Page 1 of 1

Byte av kamaxelkjeda på S2 (och 968 som är snarlikt)

Posted: 2008-01-30 10:36:54
by patand
931Melander wrote:Lägger in länk till teknik & trim där bilder syns, annars följer här beskrivning på arbetet:


http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... mkedjebyte



Eftersom att ingen svarat och jag har bytt kedja så lägger jag upp ett "Så här gjorde jag och det fungerade bra, och bilen går efteråt också", inlägg!

Det finns egentligen två orsaker till att byta kedja: Risken att den går av är högre desto mer nött kedjan blir såklart. Men en BRA anledning till att byta kedja är att en nött kedja får FEL avstånd mellan länkarna och således passar inte kedjan exakt mot kedjehjulen på kamaxlarna. = nöter kamaxeldrev och risken för kedjehaveri och kedjehjulshaveri ökar.



1. Beställ alla grejer - Kedja, övre och undre sträckarplaster (OBS! 928 art nr.), ventilkåpspackning inkl. 4 st packningar runt tändstiftshål.

2. Demontera:
Tändfördelare inkl. tändhattar
Ventilkåpa (tog ej bort bränsleslangar, vilket står i Mek.handbok PDF) Kåpa över kamrem så att sträckaren blir åtkomlig.

3. Dra runt motorn så att märke på kamdrev stämmer mot märket i alu. kåpan som sitter över kamdrevet. (sitter en 1x3 cm gummiplupp över hålet)
Kontrollera så att vevaxeln står i = 0 -läge (i övre bakkant mot torpedväggen på bilens vänstra sida är märket)

4.MÄRK UPP ALLA AXLAR:
Märk kamdrevets pos med ett jack i kåpan bakom kamdrevet.
Märk kammarnas pos. mot toppen (gjorde ett jack med en kniv i framkant på toppen och ett jack på varje kamaxel.)

5. Ta bort kåpan över kamdrevet och rotorn.

6. MÄRK UPP:
Ristade ett jack vid varje skruvhål var tändfördelaren suttit mot kamdrevet.
Dra in M5 x 20mm skruvar som låser drevet (bara för att inte skada kilspåret)


7. Släpp på remspännaren (mutter o skruv) och ta bort skruven. Slacka remspännaren så mycket det går och lås muttern. Lägg av kamremmen.

8. Lossa skruven i kamdrevet vilken har vanlig högergänga. (håll mot med en 32 ringnyckel i stora brickan) " Jag fick inte loss den så jag tog mutterdragaren med 32 hylsa och drog loss den"

9. Lossa de små M5 skruvarna.

10. Demontera oljeröret till kamkedjesträckaren. OBS! Tappa inte brickorna på undersidan banjobultarna.

11. Kamkedjesträckaren plockas enklast bort genom att trycka ner den med baksidan på en hammare eller dyl. och sedan stoppa en ståltråd i varje låshål. Sedan skruvar man bort den.

12. Lossa alla kamaxelöverfall. OBS! Det är viktigt att lossa lite åt gången på varje överfall så att man inte "böjer" kamaxeln. Överfallen är märkta, men ställ dem i ordning.

13. Lyft kammarna i bakkant och trä av den gamla kedjan och på med den nya. Om man inte snurrar kammarna så är de rätt justerade på kuggarna. Det är 2 blå plattor på kedjan vilka ska vara uppåt och frammåt.
(tror att det egentligen bara har betydelse på 968 med variokam och ev. om man gör ett nymontage och inte märkt upp var det ska sitta. Det fins ett mått mellan plattorna på 113 mm som har betydelse men jag vet inte vad.)

14. Lägg en droppe olja i lagerbanan och dra fast överfallen. OBS! Samma sak gäller att dra lite på varje överfall och gå flera varv.
ÅTDRAGNING: 20Nm

15. Sätt fast sträckaren och släpp ståltråden. Glöm ej oljeröret. Kammarna ska nu stå mot märkena du gjort.

16. Trä på kamaxeldrevet och ställ in justeringen mot ritsmärkena i skruvhålen. Lås drevet med 3 st. M5 x 20mm.

17. Dra fast kammdrevet med centrumskruven. Håll mot med 32 PU nyckel.
ÅTDRAGNING: 65 Nm

18. Kontrollera märkningen på kamdrevet mot jacket i bakre kamdrevskåpan. (det är för detta moment jag märkte i bakre kåpan)
Sätt på kamremmen.

19. Släpp på remspännaren och sätt dit skruven. DRA FAST SKRUV O MUTTER. Glömmer du detta så slackar remmen o kuggar om...

20. Dra runt motorn (2 varv) med en 24 hylsa på vevaxeln. Så att du ser att det inte tar ihop nån stans. (billigare sätt än att starta)

21. Montera fast kåporna, rotorn och tändfördelaren.