Modell : 944 S2 1989-1992

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6039
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Maxx »

Masse wrote:
NineFourFour wrote: Vad jag vet så är det inte samma Design 90 fälgar på Turbo och S2. De ska vara smidda på Turbo vilket det inte är till S2 samt att Turbo fälgarna är bredare. (hoppas jag inte är ute och cycklar...)
Fälgarna är bredare på turbon, jag har lusläst mina kataloger (89/90)
och tror du har rätt att det finns 2 varianter.

1989 års (UK) katalog:
944 S2, 7J x 16 front, 8J x 16 rear, light alloy, forged.
turbo, 7J x 16 front, 9J x 16 rear, light alloy, forged.
Inte specat vilken design, men bilder på S2 coupe med Design 90,
och S2 cabriolet med CS Design.

1990 års (UK) katalog:
Pressure cast light alloy `Design 90`wheels.
944 S2, 7J x 16 front, 8J x 16 rear.
turbo, 7,5 x 16 front, 9J x 16 rear.
Alla bilder i katalogen med Design 90 fälgar.

Är det bara en lek med ord eller är det olika sätt att göra fälg på?

Ju mer jag tittar på CS Designen desto läckrare blir de.

/Masse
Har du lust att scanna eller ta en bild på fälgbilderna i katalogerna? Jag tror jag har missuppfattat fälgnamnen helt och hållet. :roll:

Är CS Design detsamma som vad de flesta (inklusive mig) kallar för smidda Design 90?

Image Image Image
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Post by Pehr Johnsson »

Max: det bör vara mitten alternatvivet! Jag fick bilder från "Jan-Eric" på hans bil som hade smidda fälgar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
User avatar
Masse
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2005-01-26 16:58:19
Bilmodell: 924 S -88
Location: Upplands Väsby
Contact:

Post by Masse »

Jag tror den vänstra är CS Design och att den högra är Design 90 som
även fanns på 964an.
Den mittersta är nog en variant av Design 90, som fanns på turbo S.
Jag har ju haft fel förr...

Fast det har ju alltid varit möjligt att utrusta Porschar på alla möjliga vis!

Katalogen:
Forged Alloy "Disc" Design Wheels
Porsche 944 models may be specified with forged alloy, 928-style, "disc"
design road wheels. These road wheels are visually distinctive and are
available with appropriate tyres to enhance sporting performance.

Kanske ngn med turbo S eller 928 vet mer?
Maxx, ngn vänlig själ har redan lagt ut 1989års katalog:
http://members.rennlist.com/944turbos/

/Masse
PCS 5076B
924 S-88 "Felstyrd" -Såld
944 S2-90 -Såld
User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6039
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Maxx »

Masse wrote:Jag tror den vänstra är CS Design och att den högra är Design 90 som även fanns på 964an. Den mittersta är nog en variant av Design 90, som fanns på turbo S. Jag har ju haft fel förr...
Då tror du samma som jag gör ... bara det att jag börjat undra över vilka som verkligen är CS Design-fälgarna.
Fast det har ju alltid varit möjligt att utrusta Porschar på alla möjliga vis!

Katalogen:
Forged Alloy "Disc" Design Wheels
Porsche 944 models may be specified with forged alloy, 928-style, "disc"
design road wheels. These road wheels are visually distinctive and are
available with appropriate tyres to enhance sporting performance.

Kanske ngn med turbo S eller 928 vet mer?
Det är antagligen denna fälg?

Image
(OT: Samma fälg användes tlll 931:ans S-paket, 6Jx16)

Kollade lite i PET och fälgen ovan var M030-option för 944 -88 och tydligen även standard för Turbo S(?). Hm ... Jag känner mig förvirrad. :mrgreen:

Det kanske är den "smidda Design 90-fälgen" som det syftas på i ditt katalogcitat ovan? Jag har antagit att det var den som var standard på Turbo S men enligt PET verkar inte det stämma.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Post by Pehr Johnsson »

Jag har lös fälgarna nu för att de ska målas om. Jag har anstängt mig för att få klarhet i detta om fälgarna är oginal eller inte, men inte lyckats. Jag har mailat till Porsche Classic och de hänvisar mig till Porsche Center, men dom har inte ännu hört av sig.

