Page 1 of 3

Lista över frontmotorer i sverige

Posted: 2007-05-21 15:37:05
by Mikael Evertsen
Nu har jag fått listan från Vägverket! :D
Som någon sa tidigare får man ta påställda och avställda med en
nypa salt eftersom en del förmodligen kommer att ställas på närmaste tiden. Det ger dock en inblick i hur många vi är. Håll till godo: :wink:

Variant - Totalt - Avst - Påst
924 - 713 - 523 - 190
924 S - 84 - 38 - 46
924 T - 226 - 181 - 45
944 - 1047 - 403 - 644
944 S - 290 - 83 - 207
944 T - 380 - 161 - 219
944 S2 - 167 - 40 - 127
928 - 727 - 392 - 335
928 S - 670 - 387 - 283
928 S4 - 205 - 93 - 112
928 GT - 91 - 30 - 61
928 GTS - 64 - 17 - 47
968 - 71 - 15 - 56
968 CS - 23 - 4 - 19

PS. Visste inte om det gck att skapa en HTML tabell, så det fick bliså här.

Posted: 2007-05-21 15:49:22
by Pehr Johnsson
Har inte Bosse ett 40-tal CS i sin lista??

Posted: 2007-05-21 16:27:40
by Bosse
NineFourFour wrote:Har inte Bosse ett 40-tal CS i sin lista??
Den listan är nog inte att lita på. Tyvärr.
Jag har 52 svenskreggade 968CS i registret.
Men!!!!
Många av dessa är inte registrerade som 968CS hos VV. Utan endast som 968.
Men det finns ca 180 968 totalt i landet så något är fel i uppgifterna.
Är det cabbar som saknas? Nej, för i så fall skulle det finnas ca 100 st 968 cab och endast ca 30 vanliga 968 cupe i Sverige.
När det gäller 968 så tror inte jag på uppgifterna från VV.
Bosse

Posted: 2007-05-21 16:42:48
by Björn.C
Oh, min bil är ovanlig bara 84 st 924 S, kan det stämma?

Re: Lista över frontmotorer i sverige

Posted: 2007-05-21 17:41:35
by Bosse
mevert931 wrote:Nu har jag fått listan från Vägverket! :D
Som någon sa tidigare får man ta påställda och avställda med en
nypa salt eftersom en del förmodligen kommer att ställas på närmaste tiden. Det ger dock en inblick i hur många vi är. Håll till godo: :wink:


PS. Visste inte om det gck att skapa en HTML tabell, så det fick bliså här.
Bra jobbat med lista :lol: Kanonroligt att se.

Kanske blir det lite fel när man söker på t,ex Porsche 968 CS.
Då många CS står som: PORSCHE 968 COUPE
Det är bara de bilar som just fått den helt rätta beteckningen hos VV som kommer med.
Om man gör en sökning på PORSCHE 968 * så kanske alla 968 kommer med
Bosse

Posted: 2007-05-21 20:12:11
by patand
Hmmm undrar varför så få 924 Turbo är påställda... de borde ju inte vara mer sommarbil än andra. Men kanske beror det på åldern att många står avställda för att de är risiga... :(

Posted: 2007-05-21 21:26:07
by Mikael Evertsen
patand wrote:Hmmm undrar varför så få 924 Turbo är påställda... de borde ju inte vara mer sommarbil än andra. Men kanske beror det på åldern att många står avställda för att de är risiga... :(
Jag såg det också. Kan det vara så att många bara går bana och inte är vägreggade? Det skulle förklara en hel del. Sen är det säker som du säger, det är en bil som ofta får mycket stryk så det står säkert ett antal halvlik runt om i landet. En sak är säker, ni som har 931:or kvar i orginalskick gör nog klokt i att vårda dom.

Posted: 2007-05-21 22:23:49
by JDr
Tycker alla siffror känns lite låga?

Posted: 2007-05-21 22:27:03
by Maxx
Min personliga intryck är att många 924 turbo är halvrisiga bilar som står undanstoppade i garage i väntan på renovering när ägaren går i pension.

Tror inte det är så många yngre som äger en 924 turbo idag ... de är inte lika coola som en Nissan 200 SX. Det ska vara japsbil idag. :wink: För 15 år sen tror jag det såg annorlunda ut och att det var då många av 931:orna fick som mest stryk. :)

Posted: 2007-05-22 08:02:19
by patand
Du har nog rätt Michael, undrar bara vilka garage de står i, skulle gärna köpa på mig en 931a till framöver för att rädda undan skrotdöden... :)

Posted: 2007-05-22 08:24:30
by Freddan
Verkar konstigt att det finns visst bara 167 S2:or och 290 S:er.

Tittar man på Blocket så dräller det av S2:or men knappt några S.... varför???

VV borde ju ha rätt!!
Fredrik

Posted: 2007-05-22 08:42:33
by Pehr Johnsson
VV har fel!!! Jättemånga S2:or inkl. min är felreggad som "S" med 163 Hk.

Posted: 2007-05-22 08:50:09
by Cédric
Jag tror också att dom flesta 931orna är rätt härjade. Typ som min (tur att jag tog hand om den :)). Det är väl ungdomar som köpte dom när dom blev billiga, sen kördes skiten ur dom och dom blev stående bortglömda och lätt uppspöade. Men 45st påställda verkar lite. Men det kan stämma. Inte många gånger man ser en turbo.

Posted: 2007-05-22 09:34:59
by patand
Vanliga 924 är ju betydligt ovanligare i trafiken än 944or om man ska tro VV och det stämmer också med hur ofta man ser de olika modellerna tycker jag. 924or är en raritet... :)

Tittar man på karossmodeller så är det drygt 4 gånger fler 944or(944, S, S2, Turbo) påställda än 924or, inte så konstigt att man oftare ser "widebody" varianten alltså. :)

Posted: 2007-05-22 11:33:24
by Freddan
NineFourFour wrote:VV har fel!!! Jättemånga S2:or inkl. min är felreggad som "S" med 163 Hk.
Då har dom ingen vidare koll alltså, för det verkar helkonstigt att det skulle finnas 123 fler S än S2. Men det kan ju vara en förklaring.

Jag menar bara att S2:or är ganska "vanliga" i trafiken när man är ute och kör osv.

Fredrik