jag inte minns fel, men det gör man ju ganska ofta och vill därför höra efter...
Man brukar väl använda andra stift när man trimmat och höjt laddtrycket??? Vilka då?

/ Peter Z

Posted: 2004-09-10 12:02:23
by gurra
Stämmer bra, BPR7ES är populära för trimmade 951or!

De är en grad kallare än original. Man brukar börja med 8mm gap, men för bilar som ligger uppåt 400hk bör man nog gå ner till max 7 mm för att tändningen ska orka med.

Det är iofs ganska teoretiskt eftersom det är svårt att uppleva skillnaden men diverse bänkkörningar påvisar detta :)

Posted: 2004-09-10 17:13:25
by Corleone
Finns stift som passar våra (och andras...) bilar betydligt bättre än "vanliga" Ngk/Bosch. Nämligen Nippondenso Iridium. Om du har problem med misständningar med de vanliga stiften trots att du minskat avståndet ner till 0,6-0,7 så slipper du det med Nippondenso.

Dom lämnar ifrån sig en betydligt högre tändenergi. Hade själv misständningar vid 1,35 bar i ladd och bortåt 7000 rpm, även med 0,5 mm i avstånd på Bosch men det försvann helt med Nippondenso.

Problemen kommer med effekten/cylindertrycket. Har du inte problem med misständningar från orginalgrejerna så har du sannolikt inte den effekten du tror. Det kan ju skilja rejält med effekt vid samma laddtryck beroende på alla "runtomkringgrejer".

Stiften har en kamrat till mig som kör turbomotorer i bromsbänk mest hela dagarna tipsat mig om. Han säger att skillnaden t.o.m. är mätbar i bänken. Stiftet har beteckningen IW22 och motsvarar då 7 i Ngk och 5 i Bosch. Lite dyrare stift men givetvis värda varenda krona!

Posted: 2004-09-10 19:29:52
by FekZen
På en 944 n/a då?

Mvh Fekz.

Posted: 2004-09-10 19:55:26
by Corleone
FekZen wrote:På en 944 n/a då?

Mvh Fekz.
Lämpligt med ett steg varmare stift, Nippondenso IW21. Motsvarar Bosch 6 och Nkg 6. Bosch stift blir kallare desto lägre siffra, med Ngk är det tvärtom precis som Nippon. Med Bosch och Ngk blir det så att "de möts" på sifran 6.

Kör du mest på gata eller kanske en Pcs träff så välj inte för kalla stift. Man bör inte ha för kalla stift på en turbo heller, runt Ngk 7, Bosch 5 eller Nippon 22. Kör du fullt hela tiden på tex bana kan du gå 1 steg mot kallare. Men dom allra flesta av oss ska nog inte välja kallare. Viktigt att se till att man har ett AFR på ej över 12,7, (0,87 i Lambda värde) så det inte går för varmt på grund av mager blandning på full spruta (turbo).

Posted: 2004-09-11 11:59:06
by MikeK2
Hej

Vart finns dessa stift att köpa

Mvh

Posted: 2004-09-11 12:26:00
by Corleone
MikeK2 wrote:Hej

Vart finns dessa stift att köpa

Mvh
Mekonomen beställer hem.