Jag slet loss min fälgcentum idag och upptäckte att de var stämplande 993.361.303.00 (95.11) med vemod så kändes det som om detta var spiken i kistan med fälgcentum som var sex år yngre än bilen men om fälgcentrum är datum stämplade så kanske fälgarna också är det????

letar i smuts och damm från bromsklossarna och hittar följande.....
964.362.116.01 ......... 8J16 ET 52,3 ....... 89.01
964.362.114.01 ......... 7J16 ET 55 .......... 89.01

Januari 1989, min bil är inkommen i sverige i Mars samma år!!

Vad tror ni är mina Design 90 eftermonterade??? :D :D :D
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Post by Pehr Johnsson »

*uppdaterad lista* Någon med lite rättigheter på forumet kanske kan lägga denna info i första posten???



ET : 52 Fram 48 Bak (gäller även 944S)
Bultcirkel : 5 x 130
Nav : 71,6
Fälgar: Fram 7J x 16, Bak 8J x 16. Smidda i lättmetall.
Fälgdesign 1989 CS Design (och/eller Design 90), 1990 Design 90
Däck: Fram 205/55 ZR 16, Bak 225/50 ZR 16.

Motorvolym : 2990cc
Cylinderdiameter: 104 mm
Slag: 88 mm
Intern Motorbeteckning: M 44.41
Topp : Dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder, Kamrem driver avgaskam, insugskam drivs av kedja till avgaskam.
Hk : 155 kW (210,8 hk = 211 hk) @ 5800 rpm
Vrid : 280 Nm @ 4100 rpm
Kompression: 10.9:1
Tändordning: 1-3-4-2
Katalysator renad, reglering mot lambdasond.

Vätskevolymer:
Motorolja (inkl filter) 6.5 liter
Kylarvätska 8.5 liter
Växellådsolja 2.0 liter
Bränsletank 80 liter (inkl reserv 8.0 liter)
Spolarvätska 6.0 liter

Växellåda : 5 växlad

Bromsar fram : Ventilerade skivor 298x28mm, 4-kolvs alumuniumok
Bromsar bak : Ventilerade skivor 299x24mm, 4-kolvs alumuniumok

Fjädring fram : Fjädrar (??nm)
Fjädring bak : Torsionstavar 24,5mm? (??nm)
Krängningshämmare: Fram 24mm dia, Bak 18mm dia.

Dämpare fram : ??
Dämpare bak : ??

Längd: 4290mm
Bredd: 1735mm
Höjd: 1275mm
Hjulbas: 2400mm
Markfrigång: 120mm
Vikt : Skattevikt: 1420 (TTA085 -90)

0-100km/h : 7,1sek
Vrid: 280Nm/4000 varv
Toppfart : 243Km/h
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Post by Pehr Johnsson »

Yocal har laddat upp gamla artikar på 944-FTPn. I en artikel testas en S2:a (JYL540) med Design90, den bilen är tagen i trafik 89-02-15 (Hade varit extremt kul att få veta serienummer på denna bilen, då den är så tiden).

I annan artikel från någon visning av S2 i tyskland så är det en bild på en S2:a med CS-Design.

Hade varit kul att veta vad/varför det fanns två modeller av fälgar i början. Alla Svenska bilar jag har sett inte haft CS-Design,
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Post by emm »

[quote="Pehr Johnsson"] Yocal har laddat upp gamla artikar på 944-FTPn. I en artikel testas en S2:a (JYL540) med Design90, den bilen är tagen i trafik 89-02-15 (Hade varit extremt kul att få veta serienummer på denna bilen, då den är så tiden).

quote].

ZZZ94ZKN401906

Senaste besiktninge nov 2007 hade bilen gått 98848 km...

Är såld 89-02-14 och sedan 89-12-29 rullar den i ... Trelleborg!!!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Post by Pehr Johnsson »

Tack emm. Det visar sig så att min bil inte är så tidig som jag trodde.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
chrix
S2-Poster
Posts: 289
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Re: Modell : 944 S2 1989-1992

Post by chrix »

Vad är maxvarv och finns det något varvstopp?
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Cykel...
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982
User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Modell : 944 S2 1989-1992

Post by Karl Birgander »

Varvstopp finns, Ja. Lite felplacerat för slalom ibland.. .
Chip brukar lyfta det till ca 7000, men så mycket varvar jag inte.
Vill minnas att original ligger på ca 6500 (dvs rödmarkeringen).

Ett lyft för min del med chip var just att jag kunde ligga kvar på 2:an eller 3:an mer i trixiga slalompartier.
Stor vinst.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users