Page 2 of 3

Posted: 2007-05-22 11:37:43
by Karl Birgander
Freddan wrote:Jag menar bara att S2:or är ganska "vanliga" i trafiken när man är ute och kör osv.

Fredrik
Hur ser du, förutom på ett ev. märke bak att det är en S2? Kan ju vara en enligt ovan statistik betydligt vanligare 944 Turbo.

Posted: 2007-05-22 12:27:16
by bill b
Ni som har felreggade S2:or eller andra modeller, har ni billigare försäkring etc. pga det?

Posted: 2007-05-22 12:34:39
by Pehr Johnsson
Inte så lätt att veta då jag jag inte har något att jämföra med.

Posted: 2007-05-22 13:20:07
by Maxx
patand wrote:Du har nog rätt Michael, undrar bara vilka garage de står i, skulle gärna köpa på mig en 931a till framöver för att rädda undan skrotdöden... :)
Sno inte mitt perfekta exemplar bara! (som jag hoppas på att hitta vid lämpligt tillfälle i framtiden). :wink: :mrgreen:

Posted: 2007-05-22 13:35:13
by patand
Maxx wrote:Sno inte mitt perfekta exemplar bara! (som jag hoppas på att hitta vid lämpligt tillfälle i framtiden). :wink: :mrgreen:
Jag tror jag vet var det står en 924 Turbo nära dig som behöver få komma ut och rulla på vägarna... ;) När ska du få fart på den?! :twisted:

Posted: 2007-05-22 17:54:44
by Mikael Evertsen
NineFourFour wrote:VV har fel!!! Jättemånga S2:or inkl. min är felreggad som "S" med 163 Hk.
Det verkar ju konstigt :roll: . Hur kan detta blivit fel? Är det importerade bilar som kan ha blivit fel. Det skulle ju vara konstigt om man gick och köpte en ny bil av en viss modell och fick ett registreringsbevis för en annan utan att reagera. Många här på forumet verkar ju tro att vägverket har fel. Jag kan förstå det står coupé i stället för 968 CS och att det påverkar sökningen, men det totala antalet bilar borde ju stämma. Jag ska prova att kontakta vägverket igen och höra om jag kan få totalsumman för 924, 944, 928 och 968. Om det går så borde det ju framkomma om det fattas modeller i förra listan.

Jag tror dock inte att man kan utgå ifrån vad man ser på vägarna. Det har ju lite att göra med om man använder bilen som bruksbil eller fintväderbil.

Posted: 2007-05-22 18:00:51
by Bosse
mevert931 wrote:
NineFourFour wrote:VV har fel!!! Jättemånga S2:or inkl. min är felreggad som "S" med 163 Hk.
Det verkar ju konstigt :roll: . Hur kan detta blivit fel? Är det importerade bilar som kan ha blivit fel. Det skulle ju vara konstigt om man gick och köpte en ny bil av en viss modell och fick ett registreringsbevis för en annan utan att reagera. Många här på forumet verkar ju tro att vägverket har fel. Jag kan förstå det står coupé i stället för 968 CS och att det påverkar sökningen, men det totala antalet bilar borde ju stämma. Jag ska prova att kontakta vägverket igen och höra om jag kan få totalsumman för 924, 944, 928 och 968. Om det går så borde det ju framkomma om det fattas modeller i förra listan.

Jag tror dock inte att man kan utgå ifrån vad man ser på vägarna. Det har ju lite att göra med om man använder bilen som bruksbil eller fintväderbil.
Det skulle vara toppen om det gick.
Bosse

Posted: 2007-05-22 18:54:10
by Pehr Johnsson
mevert931 wrote:
NineFourFour wrote:VV har fel!!! Jättemånga S2:or inkl. min är felreggad som "S" med 163 Hk.
Det verkar ju konstigt :roll: . Hur kan detta blivit fel? Är det importerade bilar som kan ha blivit fel. Det skulle ju vara konstigt om man gick och köpte en ny bil av en viss modell och fick ett registreringsbevis för en annan utan att reagera. Många här på forumet verkar ju tro att vägverket har fel. Jag kan förstå det står coupé i stället för 968 CS och att det påverkar sökningen, men det totala antalet bilar borde ju stämma. Jag ska prova att kontakta vägverket igen och höra om jag kan få totalsumman för 924, 944, 928 och 968. Om det går så borde det ju framkomma om det fattas modeller i förra listan.

Jag tror dock inte att man kan utgå ifrån vad man ser på vägarna. Det har ju lite att göra med om man använder bilen som bruksbil eller fintväderbil.
Jag upptäckte innan jag köpte min bil att det inte stämde och blev lite skraj att säljaren försökte blåsa mig genom att lura på mig en "S" med S2-front. Nu var det ju så utan tydligen så slarvar dom ordentligt på vägverket när dom reggar nya bilar.

