Allmänt : Tips på tändstift?

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
Locked
Message
Author
User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

Allmänt : Tips på tändstift?

#1 Post by Mr Z »

Jag vet att jag läst det någonstans men kommer inte ihåg var... Har försökt att söka men inte hittat nå´t...
Jag har för mig att det skall vara NGKBPR7ES om jag inte minns fel, men det gör man ju ganska ofta och vill därför höra efter...
Man brukar väl använda andra stift när man trimmat och höjt laddtrycket??? Vilka då?

/ Peter Z
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by gurra »

Stämmer bra, BPR7ES är populära för trimmade 951or!

De är en grad kallare än original. Man brukar börja med 8mm gap, men för bilar som ligger uppåt 400hk bör man nog gå ner till max 7 mm för att tändningen ska orka med.

Det är iofs ganska teoretiskt eftersom det är svårt att uppleva skillnaden men diverse bänkkörningar påvisar detta :)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#3 Post by Corleone »

Finns stift som passar våra (och andras...) bilar betydligt bättre än "vanliga" Ngk/Bosch. Nämligen Nippondenso Iridium. Om du har problem med misständningar med de vanliga stiften trots att du minskat avståndet ner till 0,6-0,7 så slipper du det med Nippondenso.

Dom lämnar ifrån sig en betydligt högre tändenergi. Hade själv misständningar vid 1,35 bar i ladd och bortåt 7000 rpm, även med 0,5 mm i avstånd på Bosch men det försvann helt med Nippondenso.

Problemen kommer med effekten/cylindertrycket. Har du inte problem med misständningar från orginalgrejerna så har du sannolikt inte den effekten du tror. Det kan ju skilja rejält med effekt vid samma laddtryck beroende på alla "runtomkringgrejer".

Stiften har en kamrat till mig som kör turbomotorer i bromsbänk mest hela dagarna tipsat mig om. Han säger att skillnaden t.o.m. är mätbar i bänken. Stiftet har beteckningen IW22 och motsvarar då 7 i Ngk och 5 i Bosch. Lite dyrare stift men givetvis värda varenda krona!
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#4 Post by FekZen »

På en 944 n/a då?

Mvh Fekz.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#5 Post by Corleone »

FekZen wrote:På en 944 n/a då?

Mvh Fekz.
Lämpligt med ett steg varmare stift, Nippondenso IW21. Motsvarar Bosch 6 och Nkg 6. Bosch stift blir kallare desto lägre siffra, med Ngk är det tvärtom precis som Nippon. Med Bosch och Ngk blir det så att "de möts" på sifran 6.

Kör du mest på gata eller kanske en Pcs träff så välj inte för kalla stift. Man bör inte ha för kalla stift på en turbo heller, runt Ngk 7, Bosch 5 eller Nippon 22. Kör du fullt hela tiden på tex bana kan du gå 1 steg mot kallare. Men dom allra flesta av oss ska nog inte välja kallare. Viktigt att se till att man har ett AFR på ej över 12,7, (0,87 i Lambda värde) så det inte går för varmt på grund av mager blandning på full spruta (turbo).
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

MikeK2
NA-Poster
Posts: 35
Joined: 2004-04-20 21:13:31
Contact:

#6 Post by MikeK2 »

Hej

Vart finns dessa stift att köpa

Mvh

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#7 Post by Corleone »

MikeK2 wrote:Hej

Vart finns dessa stift att köpa

Mvh
Mekonomen beställer hem.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users