Page 1 of 1

Howto: Turbobyte 931 - the hard way

Posted: 2008-05-12 08:57:15
by notetoself
Man kan göra det på två sätt.

Alt 1:
1. Lämna bort bilen till en verkstad.
2. Fika.
3. Hämta bilen.



Alt 2:
Läs-detta-först:
Detta guiden är till för dig som är lite lat och gillar utmaningar. Det går förmodligen att göra detta enklare genom att sänka framvagnsbalken etc, men det är alltså inget måste. Räkna dock med en hel dag och en hel del scratches and bruises.

1. Palla upp bilen.
2. Dränera oljan.
3. Plocka bort luftfilterboxen.
4. Lossa K-jet från sin hållare, följdaktligen även slangklämman till gummislangen på undersidan. Vik undan K-jet.
5. Lossa allt mellan spjällhus och turbon.
6. Lägg dig på rygg.
7. Lossa avgassystemet från wastegate och turbo.
8. Lossa slangarna till oljekylaren (2 stora) från oljefilteradaptern. (Det kommer rinna en del olja här.) Vik undan dessa.
9. Lossa oljetilloppet till turbon. Detta är ett mindre rör som lossas i båda ändarna, dvs både från turbokonsollen och från oljefilteradaptern. Detta är lättare än det låter.
10. Lossa oljereturen från turbon. Den stora muttern på röret först (kan behöva stort verktyg typ rörtång), lossa sedan de två mindre bultarna som ansluter mot turbon. Lossa sedan den stora muttern helt och har du förstått vad jag skrivit så bör du ha en aluminiumbit och två bultar i handen.

11. Nu börjar det krångliga. Turbon bör nu vara helt "frilagd". Har du inte tagit bort gummibälgen på sugsidan etc så gör det nu. Vi behöver allt space vi kan få. Har du inte pluggat öppna oljeanslutningar etc - gör det.
12. Tubon sitter i en liten töntig alu-konsoll. Man ser den tydligt vid oljetilloppet eftersom oljetilloppet går genom denna. På var sida om oljetilloppet (som du lossat tidigare) finns två "insexmuttrar". De är sjukt bökiga att komma åt - men gör det ändå. Ge dig inte.
13. Nu ska vi lossa själva konsollen. Den sitter med MAX fyra bult, en i varje hörn. Har någon bytt turbon förut så är det förmodligen mindre än fyra. För att underlätta för dig så kan du ta bort 2/3 bultar på grenrörsflänsen, och lossa den tredje - inte helt dock, så du kan jucka lite på turbon.
14. Har du fått loss alla bultarna till konsollen? Duktigt. Då kan du släppa den tredje muttern på grenrörsflänsen. Nu bör turbon var lös.
15. Jiggla ut konsollen, lägg undan den.
16. Nu kommer det svåra momentet: Ta ut turbon. Jag tog ut den över framvagnsbalken - ner under K-jet. Man får testa lite men det var inga större problem. Se bara till att slangarna till oljekylet är ur vägen.

17. Gör rent, se dig om - montera i omvänd ordning.