Om du tittar på din lista med vetskapen om att 944S är en ganska ovanlig bil och 944 S2 var en storsäljare så märker man snabbt stt nått är fel.

Jag hittade någonstans en lista med olika sätt som Vägverket lyckas stava Chevrolet på, det var väldigt underhållande. :D :D :D

Posted: 2007-05-22 23:38:15
by Maxx
patand wrote:
Maxx wrote:Sno inte mitt perfekta exemplar bara! (som jag hoppas på att hitta vid lämpligt tillfälle i framtiden). :wink: :mrgreen:
Jag tror jag vet var det står en 924 Turbo nära dig som behöver få komma ut och rulla på vägarna... ;) När ska du få fart på den?! :twisted:
Var ju tänkt till helgen ... :roll: (Återkommer om det i "rätt" tråd.)

Har tyvärr haft för mycket jobb ... eller tyvärr, massor av jobb = mer pengar till bilen. Så "före semestern" är målet nu. Fast så perfekt är inte det exemplaret. Snart i gott körbart skick är tanken. Några skönhetspris kommer den inte att vinna. :mrgreen: Det får komma senare ... fast i annan form. Är så sjukt körsugen nu.

Posted: 2007-05-23 09:21:00
by claves
Vet att det finns 250Hk turbosar som är reggade som 220Hk. Så söker man på effekt för att särskilja bilarna så är det döfött..

/Claves

Posted: 2007-05-23 09:37:36
by Freddan
Karl Birgander wrote:
Freddan wrote:Jag menar bara att S2:or är ganska "vanliga" i trafiken när man är ute och kör osv.

Fredrik
Hur ser du, förutom på ett ev. märke bak att det är en S2? Kan ju vara en enligt ovan statistik betydligt vanligare 944 Turbo.
Okej då :oops: ....... jag menar givetvis dom bilarna med dekaler eller dom man stannat och pratat med ägarna.

Sen om vissa bilar är dekaltrimmade som jag sett vet jag inte :wink:

Fredrik

Posted: 2007-05-23 10:18:01
by Per Huzell
Jaha, så enda sättet att få ordning på detta är att gå via chassi-nummer.

Du kan inte få en lista med alla chassinummer då?
Mha av ex.vis Peter Morgans bok kan någon som känner sig manad att plocka fram vad det är för bilar.

Posted: 2007-05-23 13:26:26
by Bosse
Per Huzell wrote:Jaha, så enda sättet att få ordning på detta är att gå via chassi-nummer.

Du kan inte få en lista med alla chassinummer då?
Mha av ex.vis Peter Morgans bok kan någon som känner sig manad att plocka fram vad det är för bilar.
Det blir ju ett otroligt jobb. Chassinummer på alla Porsche i Sverige :!: :!:
Eller kanske på Porsche 924 / 944 / 968 / 928 :?:

Även Chassinummer behandlas olika hos VV.
Här är två olika 968CS:
ZZZ96ZPS815649
WP0ZZZ96ZPS815098

Många har utelämnad WP0.

Sedan är nog Chassinummer svårt då det betraktas likställt med namnuppgift.
Bosse

Re: Lista över frontmotorer i sverige

Posted: 2007-05-23 16:53:41
by Mikael Evertsen
Nu har jag fått nya siffror från min nya bekantskap på VV. Hon höll med om att det kunde vara så att det blev fel i stavningar och modellbeteckningar vid nyregistrering och detta gjorde att sökningar blev fel. Nu har vi i alla fall fått totalsummor på modellerna i stället och denna lista skall stämma bättre.

924 = 1567st
944 = 1729st
928 = 1152st
968 = 183 st

Nu kan man ju få en bättre överblick och jämför man med gamla listan
finns det ju mörkertal som kan vara felregistreringar och stavfel.

Gamla listan:
Variant - Totalt - Avst - Påst
924 - 713 - 523 - 190
924 S - 84 - 38 - 46
924 T - 226 - 181 - 45
944 - 1047 - 403 - 644
944 S - 290 - 83 - 207
944 T - 380 - 161 - 219
944 S2 - 167 - 40 - 127
928 - 727 - 392 - 335
928 S - 670 - 387 - 283
928 S4 - 205 - 93 - 112
928 GT - 91 - 30 - 61
928 GTS - 64 - 17 - 47
968 - 71 - 15 - 56
968 CS - 23 - 4 - 19

Posted: 2007-05-23 21:36:12
by JDr
Om man räknar den gamla listan så är ju totalen 1884 på 944.